Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
climat control / airco
climat control / airco
heb net een nieuwe t5 en hier voor een t4 zonder airco .
ik lees hier nooit iets over climat control maar kan iemand hier meer over vertellen is dat echt geweldig of maakt het niet uit ?
ik heb er wel spijt van dat ik het niet genomen heb , wel gevraagd aan de verkoper maar die zij mm hoeft niet .
met de airco aan word het almaar kouder in de auto .
zou het er nog in te bouwen zijn ?
ik lees hier nooit iets over climat control maar kan iemand hier meer over vertellen is dat echt geweldig of maakt het niet uit ?
ik heb er wel spijt van dat ik het niet genomen heb , wel gevraagd aan de verkoper maar die zij mm hoeft niet .
met de airco aan word het almaar kouder in de auto .
zou het er nog in te bouwen zijn ?
- Multivan Generation
- Berichten: 34471
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
neem daarvoor eens contact op met Peter van Zoen.
Die kan je daarbij wel verder helpen denk ik.
Die had laatst een inbouwactie voor de T5.
http://www.aircospecialistvanzoen.nl geloof ik,
zie ook de link aan de rechterzijde van het forum
Die kan je daarbij wel verder helpen denk ik.
Die had laatst een inbouwactie voor de T5.
http://www.aircospecialistvanzoen.nl geloof ik,
zie ook de link aan de rechterzijde van het forum

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
wij hebben climat control in onze T5 California en zou dit voor geen geld van de wereld willen missen :love , de reden waarom wij het ook in deze wagen hebben genomen is omdat wij het ook hadden in onze vorige VW's en er super tevreden over waren , zelfs als het echt gloeiend heet is wat wij regelmatig mee maken op onze reizen is dat de wagen op zéér korte tijd echt fris is , in de T5 zitten er wel 3 zone's die afzonderlijk instelbaar zijn op temperatuur , nog een zeer groot voordeel is dat de grote voorruit snel ontwasemd is bij hoge vochtigheid , wij rijden soms tot een kleine 1000 km per dag en met dit systeem zo goed als niet vermoeid en het fabeltje van verkoudheden en andere daar merken wij niets van , in de T5 kan je instellen koeling boven , midden of onderaan en wij stellen deze in met koeling onderaan , het voordeel van een climat tegenover een mechanische airco is toch wel de mogelijkheid van instelling gewenste temperatuur + de ontwaseming van de voorste ruit , rare geurtjes en andere nog nooit iets van gemerkt , betaalde iets van een 1000 € toen ik de wagen bestelde bij de dealer voor deze optie , wat het kost na levering ?
- Multivan Generation
- Berichten: 34471
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Hallo,cali schreef:wij hebben climat control in onze T5 California en zou dit voor geen geld van de wereld willen missen :love , de reden waarom wij het ook in deze wagen hebben genomen is omdat wij het ook hadden in onze vorige VW's en er super tevreden over waren , zelfs als het echt gloeiend heet is wat wij regelmatig mee maken op onze reizen is dat de wagen op zéér korte tijd echt fris is , in de T5 zitten er wel 3 zone's die afzonderlijk instelbaar zijn op temperatuur , nog een zeer groot voordeel is dat de grote voorruit snel ontwasemd is bij hoge vochtigheid , wij rijden soms tot een kleine 1000 km per dag en met dit systeem zo goed als niet vermoeid en het fabeltje van verkoudheden en andere daar merken wij niets van , in de T5 kan je instellen koeling boven , midden of onderaan en wij stellen deze in met koeling onderaan , het voordeel van een climat tegenover een mechanische airco is toch wel de mogelijkheid van instelling gewenste temperatuur + de ontwaseming van de voorste ruit , rare geurtjes en andere nog nooit iets van gemerkt , betaalde iets van een 1000 € toen ik de wagen bestelde bij de dealer voor deze optie , wat het kost na levering ?
bedoel je met 3 zones de instelling van de voetenruimte, de dashboardroosters en de voorruit? Want dan zou het een enkele zone met 3 uitstroom mogelijkheden zijn.
Bij een Multivan (t4 dan, weet niet hoe het bij een t5 is) heb je een 2 zones climatronic. De voorzijde(met de 3 bovengenoemde uitstroommogelijkheden), en een gescheiden achterzijde.
Bij de passat bijvoorbeeld heb je een gescheiden regeling voor links en rechts, en de duurdere VW's zoals de pheaton hebben een 4 zones regeling.
Kun je dat eens iets duidelijker voor mij uitleggen hoe dat in een T5 werkt en hoe je het precies bedoeld?
Alvast dank.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
airco/climat
heb wel gewone airco maar mijn vraag was of er nog climate van te maken is
- Multivan Generation
- Berichten: 34471
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Hallo,
bedoel je met 3 zones de instelling van de voetenruimte, de dashboardroosters en de voorruit? Want dan zou het een enkele zone met 3 uitstroom mogelijkheden zijn.
Bij een Multivan (t4 dan, weet niet hoe het bij een t5 is) heb je een 2 zones climatronic. De voorzijde(met de 3 bovengenoemde uitstroommogelijkheden), en een gescheiden achterzijde.
Bij de passat bijvoorbeeld heb je een gescheiden regeling voor links en rechts, en de duurdere VW's zoals de pheaton hebben een 4 zones regeling.
Kun je dat eens iets duidelijker voor mij uitleggen hoe dat in een T5 werkt en hoe je het precies bedoeld?
Alvast dank.[/quote]
Ik heb ook een 3 zone airo in mijn Caravelle van 2007 en dat wil zeggen dat je 3 temperaturen kan instellen, namelijk links apart, rechts apart en ook nog eens achterin apart. Dit wordt gekoeld door 2 airco pompen. Of het veel zin heeft weet ik ook niet maar het zat nu eenmaal standaard op de Caravelle als je automatische airco neemt. Ikzelf had met de automatische airco liever gewoon 1 zone gehad want als ik nu de binnentemperatuur wil wijzigen moet ik die 3 zones apart instellen! Maar het werkt goed en het koelt enorm. Zelfs als het buiten 30 graden is (tijdje geleden dan) dan is het binnenin zo koud.
bedoel je met 3 zones de instelling van de voetenruimte, de dashboardroosters en de voorruit? Want dan zou het een enkele zone met 3 uitstroom mogelijkheden zijn.
Bij een Multivan (t4 dan, weet niet hoe het bij een t5 is) heb je een 2 zones climatronic. De voorzijde(met de 3 bovengenoemde uitstroommogelijkheden), en een gescheiden achterzijde.
Bij de passat bijvoorbeeld heb je een gescheiden regeling voor links en rechts, en de duurdere VW's zoals de pheaton hebben een 4 zones regeling.
Kun je dat eens iets duidelijker voor mij uitleggen hoe dat in een T5 werkt en hoe je het precies bedoeld?
Alvast dank.[/quote]
Ik heb ook een 3 zone airo in mijn Caravelle van 2007 en dat wil zeggen dat je 3 temperaturen kan instellen, namelijk links apart, rechts apart en ook nog eens achterin apart. Dit wordt gekoeld door 2 airco pompen. Of het veel zin heeft weet ik ook niet maar het zat nu eenmaal standaard op de Caravelle als je automatische airco neemt. Ikzelf had met de automatische airco liever gewoon 1 zone gehad want als ik nu de binnentemperatuur wil wijzigen moet ik die 3 zones apart instellen! Maar het werkt goed en het koelt enorm. Zelfs als het buiten 30 graden is (tijdje geleden dan) dan is het binnenin zo koud.
met vriendelijke groet,
Wilco 244
Wilco 244
[/quote]Hallo,
bedoel je met 3 zones de instelling van de voetenruimte, de dashboardroosters en de voorruit? Want dan zou het een enkele zone met 3 uitstroom mogelijkheden zijn.
Bij een Multivan (t4 dan, weet niet hoe het bij een t5 is) heb je een 2 zones climatronic. De voorzijde(met de 3 bovengenoemde uitstroommogelijkheden), en een gescheiden achterzijde.
Bij de passat bijvoorbeeld heb je een gescheiden regeling voor links en rechts, en de duurdere VW's zoals de pheaton hebben een 4 zones regeling.
Kun je dat eens iets duidelijker voor mij uitleggen hoe dat in een T5 werkt en hoe je het precies bedoeld?
Alvast dank.
Ik heb ook een 3 zone airo in mijn Caravelle van 2007 en dat wil zeggen dat je 3 temperaturen kan instellen, namelijk links apart, rechts apart en ook nog eens achterin apart. Dit wordt gekoeld door 2 airco pompen. Of het veel zin heeft weet ik ook niet maar het zat nu eenmaal standaard op de Caravelle als je automatische airco neemt. Ikzelf had met de automatische airco liever gewoon 1 zone gehad want als ik nu de binnentemperatuur wil wijzigen moet ik die 3 zones apart instellen! Maar het werkt goed en het koelt enorm. Zelfs als het buiten 30 graden is (tijdje geleden dan) dan is het binnenin zo koud.
met vriendelijke groet,
Wilco 244
Wilco 244
- Multivan Generation
- Berichten: 34471
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
nu begrijp ik de drie zones.
Inderdaad zijn er dan 3.
Maar 2 aircopompen snap ik niet.
Normaal is het er een, met een climatronickast voor en een aparte climatronickast achterin, voor de achterpassagiers.
De aanstroming van de koude lucht via de hemelroosters.
Dus dan is het (althans bij een T4) een aircopomp die het zaakje rondpompt en 2 kasten die het verdelen (voor en achter).
Hoe die links- en rechtsvoor scheiding dan plaatsvind weet ik niet
Hoeveel temperatuursverschil tussen links en rechts kun je maximaal instellen?
Is dat maximaal 3 graden verschil of meer?
Ik wordt steeds nieuwsgieriger

Inderdaad zijn er dan 3.
Maar 2 aircopompen snap ik niet.
Normaal is het er een, met een climatronickast voor en een aparte climatronickast achterin, voor de achterpassagiers.
De aanstroming van de koude lucht via de hemelroosters.
Dus dan is het (althans bij een T4) een aircopomp die het zaakje rondpompt en 2 kasten die het verdelen (voor en achter).
Hoe die links- en rechtsvoor scheiding dan plaatsvind weet ik niet
Hoeveel temperatuursverschil tussen links en rechts kun je maximaal instellen?
Is dat maximaal 3 graden verschil of meer?
Ik wordt steeds nieuwsgieriger


...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Peter, speciaal voor jou ben ik even naar mij auto gelopen om te proberen :klappen maar ik kan dus de ene zone op 29 graden zetten en een andere op 16 graden! Maar volgens de garage (die moet ik maar geloven) zitten er 2 airco pompen in. Eentje is in de motorruimte gebouwd voor de voorste zones links en rechts en voor de achterste zone zit er eentje onder de bus helemaal achteraan aan de passagierskant. Ik had er nog speciaal naar gevraagd bij de garage omdat er op 2 plekken onder de wagen water vandaan kwam en ik had dus gevraagd waar dat van was.Multivan Generation schreef:nu begrijp ik de drie zones.
Inderdaad zijn er dan 3.
Maar 2 aircopompen snap ik niet.
Normaal is het er een, met een climatronickast voor en een aparte climatronickast achterin, voor de achterpassagiers.
De aanstroming van de koude lucht via de hemelroosters.
Dus dan is het (althans bij een T4) een aircopomp die het zaakje rondpompt en 2 kasten die het verdelen (voor en achter).
Hoe die links- en rechtsvoor scheiding dan plaatsvind weet ik niet
Hoeveel temperatuursverschil tussen links en rechts kun je maximaal instellen?
Is dat maximaal 3 graden verschil of meer?
Ik wordt steeds nieuwsgieriger![]()
met vriendelijke groet,
Wilco 244
Wilco 244
- Multivan Generation
- Berichten: 34471
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
peter het is zoals belgacom schrijft nml vooraan temperatuur in te stellen links en rechts + met koeling naar keuze dus alle 3 de zones te samen maar ook elk afzonderlijk instelbaar dus de voetenruimte, de dashboardroosters en de voorruit , achteraan hebben de passagiers ook de mogelijkheid de temperatuur in te stellen naar wens , in de koffer rechts achteraan zit er een systeem voor de airco achteraan , of dit een volledig afzonderlijk systeem is weet ik niet maar zoals belgacom heb ik ook steeds 2 plasjes water onder de camper
peterb of je de mechanische kan aanpassen naar een climatronic weet ik ook niet maar het gedeelte van het dashboard waar de climatronic bediening zit is wel anders dan bij een mechanische , best wel informatie vragen bij een vw dealer die het zeker kan opzoeken
peterb of je de mechanische kan aanpassen naar een climatronic weet ik ook niet maar het gedeelte van het dashboard waar de climatronic bediening zit is wel anders dan bij een mechanische , best wel informatie vragen bij een vw dealer die het zeker kan opzoeken
- Johan nr.46
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 07 jun 2007, 17:33
- bob de bosbouwer
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:54
- Locatie: zaandam