Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kleur / type koelvloeistof
Kleur / type koelvloeistof
Van de week ging op de snelweg het lampje van de koelvloeistof knipperen. Bij de eerstvolgende benzinepomp ben ik gestopt. Het koelniveau was beneden het minimum. In het vw boekje stond dat er alleen maar VW TL74B in mag. Op de flessen bij de benzinepompshop kon ik daarvan niets vinden. Anwb gebeld en gevraagd wat er aan koelvloeistof in moet. Zij vertelde mij dat er absoluut GEEN G11 in mag, maar alleen G12!
Er stond helaas geen G11 of G12 op deze flessen vermeld. De Anwb is toen langsgekomen en heeft er uit eigen voorraad VW TL 774F / G12+ bijgegooid. Dit is een roze vloeistof. De Anwb merkte op dat er nu groene koelvloeistof in zat, maar dat het absoluut geen kwaad kon dat er nu roze werd toegevoegd.
Omdat ik toch wil weten hoe dit nu precies zit met die kleuren en G11/G12 ben ik wat gaan google-en. Ik lees op verschillende sites dat groene koelvloeistof van het type G11 is??? De kleuren geven het type aan?? De Anwb (technisch support) vertelde nog dat er absoluut geen G11 in mag, terwijl de ww-monteur vertelde dat groen/roze gewoon gemengd mag worden??
Mijn vragen zijn dus:
- Welk type koelvloeistof moet er nou in een T4 (1,9TD, 1994)? G11 of G12?
- Is de groene per definitie G11 of kan dit ook G12 zijn?
- Heeft de garage waar de T4 in onderhoud is dus een verkeerde erin gedaan?
- Of... maakt het niet zoveel uit...??
Alvast bedankt voor jullie reakties :klappen
Er stond helaas geen G11 of G12 op deze flessen vermeld. De Anwb is toen langsgekomen en heeft er uit eigen voorraad VW TL 774F / G12+ bijgegooid. Dit is een roze vloeistof. De Anwb merkte op dat er nu groene koelvloeistof in zat, maar dat het absoluut geen kwaad kon dat er nu roze werd toegevoegd.
Omdat ik toch wil weten hoe dit nu precies zit met die kleuren en G11/G12 ben ik wat gaan google-en. Ik lees op verschillende sites dat groene koelvloeistof van het type G11 is??? De kleuren geven het type aan?? De Anwb (technisch support) vertelde nog dat er absoluut geen G11 in mag, terwijl de ww-monteur vertelde dat groen/roze gewoon gemengd mag worden??
Mijn vragen zijn dus:
- Welk type koelvloeistof moet er nou in een T4 (1,9TD, 1994)? G11 of G12?
- Is de groene per definitie G11 of kan dit ook G12 zijn?
- Heeft de garage waar de T4 in onderhoud is dus een verkeerde erin gedaan?
- Of... maakt het niet zoveel uit...??
Alvast bedankt voor jullie reakties :klappen
Ben even in "de " boeken gegaan,volgens de vraagbaak mogen ze beslist NIET gemengd worden.Vraag me niet waarom want dat staat er niet bij.
Wel is het zo dat je de oude mag vervangen door de nieuwe kleur.Dit alleen na goed spoelen!
grtz.Harry
Wel is het zo dat je de oude mag vervangen door de nieuwe kleur.Dit alleen na goed spoelen!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
een T4 van jouw bouwjaar heeft normaal gesproken de groene/blauwe koelvloeistof erin dit is de G11.
Vanaf '98 is er bij de t4 de G12 erin gekomen dit is de roze. bij sommige types vw is dit al eerder gebeurt (Vr6 in golf 3), dit omdat de g11 vrij agressief is voor lichtmetalen motors (de kop wordt hierdoor ingevreten)
Later is de oude G12 verandert in de G12+
De G12 en de G11 mogen niet met elkaar vermengt worden dit geeft aan de koelvloeistof een roest kleur. Dit wil niet zeggen dat het systeem dan inwendig aan het roesten is.
De latere G12+ mag wel met G11 bijgemengt worden en natuurlijk ook met de G12. Hoe meer G12+ erin je systeem komt hoe paarser de koelvloeistof zal worden.
Tevens is de G12+ sinds 2 weken weer verbeterd ten opzichte van de oude en zit ook in een nieuwe verpakking. Geen witte maar een grijze fles.
Hoop dat ik je hierbij meer heb kunnen informeren.
Vanaf '98 is er bij de t4 de G12 erin gekomen dit is de roze. bij sommige types vw is dit al eerder gebeurt (Vr6 in golf 3), dit omdat de g11 vrij agressief is voor lichtmetalen motors (de kop wordt hierdoor ingevreten)
Later is de oude G12 verandert in de G12+
De G12 en de G11 mogen niet met elkaar vermengt worden dit geeft aan de koelvloeistof een roest kleur. Dit wil niet zeggen dat het systeem dan inwendig aan het roesten is.
De latere G12+ mag wel met G11 bijgemengt worden en natuurlijk ook met de G12. Hoe meer G12+ erin je systeem komt hoe paarser de koelvloeistof zal worden.
Tevens is de G12+ sinds 2 weken weer verbeterd ten opzichte van de oude en zit ook in een nieuwe verpakking. Geen witte maar een grijze fles.
Hoop dat ik je hierbij meer heb kunnen informeren.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ik kreeg er een tijd geleden ook een kunstkop van
, wat mag wel, en wat mag je niet mengen.
Kort en bondig kwam het hierop neer. De G12+ is universeel.
Deze mag je dus mengen.
Maar ik kan mij je voorzichtigheid heel goed voorstellen. Ik zat in hetzelfde schuitje. Veel gelezen (oud nieuws en vaak de inmiddels achterhaalde informatie) "vroeger" was het anders en dat er inmiddels een G12+ is. . . . . . dat weten velen niet.

Kort en bondig kwam het hierop neer. De G12+ is universeel.
Deze mag je dus mengen.
Maar ik kan mij je voorzichtigheid heel goed voorstellen. Ik zat in hetzelfde schuitje. Veel gelezen (oud nieuws en vaak de inmiddels achterhaalde informatie) "vroeger" was het anders en dat er inmiddels een G12+ is. . . . . . dat weten velen niet.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 19 jan 2007, 12:09
- Locatie: omg. Maastricht
- Maurice 858
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:56
- Locatie: Westfriesland