Geïnspireerd door diverse zonnepaneel topics heb ik ook besloten om er 1 te gaan installeren. Ik sta met mijn bus eigenlijk nooit op campings of camperplaatsen, en daardoor kom ik al snel in de situatie dat ik meerdere dagen de huishoud accu niet kan opladen. En in de hete zomers van portugal is dat absoluut een groot gemis :)
Daarom had ik voor mijzelf een aantal specifieke eisen bedacht, waar het systeem idealiter aan moet voldoen:
1. De koelkast moet nonstop aan kunnen blijven ('s avonds en overdag)
2. Water pomp wil ik gewoon kunnen gebruiken
3. 's avonds wil ik verlichting kunnen gebruiken
4. Ik wil dat dit mogelijk is vanaf zo'n beetje mei
5. De accu moet overdag vervolgens weer vol geladen worden
Aangezien ik in rekenen beter ben dan in klussen, besloot ik allereerst maar eens wat huiswerk te doen om te bepalen wat voor zonnepaneel ik ongeveer zou moeten hebben. Dit heb ik gedaan door eerst het energieverbruik in te schatten van de verschillende componenten (staat allemaal in het boekje), de capaciteit van de huishoud accu op te zoeken, en dit vervolgens te gaan matchen met de zoninstraling van een zomerse dag in portugal.

Het is natuurlijk een inschatting, en vooral het energieverbruik van de koelkast kan wel een kleine kanttekening geplaatst worden. Die staat natuurlijk niet 24 uur lang te loeien. Maar op deze manier dimensioneer ik het wat groter, om vervolgens een iets kleiner paneel aan te schaffen (maar beter teveel energieopwek dan te weinig). Maar goed, qua energieverbruik op een zomerse dag in portugal kom ik dus worst case uit op 1450 wattuur. De accu zelf heeft een capaciteit van 135 Ah. Voor een 12 volt accu kan je vervolgens een inschatting maken dat dit dan ongeveer 1620 (135 x 12) Wattuur aan capaciteit is. De accu wil ik niet onder de 30% van zijn capaciteit laten komen i.v.m. het falen van de accu. Dus de werkbare capaciteit wordt daarmee 1134 wattuur.
Dan is er tot slot nog de vraag hoeveel vermogen het zonnepaneel moet hebben, om deze accu dus iedere dag weer volledig op te laden. In de zomer vond ik op internet dat er gemiddeld zo'n 7 kWh per m2 aan zonne energie op een horizontaal vlak valt. Een zomerse dag duurt daar zo'n 14 uur, dus die 7 kWh komt verdeeld over 14 uur binnen. Een beetje versimpeld geeft dat het volgende zonprofiel:

De laatste stap is om dit zon profiel, samen met wat aannames over een zonnepaneel te gaan 'matchen' met het belastingprofiel. Voor het belastingprofiel ben ik enkel uitgegaan van de koelkast. Dit omdat de rest nagenoeg verwaarloosbaar lijkt ten opzichte van de koelkast (verlichting verbruikt amper energie). Die is dus continu 59 watt.
Voor het paneel heb ik de volgende dingen aangenomen:
Rendement van 18%
120 wattpiek paneel
Afmetingen: 122 x 52 cm
Dat leverde het volgende plaatje op

Eigenlijk zegt dit laatste plaatje voor mij genoeg. Het laat zien dat onder de aanname dat de koelkast 24/7 staat te draaien, de accu na 2 dagen nog steeds tot nagenoeg zijn volledige capaciteit wordt opgeladen. Doordat in de praktijk de koelkast denk ik wat minder energie zal verbruiken, is mijn inschatting dat een 120 watt paneeltje voldoende zou moeten zijn. Wel treden er nog wat verliezen op e.d. die ik nu niet mee heb genomen, maar die zijn over het algemeen niet meer dan 10% bij mijn weten. Al met al conclusie: 120 Watt paneeltje aanschaffen :)
Misschien wat overbodig rekenwerk, maar ik vind het ook gewoon leuk om te doen en ik zag de vraag bij meerdere mensen op dit forum. Dus hopelijk helpt dit!
Nu komt in ieder geval het praktische gedeelte, waar ik zelf wat minder ervaren mee ben. Dus wellicht kunnen jullie me daar nog wat tips in gaan geven. Zelf zit ik in ieder geval aan de volgende vervolgstappen te denken:
- Beschikbare ruimte op het dak opmeten
- Aanschaffen zonnepaneel
- Aanschaffen montage spullen voor het paneel (soort van rails waar het paneel in kan worden geplaatst zag ik voorbij komen, iemand tips?)
- Aanschaffen laadregelaar geschikt voor accu & zonnepaneel
- Lengte opmeten voor bekabeling
- Plaats bepalen voor laadregelaar
- Dingen als afdichtingen kopen voor op het dak en voor de kabeldoorvoer (iemand tips?)