Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wielen wisselen
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 feb 2018, 15:20
- Locatie: Oost-Vlaanderen - België
Wielen wisselen
Hallo
Ik heb wegens de Corona crisis dit jaar zelf maar mijn wielen gewisseld van winter naar zomer op mijn T6
Wat ik mij af vraag, moeten de wielbouten op moment aangetrokken worden en zo ja, op hoeveel?
Weet iemand hier meer over?
Alvast bedankt.
Ik heb wegens de Corona crisis dit jaar zelf maar mijn wielen gewisseld van winter naar zomer op mijn T6
Wat ik mij af vraag, moeten de wielbouten op moment aangetrokken worden en zo ja, op hoeveel?
Weet iemand hier meer over?
Alvast bedankt.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 feb 2018, 15:20
- Locatie: Oost-Vlaanderen - België
Re: Wielen wisselen
Ok
Bedankt voor de informatie alvast.
Bedankt voor de informatie alvast.
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4498
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Wielen wisselen
Bij mij zitten de bouten altijd muurvast als ik ze weer wil wisselen.
Maar heb een dikke koker van 120cm daar past net een ratel in , dan krijg ik ze wel los.
Ik draai ze ook altijd aan met 180Nm
Let wel op de bouten, ik heb bolle bouten voor mijn winter velgen (originele stalen velgen)
En conische bouten voor mijn zomer velgen (aluminium velgen)
Zie ook https://www.weetjewel.com/velg_code.htm
Maar heb een dikke koker van 120cm daar past net een ratel in , dan krijg ik ze wel los.
Ik draai ze ook altijd aan met 180Nm
Let wel op de bouten, ik heb bolle bouten voor mijn winter velgen (originele stalen velgen)
En conische bouten voor mijn zomer velgen (aluminium velgen)
Zie ook https://www.weetjewel.com/velg_code.htm
Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Re: Wielen wisselen
mijn wielen laat ik altijd wisseken door de garage en worden volgens het boekje vastgezet. ooit eens met een klapband langs de weg gestaan en geprobeert met het boordgereedschap het wiel eraf te krijgen.Henk-1 schreef: 29 apr 2020, 07:20 Bij mij zitten de bouten altijd muurvast als ik ze weer wil wisselen.
Maar heb een dikke koker van 120cm daar past net een ratel in , dan krijg ik ze wel los.
Ik draai ze ook altijd aan met 180Nm
Let wel op de bouten, ik heb bolle bouten voor mijn winter velgen (originele stalen velgen)
En conische bouten voor mijn zomer velgen (aluminium velgen)
Zie ook https://www.weetjewel.com/velg_code.htm
zelfs met de zware voorhaner die ik toevallig in de auto had kreeg ik geen enkele wielbout los.
ANWB gebeld, en zelfs met een giga-zware sleutel (met verlengpijp) kwamen ze met moeite los.
moraal van het verhaal: zet je wielen goed vast en ga d'r maar vanuit de je bij panne je wiel niet makkelijk gewisseld krijgt.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4498
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Wielen wisselen
Ik heb een lange ijzeren koker achterin de Transporter liggen.
Toch ruimte zat

Toch ruimte zat


Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

- Multivan Generation
- Berichten: 34433
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wielen wisselen
Denk er eens aan om op de eerste 8-10 mm van je wielbout een beetje vet te smeren.Henk-1 schreef: 29 apr 2020, 07:20 Bij mij zitten de bouten altijd muurvast als ik ze weer wil wisselen.
Ik draai ze ook altijd aan met 180Nm
Wielbouten roesten vast door het gedeelte wat door de naaf heen steekt.
Als daar wat vet op zit, dan roest het minder en kun je ze gemakkelijker los krijgen.
Los draaien doe ik altijd met een wringijzer van 60 cm en dat gaat in combinatie met wat vet aan het einde van de schroefdraad,
dus waar je het het eerste mee in de naaf draait, gewoon netjes los.
Is maar een idee..
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Wielen wisselen
Grappig Peter, was me idd bij de laatste wissel opgevallen en me voorgenomen bij de volgende wissel een potje vet mee te nemen voor de puntjes vd bouten..Multivan Generation schreef: 02 mei 2020, 10:14Denk er eens aan om op de eerste 8-10 mm van je wielbout een beetje vet te smeren.Henk-1 schreef: 29 apr 2020, 07:20 Bij mij zitten de bouten altijd muurvast als ik ze weer wil wisselen.
Ik draai ze ook altijd aan met 180Nm
Wielbouten roesten vast door het gedeelte wat door de naaf heen steekt.
Als daar wat vet op zit, dan roest het minder en kun je ze gemakkelijker los krijgen.
Los draaien doe ik altijd met een wringijzer van 60 cm en dat gaat in combinatie met wat vet aan het einde van de schroefdraad,
dus waar je het het eerste mee in de naaf draait, gewoon netjes los.
Is maar een idee..
Groetjes Peter
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Wielen wisselen
Heel herkenbaar....: viewtopic.php?p=453194#p453194koensch schreef: 02 mei 2020, 08:38 mijn wielen laat ik altijd wisseken door de garage en worden volgens het boekje vastgezet. ooit eens met een klapband langs de weg gestaan en geprobeert met het boordgereedschap het wiel eraf te krijgen.
zelfs met de zware voorhaner die ik toevallig in de auto had kreeg ik geen enkele wielbout los.
ANWB gebeld, en zelfs met een giga-zware sleutel (met verlengpijp) kwamen ze met moeite los.
moraal van het verhaal: zet je wielen goed vast en ga d'r maar vanuit de je bij panne je wiel niet makkelijk gewisseld krijgt.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 15 feb 2018, 15:20
- Locatie: Oost-Vlaanderen - België
Re: Wielen wisselen
Bedankt voor de reacties.
Ik heb het ondertussen ook kunnen opvragen en het is 180 Nm.
Als ik wielen wissel, doe ik ook altijd een beetje vet aan het uiteinde van de wielbouten.
Ik heb het ondertussen ook kunnen opvragen en het is 180 Nm.
Als ik wielen wissel, doe ik ook altijd een beetje vet aan het uiteinde van de wielbouten.