Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
California Club 1994 - ja het is een project
California Club 1994 - ja het is een project
We zijn er achter dat het opknappen van onze bus onder de noemer 'project' gaat vallen, hier maar eens een topic aanmaken dus anders blijf ik draadjes starten.
We hebben de bus sinds kort in ons bezit, en wisten eigenlijk van niks. Gewoon verliefd geworden noemen we dat. Dit is m toen ie nieuw was:
http://www.westfaliat4.info/html/1992_v ... forni.html
We hebben m in het metalic blauw (mooie kleur!) in nog helemaal originele staat met stickers en al er nog op. Het enige dat is aangepast is dat de spiritusbranders zijn omgebouwd naar gas. Alleen maar handig wat ons betreft.
Tot noch toe gedaan:
- Heel grondig schoongemaakt en nog meer schoongemaakt en nog meer schoongemaakt.
- Nieuwe wieldoppen erop gezet
- Achterbank gangbaar gemaakt
- Achterbumper vervangen
- Gasinstallatie laten controleren
- Huishoudaccu's en acculader vervangen
- Luifeldoek vervangen
- Zowat alle lampjes vervangen
De klus van vandaag is de kraan weer aan de praat krijgen. Ik ben benieuwd wat we tegen gaan komen.
We hebben de bus sinds kort in ons bezit, en wisten eigenlijk van niks. Gewoon verliefd geworden noemen we dat. Dit is m toen ie nieuw was:
http://www.westfaliat4.info/html/1992_v ... forni.html
We hebben m in het metalic blauw (mooie kleur!) in nog helemaal originele staat met stickers en al er nog op. Het enige dat is aangepast is dat de spiritusbranders zijn omgebouwd naar gas. Alleen maar handig wat ons betreft.
Tot noch toe gedaan:
- Heel grondig schoongemaakt en nog meer schoongemaakt en nog meer schoongemaakt.
- Nieuwe wieldoppen erop gezet
- Achterbank gangbaar gemaakt
- Achterbumper vervangen
- Gasinstallatie laten controleren
- Huishoudaccu's en acculader vervangen
- Luifeldoek vervangen
- Zowat alle lampjes vervangen
De klus van vandaag is de kraan weer aan de praat krijgen. Ik ben benieuwd wat we tegen gaan komen.
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Na alles geinspecteerd te hebben kom ik er achter dat het probleem in de dompelpomp zit. Vervuild waarschijnlijk, want de tank is aardig vies. Dus dat wordt een nieuwe afsluitdop en een nieuwe pomp aanschaffen. Waterpompje gevonden bij de pop-up shop. Alles bij elkaar tot weer iets meer dan 40 euro maar gelukkig is de kraan nog goed. Ik wil eigenlijk de aanvoerslangen wel vervangen maar dat heeft niet zoveel zin als we de slang van de kraan handhaven. Dus maar eens proberen met Steradent en/of schoonmaakazijn of we de boel schoon genoeg krijgen.
We kwamen bij het loshalen van het rubber bij de achterklep er wel achter dat de vorige eigenaren flink geknoeid hebben met het bijvullen van de watertank. Er zit ook roest aan de rand. Dus we hebben weer een klus erbij.
We kwamen bij het loshalen van het rubber bij de achterklep er wel achter dat de vorige eigenaren flink geknoeid hebben met het bijvullen van de watertank. Er zit ook roest aan de rand. Dus we hebben weer een klus erbij.
Laatst gewijzigd door Oudbusje op 07 jan 2022, 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Mooi project! Goed bezig!
En mooie kleur!
Toen ik mij voor een California in 2009 aan het oriënteren was heb ik ook nog in een Jamaica-blauw exemplaar proefgereden.
Na het bijwerken van de rand zou ik (voor het definitief terugplaatsen) de binnenkant van het rubber (het klemprofiel) vol laten lopen met holle ruimte was of Tectyl Amber. Dat voorkomt dat er makkelijk weer vocht tussen komt.
De roest kan aan het morsen van drinkwater liggen, maar het kan ook net zo goed dat er vocht van bovenaan in het klemrubber kruipt en langzaam naar beneden sijpelt. En daar blijft het dan hangen met roest tot gevolg. En met die was er tussen voorkom je dat er makkelijk nieuw vocht tussen kan komen.
Oja, en als je het schoonwater-gedeelte aan het spoelen bent. Laat dan ook de vuilwatertank (vanuit het kraantje) lekker vol lopen. Dan even rijden (dan klotst de boel met schoonmaakmiddel lekker rond. En dan alles legen.
Voorkomt nare luchtjes.
En nog één tip; laat nooit maar dan ook nooit het vocht van een Mozzarella-kaasje in de vuilwater tank weglopen. Vooral niet als het heet is, en je dan een weekje vergeet de vuilwater tank te legen.
Succes!
Odorf
En mooie kleur!
Toen ik mij voor een California in 2009 aan het oriënteren was heb ik ook nog in een Jamaica-blauw exemplaar proefgereden.
Na het bijwerken van de rand zou ik (voor het definitief terugplaatsen) de binnenkant van het rubber (het klemprofiel) vol laten lopen met holle ruimte was of Tectyl Amber. Dat voorkomt dat er makkelijk weer vocht tussen komt.
De roest kan aan het morsen van drinkwater liggen, maar het kan ook net zo goed dat er vocht van bovenaan in het klemrubber kruipt en langzaam naar beneden sijpelt. En daar blijft het dan hangen met roest tot gevolg. En met die was er tussen voorkom je dat er makkelijk nieuw vocht tussen kan komen.
Oja, en als je het schoonwater-gedeelte aan het spoelen bent. Laat dan ook de vuilwatertank (vanuit het kraantje) lekker vol lopen. Dan even rijden (dan klotst de boel met schoonmaakmiddel lekker rond. En dan alles legen.
Voorkomt nare luchtjes.
En nog één tip; laat nooit maar dan ook nooit het vocht van een Mozzarella-kaasje in de vuilwater tank weglopen. Vooral niet als het heet is, en je dan een weekje vergeet de vuilwater tank te legen.
Succes!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Dank voor de tips Odorf, ik heb tectyl holle ruimte tegen corrosie (Tectyl cavity wax) besteld.
Heb nog even op het forum rondgeneusd en verder Brunox, een paar lakstiften en blanke lak laten versturen. Dat zal wel niet de laatste keer zijn denk ik maar ik moet ergens beginnen. Vandaag de California naar Theo Musch in Froombosch gebracht voor een grote beurt en een nieuwe distributieriem. Bij het oude model T4 schijnt het verwisselen van de distributieriem minder bewerkelijk te zijn dan bij latere versies, dus dat scheelt uren.
De vakantie komt steeds een stapje dichterbij.
Heb nog even op het forum rondgeneusd en verder Brunox, een paar lakstiften en blanke lak laten versturen. Dat zal wel niet de laatste keer zijn denk ik maar ik moet ergens beginnen. Vandaag de California naar Theo Musch in Froombosch gebracht voor een grote beurt en een nieuwe distributieriem. Bij het oude model T4 schijnt het verwisselen van de distributieriem minder bewerkelijk te zijn dan bij latere versies, dus dat scheelt uren.
De vakantie komt steeds een stapje dichterbij.
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Ik denk dat het niet fair is om vorige eigenaren hiervan de schuld te geven.
Onze bus had onder dat rubber al beginnende roest bij een leeftijd van 6 jaar oud..
En nooit water daar bijgevuld.
Die van jou is 26 jaar oud !
Je gaat nog wel meer vinden hoor...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Ja daar ben ik ook bang voorMultivan Generation schreef: ↑29 jun 2020, 18:36Ik denk dat het niet fair is om vorige eigenaren hiervan de schuld te geven.
Onze bus had onder dat rubber al beginnende roest bij een leeftijd van 6 jaar oud..
En nooit water daar bijgevuld.
Die van jou is 26 jaar oud !
Je gaat nog wel meer vinden hoor...
Tis maar goed dat liefde blind maakt.
Update: bus is terug van de garage. Goed nieuws over de onderkant: het ziet er goed uit voor zijn leeftijd. Schermen voor zijn wel toe aan vervanging maar verder: "Prima bus, niks mis mee". De prijs bij de garage viel me ook alles mee.
Aan het lijstje kan worden toegevoegd:
- Dompelpomp vervangen
- Grote beurt
- Distributieriem vervangen
- Waterpomp
- Koppakking vervangen
- Krukaskeerring vervangen
- Oliesensor vervangen
Nu eerst de watertank schoonmaken, op vakantie en dan gaan we aan de slag met de carrosserie.
Iemand nog een goeie tip om een tank schoon te maken die lang niet schoon is gemaakt? We zijn maar begonnen met water en schoonmaakazijn. Plan is om vervolgens met Steradent te spoelen.
Laatst gewijzigd door Oudbusje op 07 jan 2022, 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Het water met schoonmaakazijn heeft nu 24 uur gezeten en we hebben het een rondje laten rondklotsen. Dus nu de tank maar eens legen. Fantastisch zo'n werkende kraan. Wat wel opviel is dat het gootsteentje maar heel langzaam leegliep. Blijkt dat het tape om de boel waterdicht te maken was vergaan en in de afvoer was gaan zitten. Opnieuw alle onderdelen verlijmt en waterdicht gemaakt.
Verder vallen nog een paar kleine dingetjes op (zie foto's). Als we hier niks aan doen en het nat wordt kunnen we er vergif op innemen dat er schade ontstaat. Is er een manier op dit te fixen en de 'band' weer vast te zetten? Verwarmen met een verfstripper of föhn o.i.d.?
Verder vallen nog een paar kleine dingetjes op (zie foto's). Als we hier niks aan doen en het nat wordt kunnen we er vergif op innemen dat er schade ontstaat. Is er een manier op dit te fixen en de 'band' weer vast te zetten? Verwarmen met een verfstripper of föhn o.i.d.?
Laatst gewijzigd door Oudbusje op 07 jan 2022, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Azijn is erg slecht voor rubbers dus dat zou ik niet te vaak doen. Er zijn bij de caravan en kampeerwinkels ook middeltjes hiervoor. Steradent kan ook, wel van te voren goed oplossen en niet te zuinig zijn met de tabletten.Iemand nog een goeie tip om een tank schoon te maken die lang niet schoon is gemaakt? We zijn maar begonnen met water en schoonmaakazijn. Plan is om vervolgens met Steradent te spoelen.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Van de winter alle kasten er uit halen en voorzien van nieuwe T-trim.Oudbusje schreef: ↑05 jul 2020, 15:53 Verder vallen nog een paar kleine dingetjes op (zie foto's). Als we hier niks aan doen en het nat wordt kunnen we er vergif op innemen dat er schade ontstaat. Is er een manier op dit te fixen en de 'band' weer vast te zetten? Verwarmen met een verfstripper of föhn o.i.d.?
Dan kun je ook meteen onder je kast kijken en een betere indruk krijgen van je auto.
Camper elektronica laten reviseren, of updaten voor nieuw goed/beter spul.
Iets wat door de leeftijd gekrompen is, ga je niet beter maken door het te verwarmen.
De weekmakers zijn er uit.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Multivan Generation geeft het principieel juiste antwoord hierboven, als je de financiële middelen hebt om alles perfect op te lossen. Maar m.i. heb je niet al te veel te verliezen met die biesjes; vervangen kan altijd nog. Je kunt met een verfbrander, mits voorzichtig en met geduld gebruikt, goede resultaten bereiken. Ik heb het voorbeeld uit dit topic gevolgd en de biesjes zitten alweer drie jaar netjes op hun plaats in mijn busje.Oudbusje schreef: ↑05 jul 2020, 15:53 Verder vallen nog een paar kleine dingetjes op (zie foto's). Als we hier niks aan doen en het nat wordt kunnen we er vergif op innemen dat er schade ontstaat. Is er een manier op dit te fixen en de 'band' weer vast te zetten? Verwarmen met een verfstripper of föhn o.i.d.?
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Uhm @ Noorfalia,
we spreken over een paar meter T-Trim.
Zoveel kost dat niet.
http://www.rainbow-conversions.co.uk/fu ... metre.html
en zie ook dit topic..
viewtopic.php?f=23&t=61727
Dan kun je met een verf-föhn aan de gang gaan, maar daarmee breng je de weekmakers niet terug(kans op brandplek), is het een lapmiddeltje,
en na 26 jaar mag er ook wel eens iets nieuws in, toch?
we spreken over een paar meter T-Trim.
Zoveel kost dat niet.
http://www.rainbow-conversions.co.uk/fu ... metre.html
en zie ook dit topic..
viewtopic.php?f=23&t=61727
Dus 15 meter a 1 euro..Online webschop van Dewitschijndel.
www.dewitschijndel.nl/dws-t-profi
Je kan dit per meter krijgen. Ik heb 13 meter verbruikt en kom nog net ong 1.5 m tekort voor het kastje onderaan van de huishoudbatterij. Zal dit later nog eens mee bestellen.
Gr
Kristien
Dan kun je met een verf-föhn aan de gang gaan, maar daarmee breng je de weekmakers niet terug(kans op brandplek), is het een lapmiddeltje,
en na 26 jaar mag er ook wel eens iets nieuws in, toch?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Nou dat zijn de kosten niet idd. Zou het graag willen doen maar het ontbreekt ons aan een goeie overdekte werkruimte. Vandaag is de bus terug naar Froombosch. De nieuw oliesensor is te nieuw, hij blijft piepen . Er moet even een passend exemplaar in gezet worden. Ook geïnformeerd naar een goeie (en betaalbare) plaatwerker in het Noorden. Iemand?
Tot slot de dimmer van het dashboardlicht ontdekt , weer een probleem minder.
Tot slot de dimmer van het dashboardlicht ontdekt , weer een probleem minder.
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Die T-strips zitten toch allemaal aan de binnenkant? Dan zit je toch al overdekt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Ja dat zou kunnen idd. Zou ook graag alle kasten er eens uit hebben om te kijken hoe het met de bodem is. Er zitten nogal wat kasten in onze bus dus dat lijkt me een flinke klus.
Re: California Club 1994 - ja het is een project
Misschien zit dat bij een Club iets anders maar bij mijn California Coach kan je al deze strips verwijderen en plaatsen zonder de kast te demonteren. De T-strips zitten normaal gewoon in de gleuf geduwd en klemmen met een soort vertanding op de poot van de T vast.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV