Aangezien de reizen veelal naar Nederland en Scandinavië zullen gaan, dacht ik een paneel van minimaal 120Wp nodig te hebben.
Het idee is om deze op het hefdak (een originele MacMol

Kom je in de hoek van de flexibele zonnepanelen... dun en licht van gewicht, nadeel dat ze wat duurder zijn. Ik zie dat hier op het forum een aantal mensen panelen van Wattstunde hebben gemonteerd. Wat is de ervaring qua opbrengst en levensduur?
Zelf zag ik deze panelen voorbij komen: https://faradayenergy.nl/nl-nl/artikel/ ... mper-120wp
Heeft iemand ervaring met dit merk?
Het verhaal op hun website klinkt goed:
'Faraday Energy heeft een productlijn Faraday Camper dat bestaat uit lichtgewicht zonnepanelen. Dit zijn panelen met een geribbelde kunststof toplaag (ETFE) en een aluminium sandwichplaat. De panelen hebben geen glasplaat of aluminium frame waardoor ze lichter en platter zijn dan glaspanelen (2 x zo licht en 6 x zo plat). Het aluminiumsandwich blad achter de zonnecellen zorgt voor een goede warmteafdracht van de zonnecellen.
De lichtgewicht panelen zijn een interessant alternatief voor glaspanelen wanneer gewicht en/of hoogte van het paneel belangrijke aspecten zijn. De panelen worden veel geplaatst op campers, met name op hefdaken, daken die niet geheel vlak zijn en/of daken met richels en gleuven. '
Nog een andere praktischere vraag: met het paneel op het hefdak is het dus nodig dat de kabel tussen paneel en laadregelaar wat lengte heeft om openen van het dak mogelijk te maken... Heeft iemand hier al eens een slimme oplossing voor bedacht?