Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Banden vraag ivm load index
Banden vraag ivm load index
Ik wil een set knappe BMW velgen kopen.
Nu weet ik dat de load-index meetelt voor de APK, maar de koper van mijn oude set tipte mij weer over een C (cargo?) code op de banden.
De set die ik wil kopen heeft 100W als draagvermogen/snelheidcodering.
Op de foto’s staan het gedeelte van de band, en de andere de MC aslasten op kenteken.
Zit ik dan gewoon goed, of moet ik nog op meer dingen letten ?
Ik wil namelijk niet steeds van wielen wisselen.
Nu weet ik dat de load-index meetelt voor de APK, maar de koper van mijn oude set tipte mij weer over een C (cargo?) code op de banden.
De set die ik wil kopen heeft 100W als draagvermogen/snelheidcodering.
Op de foto’s staan het gedeelte van de band, en de andere de MC aslasten op kenteken.
Zit ik dan gewoon goed, of moet ik nog op meer dingen letten ?
Ik wil namelijk niet steeds van wielen wisselen.
Re: Banden vraag ivm load index
Je wilt velgen kopen. Dan moet je kijken naar de load index van de velgen en niet die van de banden. Zowel de velg als de band moeten voldoende draagvermogen hebben.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Banden vraag ivm load index
De "C" die al of niet op de banden staat heeft geen enkele waarde , de laadindex op de banden is wél van belang . En ook wel rekening houden natuurlijk met het draagvermogen van de velgen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Banden vraag ivm load index
Hanz, snap ik. Ik zoek niet naar wielen van een 1 serie, hoorHanz schreef: 15 jan 2021, 18:27 Je wilt velgen kopen. Dan moet je kijken naar de load index van de velgen en niet die van de banden. Zowel de velg als de band moeten voldoende draagvermogen hebben.
Buiten dat, ik vervoer geen zware dingen met de bus.
Max een 150kg lading.
Re: Banden vraag ivm load index
Pascal ook bedankt voor de reactie.
Dat ik een sterke velg moet hebben, ben ik ook van overtuigd.
Daarom keek ik naar een set originele BMW SUV velgen.
Maar de vraag is of de C code echt verplicht is voor de APK ?
En het draagvermogen voor de bus hoog genoeg is.
100w betekent 800kg / 270 km/u Max
Bekijk ik dit goed ?
Dat ik een sterke velg moet hebben, ben ik ook van overtuigd.
Daarom keek ik naar een set originele BMW SUV velgen.
Maar de vraag is of de C code echt verplicht is voor de APK ?
En het draagvermogen voor de bus hoog genoeg is.
100w betekent 800kg / 270 km/u Max
Bekijk ik dit goed ?
- krekwakwol
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Banden vraag ivm load index
Dan moet je ook weten wat de max. aslast is. En daar moet je met je banden/velgen minimaal aan voldoen.
Staat op een sticker onder de motorkap.
Staat op een sticker onder de motorkap.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Banden vraag ivm load index
Je hebt een aslast van 1450 op vooras en 1400 kg voor de achteras.
Deel de hoogste aslast dus de 1450 door 2 is 725 kg.
Dan zou je dus minimaal een loadindex van 97 moeten hebben.
Dus met een loadindex van 100 zit je goed.
Maar de banden zou ik wel voor zorgen dat ze een iets zwaarder karkas hebben met iets meer ply..
Dat zie je soms wel eens vermeldt 2 ply 4 ply etc.
Banden voor een bestelauto hebben ook vaak een iets stuggere zijwang, die voor een SUV zijn meestal iets softer.
Groeten Peter
Deel de hoogste aslast dus de 1450 door 2 is 725 kg.
Dan zou je dus minimaal een loadindex van 97 moeten hebben.
Dus met een loadindex van 100 zit je goed.
Maar de banden zou ik wel voor zorgen dat ze een iets zwaarder karkas hebben met iets meer ply..
Dat zie je soms wel eens vermeldt 2 ply 4 ply etc.
Banden voor een bestelauto hebben ook vaak een iets stuggere zijwang, die voor een SUV zijn meestal iets softer.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Banden vraag ivm load index
Thanks Multivan !
Re: Banden vraag ivm load index
De Max aslast zal die 1400 en 1450 zijn.krekwakwol schreef: 16 jan 2021, 11:46 Dan moet je ook weten wat de max. aslast is. En daar moet je met je banden/velgen minimaal aan voldoen.
Staat op een sticker onder de motorkap.
De auto weegt zelf 1800 kg.
- krekwakwol
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Banden vraag ivm load index
Daar heb je gelijk is, ik had hier overheen gelezen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Banden vraag ivm load index
Gelukt !
Laatst gewijzigd door TTS op 02 feb 2021, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Banden vraag ivm load index
Ja....netjes
Heb je verder nog plannen ?

Heb je verder nog plannen ?
Re: Banden vraag ivm load index
Ja, toch maar laten zakken.
Achterbank vervangen en tussenschot zelf bouwen.
Verder geen grote verbouwingen.
Achterbank vervangen en tussenschot zelf bouwen.
Verder geen grote verbouwingen.
Re: Banden vraag ivm load index
De velgen 100W zijn ok voor de hoogste maximum aslast van 1450 kg.
Is nu de band die je er op gaat zetten bijvoorbeeld 102 LI , dan weet ik niet zeker of dat toegestaan is, maar naar de velgen wordt bij APK niet gekeken, of die genoeg zijn.
Voor de werkelijke gewichten voldoen deze velgen.
C banden veel voorkomende maten vaak 850kg At 4,5 bar .
In Nederland hoeven de banden maar minimaal genoeg zijn voor de halve max aslast. Dus LI 97 met 730kg maxload is wettelijk genoeg. Mag zelfs voor en achter verschillend zijn, voor 710 kg/Li 96 en andere maat zelfs. In België is dat strenger.
Maar ik neem aan dat de rest ook klopt, ET waarde, steek ed.
Als je de velgbreedte geeft, reken ik de toegestane bandbreedtes voor je uit. Heb dat eens nagevraagd en blijkt ook nog van de hoogte/ breedte verhouding ( aspect ratio AR) afhankelijk te zijn.
Of geef , wanneer je die weet, de bandgegevens, en dan kijk ik voor je, of ze mogen. Ook dat is geen wetgeving, maar ga je buiten de grenzen, dan kan dat tot klachten lijden.
Is nu de band die je er op gaat zetten bijvoorbeeld 102 LI , dan weet ik niet zeker of dat toegestaan is, maar naar de velgen wordt bij APK niet gekeken, of die genoeg zijn.
Voor de werkelijke gewichten voldoen deze velgen.
C banden veel voorkomende maten vaak 850kg At 4,5 bar .
In Nederland hoeven de banden maar minimaal genoeg zijn voor de halve max aslast. Dus LI 97 met 730kg maxload is wettelijk genoeg. Mag zelfs voor en achter verschillend zijn, voor 710 kg/Li 96 en andere maat zelfs. In België is dat strenger.
Maar ik neem aan dat de rest ook klopt, ET waarde, steek ed.
Als je de velgbreedte geeft, reken ik de toegestane bandbreedtes voor je uit. Heb dat eens nagevraagd en blijkt ook nog van de hoogte/ breedte verhouding ( aspect ratio AR) afhankelijk te zijn.
Of geef , wanneer je die weet, de bandgegevens, en dan kijk ik voor je, of ze mogen. Ook dat is geen wetgeving, maar ga je buiten de grenzen, dan kan dat tot klachten lijden.
Re: Banden vraag ivm load index
De X3 wielen leken mij wel sterk zat.
LI is 101 en 103.
Banden zijn 235 / 50 / 18 en 255 / 45 / 18
Wel op dezelfde 8,5 J brede velgen met ET 42
Als het voor de wet klopt, vind ik het best.
Ze staan netjes, en rijden heerlijk.
LI is 101 en 103.
Banden zijn 235 / 50 / 18 en 255 / 45 / 18
Wel op dezelfde 8,5 J brede velgen met ET 42
Als het voor de wet klopt, vind ik het best.
Ze staan netjes, en rijden heerlijk.