Hallo Weetjewellers,
Ik zit met een dilemma. Ik heb de bus momenteel op zakelijk staan. Maar het plan was om er een campertje van te maken etc. Alleen ik heb geen zin in een hefdak omdat een dakrek mij veel meer aanspreekt. Dus.... Als ik de bus op zakelijk houd en er gewoon een vouwbed achterin zet, ben ik dan nog duurder uit in de wegenbelasting etc? Zijn er nog andere dingen waar ik zelf niet aan denk op dit moment, die een camper registratie lucratiever maken dan een zakelijke registratie? Ik hoor graag jullie advies!
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Advies vraag: zakelijk of camper rijden?
Re: Advies vraag: zakelijk of camper rijden?
Dus je wilt eigenlijk een advies belasting ontduiking.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Advies vraag: zakelijk of camper rijden?
Zoals ik het destijds in 2017 begreep:
Er zijn twee instanties die iets te maken hebben met het maken van een camper.
De eerste is de rdw. Die heeft een set eisen, en als je daaraan voldoet wordt de auto geregistreerd als kampeerauto.
De tweede is de belastingdienst, zij gaan dan ook over het kwart tarief voor campers. De eisen daarvoor zijn anders dan die van de rdw. En van die eisen is een minimale hoogte op een bepaald oppervlak. Voor de T4 betekent dat een hoogdak of een hefdak. Als je daar niet aan voldoet, zul je ook geen kwart tarief krijgen.
Er zijn twee instanties die iets te maken hebben met het maken van een camper.
De eerste is de rdw. Die heeft een set eisen, en als je daaraan voldoet wordt de auto geregistreerd als kampeerauto.
De tweede is de belastingdienst, zij gaan dan ook over het kwart tarief voor campers. De eisen daarvoor zijn anders dan die van de rdw. En van die eisen is een minimale hoogte op een bepaald oppervlak. Voor de T4 betekent dat een hoogdak of een hefdak. Als je daar niet aan voldoet, zul je ook geen kwart tarief krijgen.
Re: Advies vraag: zakelijk of camper rijden?
En daarom wil hij de bus op zakelijk houden. Ik denk dat als je een vouwbed vervoer in je grijs kenteken bus dat geen probleem is en waarom zou je er niet mee op een camping mogen staan? Gewoon doen denk ik.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Advies vraag: zakelijk of camper rijden?
Stel je vraag aan jouw accountant(zakelijk) en bij de Belastingdienst.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Advies vraag: zakelijk of camper rijden?
Tja , lastig dilemma
Zomaar een idee , steek je licht op bij Atrion in Steggerda
Die leveren klein formaat hefdakjes die je niet eens ziet in gesloten toestand, en voldoen voor de belasting blijkbaar.
En wat let je om daar een imperiaal over te plaatsen na de keuring.
Of even schorsen tot het rekening rijden is ingevoerd.
Naar mijn mening heb je dan helemaal niks meer met de regeltjes van de belastingdienst te maken m.b.t. camper inrichting.
Het zijn dan de kilometers die tellen.
En let op :
Op grijs kenteken mag je uitsluitend lading vervoeren !
Dus niks vast bouten.
Zomaar een idee , steek je licht op bij Atrion in Steggerda
Die leveren klein formaat hefdakjes die je niet eens ziet in gesloten toestand, en voldoen voor de belasting blijkbaar.
En wat let je om daar een imperiaal over te plaatsen na de keuring.
Of even schorsen tot het rekening rijden is ingevoerd.
Naar mijn mening heb je dan helemaal niks meer met de regeltjes van de belastingdienst te maken m.b.t. camper inrichting.
Het zijn dan de kilometers die tellen.
En let op :
Op grijs kenteken mag je uitsluitend lading vervoeren !
Dus niks vast bouten.
Re: Advies vraag: zakelijk of camper rijden?
- een camper mag je niet zakelijk rijden (kosten worden als on-zakelijk beschouwd)
- een bestelwagen op diesel kost je €47/maand aan wegenbelasting
- de bestelauto moet voldoen aan de inrichtingseisen, zodra je dr een vast bed in maakt voldoe je daar niet meer aan
- een matras als lading is niks mis mee, ook niet als daar wat beddengoed op ligt.
- zakelijk kan je de BTW verrekenen, scheelt toch zo'n €0,40/L diesel
- bijtelling wegens prive gebruik is 35% over de taxatie waarde (youngtimer), voor een simpel dieselbusje is max 1000, kan je voor €350/jaar heel wat rondtoeren
ik rij mn busje al heel lang zakelijk en de beperkingen daaraan wegen voor mij op tegen de voordelen.
- een bestelwagen op diesel kost je €47/maand aan wegenbelasting
- de bestelauto moet voldoen aan de inrichtingseisen, zodra je dr een vast bed in maakt voldoe je daar niet meer aan
- een matras als lading is niks mis mee, ook niet als daar wat beddengoed op ligt.
- zakelijk kan je de BTW verrekenen, scheelt toch zo'n €0,40/L diesel
- bijtelling wegens prive gebruik is 35% over de taxatie waarde (youngtimer), voor een simpel dieselbusje is max 1000, kan je voor €350/jaar heel wat rondtoeren
ik rij mn busje al heel lang zakelijk en de beperkingen daaraan wegen voor mij op tegen de voordelen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Re: Advies vraag: zakelijk of camper rijden?
Als je hem niet meer zakelijk wilt gebruiken zou ik er toch echt een camper van maken. Desnoods een klein hefdakje voor de camper keuring en daarna een dakrail erbij op zetten?
Ik zie dat een diesel bestelwagen 47 per mand aan belasting kost, op camperkenteken betaal je ongeveer hetzelfde gok ik. Ik heb een t4 uit ‘96 op camperkenteken en betaal 51 per maand. Maar de verzekering is maar 15 euro ofzo, dat scheelt wel!
Ik zie dat een diesel bestelwagen 47 per mand aan belasting kost, op camperkenteken betaal je ongeveer hetzelfde gok ik. Ik heb een t4 uit ‘96 op camperkenteken en betaal 51 per maand. Maar de verzekering is maar 15 euro ofzo, dat scheelt wel!