Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Airco op T4 1.9td abl
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 dec 2021, 20:09
Airco op T4 1.9td abl
Beste allemaal,
Door de warmte van de afgelopen dagen (en het vooruitzicht op een reis door allemaal warme landen) wil ik toch een airco gaan inbouwen op onze T4 1.9td uit 1998 met abl motor.
Ondanks dat ik al veel heb kunnen vinden op het forum, zit ik toch nog met een aantal vragen:
- Is de binnenunit + verdamper van een 2.5tdi bruikbaar?
- Ik dacht zelf mijn huidige kabelboom te houden en alleen een extra schakelaar voor de aircopomp te installeren. Of is dit een rare gedachte?
- Past de condensor van een 2.5tdi zonder verdere aanpassingen?
- De pomp wil ik niet aan de onderkant van mijn blok plaatsen ivm bodemspeling. Ik wil een steun maken om de pomp te plaatsen zoals in de foto. Slecht idee?
- De leidingen naar de pomp zullen waarschijnlijk op maat gemaakt moeten worden. Is dit zelf te doen?
Als iemand weet waar ik deze onderdelen zou kunnen kopen dan zou ik ook enorm geholpen zijn.
Overigens vind ik het niet zo erg als de bus er traag van wordt. Lekker rustig aan als het buiten zo heet is.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Door de warmte van de afgelopen dagen (en het vooruitzicht op een reis door allemaal warme landen) wil ik toch een airco gaan inbouwen op onze T4 1.9td uit 1998 met abl motor.
Ondanks dat ik al veel heb kunnen vinden op het forum, zit ik toch nog met een aantal vragen:
- Is de binnenunit + verdamper van een 2.5tdi bruikbaar?
- Ik dacht zelf mijn huidige kabelboom te houden en alleen een extra schakelaar voor de aircopomp te installeren. Of is dit een rare gedachte?
- Past de condensor van een 2.5tdi zonder verdere aanpassingen?
- De pomp wil ik niet aan de onderkant van mijn blok plaatsen ivm bodemspeling. Ik wil een steun maken om de pomp te plaatsen zoals in de foto. Slecht idee?
- De leidingen naar de pomp zullen waarschijnlijk op maat gemaakt moeten worden. Is dit zelf te doen?
Als iemand weet waar ik deze onderdelen zou kunnen kopen dan zou ik ook enorm geholpen zijn.
Overigens vind ik het niet zo erg als de bus er traag van wordt. Lekker rustig aan als het buiten zo heet is.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Airco op T4 1.9td abl
Er is een reden dat VW nooit een airco heeft aangeboden op een 1.9d/td in een T4 = te weinig vermogen ...
Reken daarbij ook nog eens dat je een syncro aandrijving wil inbouwen aan dat 1.9 motortje , dan vrees ik dat je vaak hordes geïrriteerde mensen achter je gaat hebben tijdens het rijden .
Een NIEUWE 1.9td heeft 68pk , eentje die al wat kilometers gelopen heeft, heeft misschien nog 60pk , trek daar pakweg 10pk af van de airco , en ook nog eens wat pk's voor de extra aandrijving (syncro) , wat houd je dan nog over ? In het beste geval 50pk voor een zware bus ...
Reken daarbij ook nog eens dat je een syncro aandrijving wil inbouwen aan dat 1.9 motortje , dan vrees ik dat je vaak hordes geïrriteerde mensen achter je gaat hebben tijdens het rijden .
Een NIEUWE 1.9td heeft 68pk , eentje die al wat kilometers gelopen heeft, heeft misschien nog 60pk , trek daar pakweg 10pk af van de airco , en ook nog eens wat pk's voor de extra aandrijving (syncro) , wat houd je dan nog over ? In het beste geval 50pk voor een zware bus ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Airco op T4 1.9td abl
Ik zou de mogelijkheden gaan onderzoeken om een 1,9 tdi met 110pk in jouw bus te monteren. Eventueel een chiptuning daarop of mTDI pomp er op. Zoek hier maar eens op..
De reden is wat Pascal beschrijft.
Plus dat je ook vermogen verliest als je op wat hogere wegen rijdt, door minder zuurstof in de aangezogen ijlere lucht. Boven de 600m boven zeeniveau kun je dit al merken.
Groeten Peter
De reden is wat Pascal beschrijft.
Plus dat je ook vermogen verliest als je op wat hogere wegen rijdt, door minder zuurstof in de aangezogen ijlere lucht. Boven de 600m boven zeeniveau kun je dit al merken.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 dec 2021, 20:09
Re: Airco op T4 1.9td abl
Hmm ik begrijp dat het wordt afgeraden, toch wil ik graag doorzetten. In voorgaande topics stopte de discussie steeds bij het afraden ivm te weinig vermogen wat ik een beetje zonde vind voor de enthousiasteling.
De 1.9td is eenvoudig wat op te schroeven in vermogen door het schroefje op de dieselpomp wat op te draaien en de turbodruk iets te verhogen.
Met de syncro aandrijving erop en volle bepakking voor de vakantie incl 6 surfboards op het dak was cruisen op 120/130 nog prima te doen. Mag van mij ook best 110/120kmh worden als dat een koel ritje oplevert.
Inmiddels heb ik begrepen dat de binnenunit van een 2.5tdi zou moeten passen. Is er nog iets met een bepaalde stekkeraansluiting die het gemakkelijker maakt?
De condensor van een korte neus zou moeten passen.
Dan nog de koelslangen. Ik wil de pomp dus aan de uitlaatkant van het blok gaan inbouwen. Dat betekent dat ik de slang vanaf de verdamper en naar de condensor waarschijnlijk op maat moet gaan maken. Heeft iemand daar nog tips voor?
Bedankt!
De 1.9td is eenvoudig wat op te schroeven in vermogen door het schroefje op de dieselpomp wat op te draaien en de turbodruk iets te verhogen.
Met de syncro aandrijving erop en volle bepakking voor de vakantie incl 6 surfboards op het dak was cruisen op 120/130 nog prima te doen. Mag van mij ook best 110/120kmh worden als dat een koel ritje oplevert.
Inmiddels heb ik begrepen dat de binnenunit van een 2.5tdi zou moeten passen. Is er nog iets met een bepaalde stekkeraansluiting die het gemakkelijker maakt?
De condensor van een korte neus zou moeten passen.
Dan nog de koelslangen. Ik wil de pomp dus aan de uitlaatkant van het blok gaan inbouwen. Dat betekent dat ik de slang vanaf de verdamper en naar de condensor waarschijnlijk op maat moet gaan maken. Heeft iemand daar nog tips voor?
Bedankt!
Re: Airco op T4 1.9td abl
Je wil iets waar zo te horen niemand brood in ziet. Al 30 jaar niet..... je kan cruisen op snelwegen ook niet vergelijken met een panamerica reis. Dan is upgrade naar tdi + airco een optie of een andere goeduitgeruste bus zoeken.IJssebrand schreef: ↑18 jun 2023, 13:20 Hmm ik begrijp dat het wordt afgeraden, toch wil ik graag doorzetten. In voorgaande topics stopte de discussie steeds bij het afraden ivm te weinig vermogen wat ik een beetje zonde vind voor de enthousiasteling.
Kunnen kan veel maar of je het moet doen? Je zal zelf mogen ontdekken wat werkt of niet. Volgens mij is niemand je voorgegaan.
Groet, Ronald
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Airco op T4 1.9td abl
De 1.9td kun je inderdaad makkelijk opschroeven. Je kan er tot pakweg 100pk uithalen , maar dat gaat ten koste van de levensduur . Eerste en vooral belangrijkste eis bij het tunen van een 1.9td is een frontmount oliekoeler , wanr de olie word anders te heet . De standaard oliekoeler voldoet niet wanneer er extra vermogen gevraagd word. En ook een interkoeler is nodig om de inlaat temp onder controle te houden .IJssebrand schreef: ↑18 jun 2023, 13:20 Hmm ik begrijp dat het wordt afgeraden, toch wil ik graag doorzetten. In voorgaande topics stopte de discussie steeds bij het afraden ivm te weinig vermogen wat ik een beetje zonde vind voor de enthousiasteling.
De 1.9td is eenvoudig wat op te schroeven in vermogen door het schroefje op de dieselpomp wat op te draaien en de turbodruk iets te verhogen.
Bedankt!
In tegenstelling tot de 1.9td heeft een 1.9tdi geen koel probleem en loopt veel " koeler" onder belasting . En de tdi heeft ook een berg koppel , iets wat de td ontbreekt .
Ik heb vaak T4' met 1.9td extra pk's gegeven , heb er dus wel wat ervaring mee . Maar , het blijft als het ware een ezel die het werk moet doen van een Brabants trekpaard
Je hebt een knappe T4 , geef deze dan ook een betrouwbare krachtigere motor die hij verdiend .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Airco op T4 1.9td abl
Die krachtige motor heb ik nog wel staan hier, die zit nog in de donor bus.
Dit is een gechipte 2.5 tdi met oorspronkelijk 88 pk, en nu rond de 120 pk.
Hij liep vlot naar de 175 kmh.
De airco heb ik natuurlijk op mijn eigen bus laten zitten.
De motor is compleet met alle electronica over te zetten op jouw bus, en dan kun je ook zonder problemen een aico monteren en ook nog normaal rond touren.
Kijk maar of je het de moeite waard vind.
Groeten Erik-jan
Dit is een gechipte 2.5 tdi met oorspronkelijk 88 pk, en nu rond de 120 pk.
Hij liep vlot naar de 175 kmh.
De airco heb ik natuurlijk op mijn eigen bus laten zitten.
De motor is compleet met alle electronica over te zetten op jouw bus, en dan kun je ook zonder problemen een aico monteren en ook nog normaal rond touren.
Kijk maar of je het de moeite waard vind.
Groeten Erik-jan
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Airco op T4 1.9td abl
Houdbaarheid van de 1,9 TD is vaak bij 3,5 ton plus een eind klaar. Ze worden bij gewone belasting naar verhouding al een beetje gestresst met richting de 4000rpm bij 125km/u.
Is ook niet prettig rijden..
Ga je hem dan nog wat kietelen, dan ben je in mijn ogen v.w.b. betrouwbaarheid en zorgeloos van de vakantie genieten, verkeerd bezig.
Is ook niet prettig rijden..
Ga je hem dan nog wat kietelen, dan ben je in mijn ogen v.w.b. betrouwbaarheid en zorgeloos van de vakantie genieten, verkeerd bezig.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Airco op T4 1.9td abl
Heb zelf een 1.9 td gehad uit 2001, heb daar toen ook airco opgebouwd. Het resultaat was dat het lekker koel werd in de auto maar als ik de van brienenoord brug bij Rotterdam over wilde moest de airco uit, want kreeg erg veel boze vrachtwagen chauffeurs achter me.
Groet, Oskar.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 20 dec 2021, 20:09
Re: Airco op T4 1.9td abl
Bedankt voor de tips. Het inbouwen van een krachtigere motor staat zeker op mijn verlanglijstje, maar voor nu blijf ik mijn 1.9TD nog even trouw.
Ik heb een olietemperatuursensor besteld. Dat lijkt me wel een goede om zicht op te hebben.
Wat betreft de airco: ik heb een donorbus gevonden op de sloop en het is me redelijk duidelijk wat de omvang van het project is. Het scheelt dat de buitentemperatuur weer wat lager is, dat haalt psychisch de urgentie er toch een beetje af:)
Ik ga nu eerst een warmtewerende voorruit monteren om te kijken hoeveel verschil dat maakt, de huidige is immers aan vervanging toe. Tot horens!
Ik heb een olietemperatuursensor besteld. Dat lijkt me wel een goede om zicht op te hebben.
Wat betreft de airco: ik heb een donorbus gevonden op de sloop en het is me redelijk duidelijk wat de omvang van het project is. Het scheelt dat de buitentemperatuur weer wat lager is, dat haalt psychisch de urgentie er toch een beetje af:)
Ik ga nu eerst een warmtewerende voorruit monteren om te kijken hoeveel verschil dat maakt, de huidige is immers aan vervanging toe. Tot horens!
Re: Airco op T4 1.9td abl
Even mijn respect delen voor je doorzettingsvermogen ondanks de minder enthousiaste reacties. Top. Het lijkt me dat je er redelijk wat verstand van hebt, maar dat doet het al gauw voor een leek als ik.IJssebrand schreef: ↑18 jun 2023, 13:20 Hmm ik begrijp dat het wordt afgeraden, toch wil ik graag doorzetten. In voorgaande topics stopte de discussie steeds bij het afraden ivm te weinig vermogen wat ik een beetje zonde vind voor de enthousiasteling.
De 1.9td is eenvoudig wat op te schroeven in vermogen door het schroefje op de dieselpomp wat op te draaien en de turbodruk iets te verhogen.
Met de syncro aandrijving erop en volle bepakking voor de vakantie incl 6 surfboards op het dak was cruisen op 120/130 nog prima te doen. Mag van mij ook best 110/120kmh worden als dat een koel ritje oplevert.
Inmiddels heb ik begrepen dat de binnenunit van een 2.5tdi zou moeten passen. Is er nog iets met een bepaalde stekkeraansluiting die het gemakkelijker maakt?
De condensor van een korte neus zou moeten passen.
Dan nog de koelslangen. Ik wil de pomp dus aan de uitlaatkant van het blok gaan inbouwen. Dat betekent dat ik de slang vanaf de verdamper en naar de condensor waarschijnlijk op maat moet gaan maken. Heeft iemand daar nog tips voor?
Bedankt!
Ik woon in Madrid Spanje en de zomers hier zijn niet te harden. Zelf kom ik niet verder dan info zoeken over een draagbare, veelal onbetaalbare, unit, pero es lo que hay, oftewel 'het is wat het is'.
Ben benieuwd hoe het je is vergaan.
T4 Syncro is my game
- krekwakwol
- Berichten: 4107
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Airco op T4 1.9td abl
Dan zou je zoiets kunnen overwegen.
Werkt op 12Volt, dus kun je tijdens het rijden gebruiken.
Heeft ook een ingebouwde accu.
https://www.obelink.nl/ecoflow-wave-2-d ... 74805.html
Werkt op 12Volt, dus kun je tijdens het rijden gebruiken.
Heeft ook een ingebouwde accu.
https://www.obelink.nl/ecoflow-wave-2-d ... 74805.html
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008