Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
De startaccu van onze California 2.0 benzine was steeds leeg ook na vervangen met een nieuwe. Bij meten blijkt, als de zekering van de koelventilator (19) er in zit, dat er bijna 0.8A loopt. Ook als de ventilator is losgekoppeld (deze is ook een paar jaar geleden vervangen). Ik zou de zekering graag weer terug willen plaatsen voordat we er mee op vakantie gaan. Heeft iemand een idee waar de stroom in de aansturing van de ventilator kan weglekken? Met een link naar een schema ben ik misschien ook al geholpen maar als iemand ervaring er mee heeft. Vast erg bedankt!
Guido W, Eindhoven
RED T4 California 2.0 benzine 1991
RED T4 California 2.0 benzine 1991
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
En als je relais 18 losneemt? ( plek 4 )
Deze was bij mij boosdoener van lekstroom..
Gr Bas
Tevens nr 53 checken / vervangen
Deze was bij mij boosdoener van lekstroom..
Gr Bas
Tevens nr 53 checken / vervangen
Laatst gewijzigd door Bas_Caravelle op 18 jun 2023, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezit:
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
Bedankt voor je reactie Bas, dat vermoeden had ik ook maar ik heb alle relais verwijderd en de lekstroom blijft. Alleen nr. 53 krijg ik niet los...
Gr.
Guido
Gr.
Guido
Guido W, Eindhoven
RED T4 California 2.0 benzine 1991
RED T4 California 2.0 benzine 1991
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
Ik zag dat mn antwoord niet compleet was, nr 53 heeft vergelijkbare functie als nr 18
Bezit:
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
De gedachte van mij was dat 53 inderdaad het probleem was en wellicht door sluiting zat vast gesmolten. Maar ook die is er nu uit en de lekstroom blijft, sterker nog hij loopt langzaam op over de 1A dus is na 1 etmaal de startaccu leeg.
Van de week maar eens alle bedrading nalopen...
Van de week maar eens alle bedrading nalopen...
Guido W, Eindhoven
RED T4 California 2.0 benzine 1991
RED T4 California 2.0 benzine 1991
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
Ik weet het niet meer...
Alles los gehaald en er blijft 1A lopen.
Op de radiator zit een soort termoschakelaar die bij een bepaalde temperatuur 12V doorzet naar het relais neem ik aan en de ventilator laat draaien. Ook als die los is loopt er stroom, zit er nog iets tussen de thermoschakelaar - relais - ventilator?
De schema's die ik vind kom ik niet veel wijs uit.
Vast erg bedankt en ik hoop dat ik het deze week kan oplossen anders kan ik er niet mee op vakantie....
Alles los gehaald en er blijft 1A lopen.
Op de radiator zit een soort termoschakelaar die bij een bepaalde temperatuur 12V doorzet naar het relais neem ik aan en de ventilator laat draaien. Ook als die los is loopt er stroom, zit er nog iets tussen de thermoschakelaar - relais - ventilator?
De schema's die ik vind kom ik niet veel wijs uit.
Vast erg bedankt en ik hoop dat ik het deze week kan oplossen anders kan ik er niet mee op vakantie....
Guido W, Eindhoven
RED T4 California 2.0 benzine 1991
RED T4 California 2.0 benzine 1991
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
Moeilijk hoor, om op afstand iets van te zeggen.
Is er geen doorgesleten bedrading ( aan massa dus ) te vinden?
Bedrijf in de buurt die is gespecialiseerd in accus en dynamos? Vaak hebben die mogelijkheden om eea na te meten. Ms doe je wat verkeerd? Of niet, maar meer ogen zien ook meer…
Met een goeie accu kan je met 1 amp wel op vakantie hoor. Met walstroom en acculader…
Succes,
Gr Bas
Is er geen doorgesleten bedrading ( aan massa dus ) te vinden?
Bedrijf in de buurt die is gespecialiseerd in accus en dynamos? Vaak hebben die mogelijkheden om eea na te meten. Ms doe je wat verkeerd? Of niet, maar meer ogen zien ook meer…
Met een goeie accu kan je met 1 amp wel op vakantie hoor. Met walstroom en acculader…
Succes,
Gr Bas
Bezit:
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
T6 2.0TSI 150kW 4 motion DSG
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
De ventilator zit volgens mij niet via je zekeringblok geschakeld. Die vraagt te veel vermogen. (bij de T3 is de ventilator massageschakeld en de plus(+) rechtstreeks op de accu) Zekering kan wel de aansturing van een relais afzekeren.
Als je het niet in de componenten kan vinden dan vanaf zekering je zekeringblok (intern) nameten en de bekabeling nameten.
Als je het niet in de componenten kan vinden dan vanaf zekering je zekeringblok (intern) nameten en de bekabeling nameten.
Groet, Ronald
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
) )Dank je wel Bas en Ronald!
Ik vermoed ook dat het bij mij hetzelfde werkt als de T3, de benzine motor en koeling is volgens mij van een Passat en alles is anders dan de T4 diesels. Toen ik hem net had was het gelijk mis met de koeling, de zekering ( 19) brandde steeds door en geregeld met een kokende motor gestaan. Wat bleek de ventilatiemotor was uit zijn lagers gelopen en maakte sluiting. Na vervangen is het een tijd goed gegaan tot nu dus ik denk dat er door die sluiting destijds ergens een te warm geworden draad nu contact met massa maakt. Ik heb alles nagelopen en gemeten en ook rammelen met de draadboom doet niks er blijft nu zelf meer dan 1A lopen.
Er lijkt opeens een hoop elektrisch niet goed te gaan want ook de huishoud batterij heeft het onlangs begeven terwijl die netjes door de PV panelen op spanning wordt gehouden. Als ik er aan denk steeds de zekering uit te halen moet het wel goed gaan maar is zeker niet ideaal, zal wel willen testen of de ventilator aanslaat want dat weet ik ook niet zeker.
Dat 2 weten zeker meer als 1 ben ik het helemaal mee eens en daarom is dit forum ook zo fijn, zal ook eens een kennis die hem APK keurt en zelf veel met VW heeft vragen, misschien heeft hij tijd.
Ik vermoed ook dat het bij mij hetzelfde werkt als de T3, de benzine motor en koeling is volgens mij van een Passat en alles is anders dan de T4 diesels. Toen ik hem net had was het gelijk mis met de koeling, de zekering ( 19) brandde steeds door en geregeld met een kokende motor gestaan. Wat bleek de ventilatiemotor was uit zijn lagers gelopen en maakte sluiting. Na vervangen is het een tijd goed gegaan tot nu dus ik denk dat er door die sluiting destijds ergens een te warm geworden draad nu contact met massa maakt. Ik heb alles nagelopen en gemeten en ook rammelen met de draadboom doet niks er blijft nu zelf meer dan 1A lopen.
Er lijkt opeens een hoop elektrisch niet goed te gaan want ook de huishoud batterij heeft het onlangs begeven terwijl die netjes door de PV panelen op spanning wordt gehouden. Als ik er aan denk steeds de zekering uit te halen moet het wel goed gaan maar is zeker niet ideaal, zal wel willen testen of de ventilator aanslaat want dat weet ik ook niet zeker.
Dat 2 weten zeker meer als 1 ben ik het helemaal mee eens en daarom is dit forum ook zo fijn, zal ook eens een kennis die hem APK keurt en zelf veel met VW heeft vragen, misschien heeft hij tijd.
Guido W, Eindhoven
RED T4 California 2.0 benzine 1991
RED T4 California 2.0 benzine 1991
-
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
Mijn dochter heeft een T2c uit mexico, dus met waterkoeling en één fan achter de radiateur, en dat lijkt erg op hoe het in de T3 zit. Ook zij had pas een kokende motor, en ik ben dit te weten gekomen:
De connector aan de radiateur heeft drie aansluitingen:
1 dikke (rood-witte) draad met permanent 12 volt
1 dikke (bruine) draad naar aarde
1 iets minder dikke (zwart-rode) draad (middelste in de connector)
De fan heeft twee snelheden:
- halve snelheid, als je de dikke 12V draad naar de iets minder dikke draad verbindt, die loopt via gewikkelde weerstanden naar aarde.
- volle snelheid , als je de dikke 12V verbindt naar de dikke aarde draad.
De halve snelheid trekt 12A en wordt zonder tussenkomst van een relais direct geschakeld door de thermoswitch in de radiateur.
De volle snelheid wordt wel met tussenkomst van een relais geschakeld. Dat relais is een 70A exemplaar en heeft extra brede poten.
Aan de plusaansluiting van de fanmotor zitten een dikke en een dunne draad.
Als dit overeenkomt met jouw situatie, dan zou de lekstroom in het 'halve snelheid' circuit zitten (omdat de lekstroom ook zonder relais nog aanwezig is). Dus:
- treedt de lekstroom ook op zonder dat de connector aan de radiator thermoswitch aangesloten is?
- treedt de lektroom ook op zonder dat de dunne plusdraad aan de fan is aangesloten?
En testen van de ventilator kun je dus eenvoudig doen met losgenomen connector van de radiateur, en dan door een los draadje in de stekker te steken de 12V draad verbinden met één van de andere aansluitingen. Zou eigenlijk een standaard onderhoudsactie moeten zijn, bij mij gingen de fans niet aan door een draadbreuk ergens onder de linker voorlamp, aparte draad gelegd. Kwam ik na 1,5 jaar achter....
De connector aan de radiateur heeft drie aansluitingen:
1 dikke (rood-witte) draad met permanent 12 volt
1 dikke (bruine) draad naar aarde
1 iets minder dikke (zwart-rode) draad (middelste in de connector)
De fan heeft twee snelheden:
- halve snelheid, als je de dikke 12V draad naar de iets minder dikke draad verbindt, die loopt via gewikkelde weerstanden naar aarde.
- volle snelheid , als je de dikke 12V verbindt naar de dikke aarde draad.
De halve snelheid trekt 12A en wordt zonder tussenkomst van een relais direct geschakeld door de thermoswitch in de radiateur.
De volle snelheid wordt wel met tussenkomst van een relais geschakeld. Dat relais is een 70A exemplaar en heeft extra brede poten.
Aan de plusaansluiting van de fanmotor zitten een dikke en een dunne draad.
Als dit overeenkomt met jouw situatie, dan zou de lekstroom in het 'halve snelheid' circuit zitten (omdat de lekstroom ook zonder relais nog aanwezig is). Dus:
- treedt de lekstroom ook op zonder dat de connector aan de radiator thermoswitch aangesloten is?
- treedt de lektroom ook op zonder dat de dunne plusdraad aan de fan is aangesloten?
En testen van de ventilator kun je dus eenvoudig doen met losgenomen connector van de radiateur, en dan door een los draadje in de stekker te steken de 12V draad verbinden met één van de andere aansluitingen. Zou eigenlijk een standaard onderhoudsactie moeten zijn, bij mij gingen de fans niet aan door een draadbreuk ergens onder de linker voorlamp, aparte draad gelegd. Kwam ik na 1,5 jaar achter....
-
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
Vanwege de vele overeenkomsten met de Golf & Jetta modellen uit die tijd zou dit schema wel eens kunnen kloppen, is van een VW Jetta 1997 2.0. De kleuren aan de fan motor connector komen in ieder geval overeen met de foto, net zoals zekering #19 :-)
Re: Lekstroom koelventilator T4 California 2.0 benz. 1991
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reactie, het principe bij mijn T4 uit 1991 lijkt denk ik heel erg op het schema, de kleuren zijn iets anders en wellicht is het principe simpler. Ik heb foto's gemaakt van de kabels en conectoren en denk dat die met 2 zekeringen en relais 53 dat regelgedeelte is.
Op de rood/bruin draad die naar de temp.switch gaat staat bij mij 12V. Maar hij meet ook door naar massa met weerstand. De andere 2 (rood/wit en rood/blauw) gaan rechtstreeks naar de ventilator en zullen de 2 snelheden zijn. De bruine draad op de ventilator zit aan massa. Als alles los is, dus schakelaar+ventilator+ relais blijft er stroom lopen. Weer veel wijzer geworden ga waar de stroom vandaan komt maar eens doormeten.
Op de rood/bruin draad die naar de temp.switch gaat staat bij mij 12V. Maar hij meet ook door naar massa met weerstand. De andere 2 (rood/wit en rood/blauw) gaan rechtstreeks naar de ventilator en zullen de 2 snelheden zijn. De bruine draad op de ventilator zit aan massa. Als alles los is, dus schakelaar+ventilator+ relais blijft er stroom lopen. Weer veel wijzer geworden ga waar de stroom vandaan komt maar eens doormeten.
Guido W, Eindhoven
RED T4 California 2.0 benzine 1991
RED T4 California 2.0 benzine 1991