Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe plastic panelen/stijlen keuken-woongedeelte verwijderen?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
jipver
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2023, 11:41

Hoe plastic panelen/stijlen keuken-woongedeelte verwijderen?

Bericht door jipver »

Wij gaan binnenkort onze A- en B- stijlen van de bus demonteren en lekker in het zonnetje leggen met een mooi papje van waterstofperoxide om de vergeling van het plastic weer wit te maken.
Nu wilden we echter tegelijkertijd ook het plastic paneel wat boven het keukenblokje zit meenemen. Maar, ik weet niet zo goed hoe dat heet, zodat ik kan zoeken online hoe dat te demonteren? Heeft iemand de perfecte zoekterm, of instructies hoe dat te doen?

Dank alvast! en sorry als deze vraag al ergens stond, maar kon het niet vinden :(

ps. Als iemand de tip heeft om het plastic weer wit(ter) te krijgen zonder demontage van de panelen dan houden wij ons natuurlijk ook aanbevolen , de kunstof delen in het woongedeelte zijn aanzienlijk minder vergeeld, dus allicht is zo'n monsterklus niet nodig? :)
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 316
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hoe plastic panelen/stijlen keuken-woongedeelte verwijderen?

Bericht door Deskman »

Ik heb geen idee hoe je die bovenbekleding los haalt maar het zal vast met clips en vermoedelijk deels met lijm vast zitten.

Ik wil je wel waarschuwen en vraag me af of het een goed plan is om dit allemaal los te halen. Ik moest om nieuwe deurrubbers te monteren de B-stijl loshalen. Wat me opviel was dat het plastic best wel bros aanvoelt (mijn bus is uit 2006) en kan gaan scheuren als je er kracht op zet. Dus begin voorzichtig.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Angelo-anneveld
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Hoe plastic panelen/stijlen keuken-woongedeelte verwijderen?

Bericht door Angelo-anneveld »

Heb je wellicht een foto van welke delen je bedoeld?

Is wat makkelijker denk ik
jipver
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2023, 11:41

Re: Hoe plastic panelen/stijlen keuken-woongedeelte verwijderen?

Bericht door jipver »

Screenshot 2024-06-25 at 09.54.02.png
Even geen foto van de eigen bus, maar ik bedoel het stuk vanaf de B-stijl naar achter. Boven de keuken, en dan komt er weer een stijl naar beneden naar het koelkastje/gasfornuis, is dat dat de C-stijl? Aan de deurzijde zit een soortgelijk stuk.
jipver
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2023, 11:41

Re: Hoe plastic panelen/stijlen keuken-woongedeelte verwijderen?

Bericht door jipver »

En bedenk me nu, ik denk dat we uiteindelijk, alle plastic onderdelen zouden willen reinigen/witten. Ik ga het wel eerst proberen zonder het helemaal te demonteren, maar ik gok dat UV licht echt de enige optie is om het echt mooi wit te krijgen... Misschien een handlamp? maar dan zit je vast uren met een lamp in je handen...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 942
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hoe plastic panelen/stijlen keuken-woongedeelte verwijderen?

Bericht door SyncRoon »

Ik ben dan toch benieuwd hoe het plastic zich na 15jaar houd als je dat nog eens blootstelt aan allerlei producten. Ik denk dan niet gelijk aan extra uv licht of waterstofperoxide als duurzame oplossing. Als het niet het gewenste resultaat brengt ben je gelijk een stuk verder van huis.
Groet, Ronald
jipver
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2023, 11:41

Re: Hoe plastic panelen/stijlen keuken-woongedeelte verwijderen?

Bericht door jipver »

Ik heb goede verhalen gelezen van mensen waar het bij was gelukt om iig de a en b-stijlen echt weer mooi te krijgen met papje waterstofperoxide en zonlicht. Het verkleuren van de overige onderdelen in de bus is een heel stuk minder (woongedeelte en bij achterklep) dus ik hoop dat minder rigoreuze maatregelen daar ook al een mooi resultaat geven. Wat dat betreft was de T4 wat handiger, daar waren de stijlen van donkergrijs, dus die waren niet zo gevoelig voor verkleuring (alhoewel die stijlen wel echt ZO onwijs broos waren dat je ze met fluwelen handjes moest behandelen :)
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 316
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Hoe plastic panelen/stijlen keuken-woongedeelte verwijderen?

Bericht door Deskman »

Misschien bij de A stijlen beginnen? Die zijn iets toegankelijker.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie