Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke druppellader?

vragen over de T4
Swedish blue
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

Voor de maanden dat we de bus niet gebruiken wil ik de accu van de bus op een druppellader aansluiten.

Ik had van mijn monteur begrepen een niet al te goedkope (rond de €20,-) te nemen en hij had het over tussen de 1 en 2 Ampère.
Dat zegt mij erg weinig.

De motor is de 2.5 tdi (102 pk) uit 1998 (blue-uitvoering).

Welke is daar het meest geschikt voor en wordt dan gelijk ook de huishoudaccu geladen?
:T5cruisin
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3795
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: welke druppellader?

Bericht door krekwakwol »

Uitgaande van mijn eigen ervaring, ik heb een Xenteq 512 10 A lader, die instelbaar is voor alle type accu's, heeft ook een constante voeding mogelijkheid en gaat automatisch op onderhoudsstand (joggen) als de accu hieraan opgeladen is.
Wij laden hier de AGM huishoudaccu mee op als we op de camping staan en door het inteligente cyrix scheidings relais tussen beide accu's, laadt hij ook de startaccu mee op als de HHaccu vol is.

Deze zit aangesloten in de camper, maar kan met een stekker verbinding ook buiten de bus gebruikt worden om andere accu's mee op te laden.

Kost wel wat meer dan 20 euro, doe er maar 100 bij.

Maar er zullen vast nog meerdere tips en merken volgen.
Succes met je keuze.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 954
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: welke druppellader?

Bericht door SyncRoon »

Goedkope druppelladers links laten liggen. Beter een goede acculader die na opladen in onderhoudslading gaat. Ik heb een victron blue smartlader 15A + voeding en dat gaat ook goed als ik een accu lang aangesloten laat staan. (van 55A tot 280A accu's geen problemen mee ervaren, wel opletten dat je niet continue aansluit en loskoppelt want dat verstoord laadproces en dan kan je wel eens overladen). Met druppelladers die continue 1 of 2 A laden gaat de accu op gegeven moment aan de kook, heb ik geen vertrouwen meer in. Als je bv hoog accessoire verbruik hebt met contact af zou het minder kwaad kunnen.

Andere optie is gewoon elke maand even aan de lader zetten of de accu loskoppelen en/of aan huis zetten.
Groet, Ronald
Swedish blue
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

Alvast bedankt voor de info!

Ik ben niet van plan om een goedkope lader te kopen. Het moet wel goed zijn!
Een kokende accu zit ik niet op te wachten.

Is het zo dat wanneer de accu onder de motorkap opgeladen wordt, dat dan ook meteen de huishoudaccu wordt opgeladen?
:T5cruisin
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 954
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: welke druppellader?

Bericht door SyncRoon »

Nee dat niet tenzij je een cirix relais plaatst. Dan is het handiger de lader op je 2e accu te zetten/inbouw want de cirix werkt ook andersom. Ik heb een aansluitkabel met stekker op de 2e accu waar ik makkelijk bij kan en de lader op inplug. Zo kan de lader ook mee naar de werkplaats of ander voertuigen aankoppelen met stekker verbinding of accu klemmen.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2034
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: welke druppellader?

Bericht door Mickel Moen »

Wel Swedisch blue, dan zou ik gaan voor het Zweedse Ctek. De MXS 3,8 of 5.0
https://www.ctek.com/storage/12FE8A3621 ... -EU-EN.pdf

Ik heb al zo'n 15 jaar een Ctek in mijn busje hangen. Iedere keer als we aan de paal gaan, start ie op. Aangezien er ook een Cyrix relais in de bus zit, bedient hij zowel de hh-accu en de start accu. Één keer instellen en de Ctek zoekt het verder zelf wel uit.

Ctek is gewoon een goed veel verkocht merk.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Swedish blue
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

Dat Ctek spreekt mij wel aan.
Maar hoe weet of kan ik achterhalen of er al een cyrix-relais in de bus aanwezig is?

Is het zo dat als ik via walstroom de HH-accu oplaadt en er is een cyrix-relais aanwezig,
dat dan meteen ook de accu onder de motorkap wordt opgeladen?

Dan is een druppellader wellicht niet nodig...?

Ik zou dan toch ook eens in de paar weken via walstroom kunnen opladen?
:T5cruisin
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2034
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: welke druppellader?

Bericht door Mickel Moen »

Een Cyrix is een bi-directioneel relais. Werkt dus twee kanten op. Als de bus rijdt en de dynamo dus de startaccu laadt, schakelt deze de hh-accu parallel,zodat deze ook geladen wordt. Andersom kan hij ook. Als je met een acculader of een solarlader de hh-accu laadt, schakelt de startaccu bij.

Twee manieren om dit uit te zoeken.
1. Bij de startaccu of de Hh-accu kijken of je een dergelijk relais ziet.
2. Met een multimeter meten. Start de motor en meet na zo'n 10 minuten, of de hh-accu ook geladen wordt ofwel dan een spanning heeft van zo'n 14,2 V. Op de Polen van start- en hh-accu moet je dan ongeveer dezelfde spanning meten. Zo ja, weet je dat er iets tussen zit, wat start en hh parallel koppelt. Of dit bidirectioneel is weet je dan nog niet. Daarvoor moet je een acculader op de hh-accu aansluiten en vervolgens weer meten op de polen van beide accu's. Is de spanning weer gelijk, wordt er bidirectioneel geladen. De hoogte van de spanning is afhankelijk van de laadfase van de acculader op dat moment.

https://stroomwinkel.nl/omv-la.html?model=726
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 29 jun 2024, 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3795
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: welke druppellader?

Bericht door krekwakwol »

Het Cyrix relais moet dan ergens in de kabel tussen je start en huishoudaccu zijn opgenomen.

Dit is hem voor de laadstromen tot 120A.
https://www.georgekniest.nl/artikel/326 ... 1MQAvD_BwE
Ik denk voor de T4 wel genoeg, maar er zijn ook zwaardere uitvoeringen tot 230A.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33926
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke druppellader?

Bericht door Multivan Generation »

Heb nog een Cyrix ct 120 te koop :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3795
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: welke druppellader?

Bericht door krekwakwol »

@Peter, volgens mij hoort jou Cyrix CT in een andere rubriek te zitten :knipoog
Maar ijzer smeden als het heet is, ik snap het.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 954
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: welke druppellader?

Bericht door SyncRoon »

4 of 5 ampere is wel laag als je hem ook als voeding wil gebruiken. Enkel voor onderhoud zou best kunnen maar ik heb nu al 15 jaar een Bluesmart zo ongeveer. Die regelt de laadstroom en spanning goed af. Het is niet zo dat die altijd vol 15A erin pompt of op 14,7 volt maar een 280A accu van 50% naar 100% is die 15A wel lekker ( 2 accu's is vaak ook samen minimaal 180+A) en ook als voeding met koelkast, pc voeding en omvormer 1500watt
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2034
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: welke druppellader?

Bericht door Mickel Moen »

Een omvormer van 1500 Watt op een acculader, dat lijkt mij stug. Dat is van 230V naar 12V naar 230V. Zul je vast ook niet bedoelen. Inderdaad, als je een accu regelmatig fors leegtrekt en weer geladen moet worden met een acculader, is een wat zwaardere acculader aan te raden. Zie daarbij het advies van de fabrikant mbt capaciteit accu - acculader.

Voor onderhoudsladen niet nodig.

Een acculader als voeding voor een koelkast. Kan, maar bij de betere merken koelkasten zit er al een 230V voeding in de koelkast zelf. Bij goedkopere zie je vaak dat er een aparte voeding bijgeleverd wordt. Alleen als dat al ontbreekt, zou je de acculader als voeding voor de koelkast kunnen gebruiken. Dan moet je de acculader daar ook op afstemmen.

Mijn 4A Ctek voldoet ''s nachts uitstekend in de taak van het voeden van het overige kleine spul. Overdag neemt de Victron Mppt dat weer voor zijn rekening die op een iets hoger voltage staat.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Swedish blue
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jun 2024, 14:36
Locatie: Hem

Re: welke druppellader?

Bericht door Swedish blue »

Vanmiddag de plaat bij de huishoudaccu verwijderd, maar daar kon ik niets vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:T5cruisin
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3795
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: welke druppellader?

Bericht door krekwakwol »

Een cyrix of ander scheidings relais kan ook al bij de startaccu zitten (daar heb ik hem wel geplaatst).
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie