Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Raar,
Sinds kort kan ik mijn koppelingspedaal half indrukken zonder enige weerstand te voelen, en dan pas komt er tegendruk. Maar ik ben dan wel al de halve slag kwijt om nog volledig te ontkoppelen. Resultaat is dat ik de koppeling niet genoeg ontkoppeld krijg.
Hoe komt dit en hoe los ik dit op?
Sinds kort kan ik mijn koppelingspedaal half indrukken zonder enige weerstand te voelen, en dan pas komt er tegendruk. Maar ik ben dan wel al de halve slag kwijt om nog volledig te ontkoppelen. Resultaat is dat ik de koppeling niet genoeg ontkoppeld krijg.
Hoe komt dit en hoe los ik dit op?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Waarschijnlijk een lekke koppelingscilinder. Een paar keer pompen met je pedaal wil tijdelijk wel helpen om te kunnen ontkoppelen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Te weinig remvloeistof, is normaal beveiliging dat bij te weinig remvloeistof je koppeling eerst dienst weigert voordat je niet meer kan remmen.. Lekkage? Even alles goed nazien.
Groet, Ronald
- eindgebruiker
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Ja wat is het nou?
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Kan allebei zijn maar remvloeistof controleren is het makkelijkst, dus inderdaad slim om dat eerst te doen. Dan wel nog uitzoeken waar die remvloeistof weglekt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Doe ik morgen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
- Pascal-141
- Berichten: 10867
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Heb je de koppeling al eens ontlucht op de 2 ontluchtnippels ?Muug schreef: ↑17 aug 2024, 20:24 Raar,
Sinds kort kan ik mijn koppelingspedaal half indrukken zonder enige weerstand te voelen, en dan pas komt er tegendruk. Maar ik ben dan wel al de halve slag kwijt om nog volledig te ontkoppelen. Resultaat is dat ik de koppeling niet genoeg ontkoppeld krijg.
Hoe komt dit en hoe los ik dit op?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Het blijkt een lek te zijn op de slave cylinder onderaan, die de koppeling open duwt. De butée, gelijk de vlaamse oertechniekers dat zo schoon zeggen. Dat hadden we nog niet gehad. Tegen dat ik die wagen vijf jaar heb, gaat alles dat kapot kan gaan, gerepareerd of vervangen zijn.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Dan moet de versnellingsbak er af.
Goed moment om de staat van het 2 massavliegwiel en koppelingsplaat/drukgroep te bekijken en desnoods meteen mee te vervangen.
De versnellingsbak er af en slavecilinder vervangen kost echt vele uren werk, met een uurtje meer zijn bovengenoemde zaken ook meteen mee vervangen. Anders kun je die uren, bij vervanging van koppeling nogmaals betalen..
Vandaar dat ik schreef.
Goed moment om de staat van het 2 massavliegwiel en koppelingsplaat/drukgroep te bekijken en desnoods meteen mee te vervangen.
De versnellingsbak er af en slavecilinder vervangen kost echt vele uren werk, met een uurtje meer zijn bovengenoemde zaken ook meteen mee vervangen. Anders kun je die uren, bij vervanging van koppeling nogmaals betalen..
Vandaar dat ik schreef.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10867
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Is het een ACV ? Da heb je geen "slave cilinder" , maar een hydraulisch druklager in de versnellingsbak.Muug schreef: ↑20 aug 2024, 16:01 Het blijkt een lek te zijn op de slave cylinder onderaan, die de koppeling open duwt. De butée, gelijk de vlaamse oertechniekers dat zo schoon zeggen. Dat hadden we nog niet gehad. Tegen dat ik die wagen vijf jaar heb, gaat alles dat kapot kan gaan, gerepareerd of vervangen zijn.
Daarvoor moet de bak er onderuit , leuk klusje , zeker als je dit zonder brug moet doen , heb het een week of 2 geleden zelf ook nog gedaan bij een T4 Colorado , omdat die te groot was om op de brug te zetten.
Ik heb er in totaal ongeveer 6u over gedaan. (Uiteraard ook complete koppeling met 2massavliegwiel mee vervangen)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
AXL syncro, dus nog een pak meer werk.
Alles gaat vervangen worden inderdaad.
En niet in de garage waar ze de schakelbolletjes vervangen hebben. We gaan eens een andere proberen (Vliera, in Vlierzele). Een hele kleine onafhankelijke familiegarage, al sinds 1950 werken ze aan VW's.
Alles gaat vervangen worden inderdaad.
En niet in de garage waar ze de schakelbolletjes vervangen hebben. We gaan eens een andere proberen (Vliera, in Vlierzele). Een hele kleine onafhankelijke familiegarage, al sinds 1950 werken ze aan VW's.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Zo.
Reparatie is gebeurd.
Nieuwe hydraulische pomp (butée voor de ouwe Vlaamse mechaniekers), maar ook de koppelingsplaat want die zat gelijk met de rivetten, plus het dubbelmassavliegwiel was ook aan vervanging toe. Een 1000€ aan onderdelen en 8 uur werk. Ik ben nu een fluwelen koppelingspedaal rijker en ongeveer 1750€ armer.
Reparatie is gebeurd.
Nieuwe hydraulische pomp (butée voor de ouwe Vlaamse mechaniekers), maar ook de koppelingsplaat want die zat gelijk met de rivetten, plus het dubbelmassavliegwiel was ook aan vervanging toe. Een 1000€ aan onderdelen en 8 uur werk. Ik ben nu een fluwelen koppelingspedaal rijker en ongeveer 1750€ armer.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Je weet nu meteen waarom ik de tip gaf om koppelingsplaat en 2 massa vliegwiel meteen mee te nemen..
Anders had je wellicht over een half jaar die uren nogmaals moeten betalen..
Anders had je wellicht over een half jaar die uren nogmaals moeten betalen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Multivan Generation schreef: ↑29 aug 2024, 12:40 Je weet nu meteen waarom ik de tip gaf om koppelingsplaat en 2 massa vliegwiel meteen mee te nemen..
Anders had je wellicht over een half jaar die uren nogmaals moeten betalen..
Ja, dank je voor die info.
Gelukkig heeft de garagist daar ook aan gedacht.
Nu zijn we weer voor 300.000km goed.
Deze garage is gelukkig minder duur dan die andere.
Maar ik moet nog eens terug dan de Bear Lock werkt niet meer. De gaten zijn niet meer gealligneerd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: koppelingspedaal: Sinds kort grote loze slag
Duh, de T4 moet weer binnen, want bij het terugplaatsen van de versnellingspook hebben ze geen rekening gehouden met die BearLock. Dus die gaten zijn niet meer op één lijn. Dat gaan ze toch even in garantie moeten corrigeren.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052