Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
beste forummers,
De nog af fabriek gemonteerde schokbrekers van mijn t5gp camper waren aan vervanging toe en vond betere wegligging en wat verlaging ook wel tof dus na wat wikken en wegen eindelijk een setje bilstein b14 komfort evo laten monteren (besteld bij biesheuvel).
Montage aan de voorkant was geen probleem (behalve de gebruikelijke vastgeroeste bouten dan) echter de achterveren kunnen het hogere gewicht totaal niet aan. Na montage bleken de achterveren al volledig ingedrukt terwijl er nog geen zak aardappelen in lag. Ik begrijp dat de camper inbouw best wat gewicht toevoegd (totale gewicht is 2100kg) maar dit had ik niet verwacht.
Verschil in dikte van de bilsteinveren (18mm) en de oude (20,5mm) is best veel dus dat verklaard een hoop.
Heb vooraf best wat rondgespeurd (ook dit forum) over voors en tegens van de b14 onder een camper maar dit ben ik nergens tegen gekomen.
Ik heb contact gehad met biesheuvel en die zeiden dat ze deze niet adviseren onder een camper( hadden ze wel meteen mogen zeggen) en dat ze die eigenlijk alleen verkopen voor dubbele cabine uitvoeringen waar af en toe een fiets of de zak aardappelen in gaat maar zoals ik het nu zie kunnen deze vering sowieso geen lading aan wat ook de mening van mijn garage is overigens.
Heb ook eibach nederland gevraagd voor een oplossing zoals dikkere veren van dezelfde lengte als de bilstein maar nog geen antwoord...
Zo jammer dit want de vering en wegligging voor is super goed en toch nog steeds comfortabel
Zijn er forummers die bekend zijn met dit? en nu is natuurlijk de vraag wat te doen?
bij voorbaat dank voor enig antwoord
De nog af fabriek gemonteerde schokbrekers van mijn t5gp camper waren aan vervanging toe en vond betere wegligging en wat verlaging ook wel tof dus na wat wikken en wegen eindelijk een setje bilstein b14 komfort evo laten monteren (besteld bij biesheuvel).
Montage aan de voorkant was geen probleem (behalve de gebruikelijke vastgeroeste bouten dan) echter de achterveren kunnen het hogere gewicht totaal niet aan. Na montage bleken de achterveren al volledig ingedrukt terwijl er nog geen zak aardappelen in lag. Ik begrijp dat de camper inbouw best wat gewicht toevoegd (totale gewicht is 2100kg) maar dit had ik niet verwacht.
Verschil in dikte van de bilsteinveren (18mm) en de oude (20,5mm) is best veel dus dat verklaard een hoop.
Heb vooraf best wat rondgespeurd (ook dit forum) over voors en tegens van de b14 onder een camper maar dit ben ik nergens tegen gekomen.
Ik heb contact gehad met biesheuvel en die zeiden dat ze deze niet adviseren onder een camper( hadden ze wel meteen mogen zeggen) en dat ze die eigenlijk alleen verkopen voor dubbele cabine uitvoeringen waar af en toe een fiets of de zak aardappelen in gaat maar zoals ik het nu zie kunnen deze vering sowieso geen lading aan wat ook de mening van mijn garage is overigens.
Heb ook eibach nederland gevraagd voor een oplossing zoals dikkere veren van dezelfde lengte als de bilstein maar nog geen antwoord...
Zo jammer dit want de vering en wegligging voor is super goed en toch nog steeds comfortabel
Zijn er forummers die bekend zijn met dit? en nu is natuurlijk de vraag wat te doen?
bij voorbaat dank voor enig antwoord
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Ik heb deze laten monteren toen HQ Europe nog in Nederland zat (jammer dat ze weg zijn). Ik heb er de 'gewone' Bilstein B14 onder,
Groetjes Peter
Groetjes Peter
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Aan de topicstarter,
hoe ziet het er aan de achterzijde uit qua veren?
Kun je een foto plaatsen?
hoe ziet het er aan de achterzijde uit qua veren?
Kun je een foto plaatsen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Dit is de situatie, volledig ingedrukt onder eigen gewicht
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Zie hier:
https://deimann-fahrwerktechnik.de/Bils ... VW-T5.html
Ik denk dat je de bovenste verstelling iets naar boven kunt draaien,
dan worden de veren niet zo veel ingedrukt.
Zie in bovenste link ook het sterretje *
groeten Peter
https://deimann-fahrwerktechnik.de/Bils ... VW-T5.html
Ik denk dat je de bovenste verstelling iets naar boven kunt draaien,
dan worden de veren niet zo veel ingedrukt.
Zie in bovenste link ook het sterretje *
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
De nieuwe achterveren zijn korter dan de oude dus daar zal het niet aan liggen.
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Volgens mij ben je redelijk optimistisch over je gewicht van 2100kg..... Bus op minimaal gewicht laten keuren en daarna ingericht? Of je nu een california hebt of zelfbouw, als men vermeld dat deze veren bij een california wellicht niet helemaal tot zijn recht komen is het ook niet verstandig deze te monteren. Je kan misschien kijken of je hulpveren kan bijplaatsen van Carsupport. Komt die terug wat uit de vering en daar hebben ze de kennis wat werkt.
Die zwarte rand op je veer geeft mij al te denken dat de veer gemaakt is met het idee dat de windingen aan kunnen liggen bij het inveren.
Die zwarte rand op je veer geeft mij al te denken dat de veer gemaakt is met het idee dat de windingen aan kunnen liggen bij het inveren.
Groet, Ronald
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Ik heb de bus zo gekocht als camper.
Nieuwe inbouw dat wel. Het is origineel een lichte bus.
Dacht nog geen 1800kg dus 350kg inbouw klopt wel.
Heb destijds wel degelijk het wagengewicht opgegeven.
Vind het wel raar dat dergelijke vering nog geen 300kg kan hebben.
Zal wel ff informeren naar de hulpveren
Nieuwe inbouw dat wel. Het is origineel een lichte bus.
Dacht nog geen 1800kg dus 350kg inbouw klopt wel.
Heb destijds wel degelijk het wagengewicht opgegeven.
Vind het wel raar dat dergelijke vering nog geen 300kg kan hebben.
Zal wel ff informeren naar de hulpveren
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Onze bus is zwaarder en zakt niet zo veel in.
Ik heb nog Bilstein B14, dus Eibach veren set met de verstelling(voor en achter) in de garage liggen. Die kun je proberen als je wilt.
Prijs komen we wel uit.
Misschien kun je nog een foto vanaf de zijkant van je bus nemen en plaatsen en de maat nog door geven van onderzijde wielkast tot midden van de as?
Groeten Peter
Ik heb nog Bilstein B14, dus Eibach veren set met de verstelling(voor en achter) in de garage liggen. Die kun je proberen als je wilt.
Prijs komen we wel uit.
Misschien kun je nog een foto vanaf de zijkant van je bus nemen en plaatsen en de maat nog door geven van onderzijde wielkast tot midden van de as?
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Wielkast - naaf: 42cm
Dit is dus met de oude zwaardere veren (2 grijze stippen)
Op de foto lijkt achter hoger dan voor maar dat is minimaal verschil.
Ik wil best proberen met de eibach maar alleen achter, ga de voorste er niet weer onderuit halen.
Misschien heb je een serienummer/foto van de eibach?
Sowieso bedankt voor het aanbod
Dit is dus met de oude zwaardere veren (2 grijze stippen)
Op de foto lijkt achter hoger dan voor maar dat is minimaal verschil.
Ik wil best proberen met de eibach maar alleen achter, ga de voorste er niet weer onderuit halen.
Misschien heb je een serienummer/foto van de eibach?
Sowieso bedankt voor het aanbod
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Bij mij is onderzijde wielkast tot naaf 41 cm.
Rij met 19 inch er onder.
Zie de foto van mijn veren zoals ze nu onder de auto zitten. En die werken prima zo. Dus begrijp niet helemaal het probleem wat je meent te hebben.
Artikelnummer van wat ik nog heb liggen zal ik van de week eens bekijken.
Rij met 19 inch er onder.
Zie de foto van mijn veren zoals ze nu onder de auto zitten. En die werken prima zo. Dus begrijp niet helemaal het probleem wat je meent te hebben.
Artikelnummer van wat ik nog heb liggen zal ik van de week eens bekijken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Zozo...en dat rijdt nog comfortabel?
De drie middelste windingen zitten tegen elkaar aan, hoeveel veerweg heb je nog? 1 cm?
Maar als werkt izal t wel goed zijn...
Misschien is t de foto maar die 41cm lijkt me niet helemaal te kloppen
De drie middelste windingen zitten tegen elkaar aan, hoeveel veerweg heb je nog? 1 cm?
Maar als werkt izal t wel goed zijn...
Misschien is t de foto maar die 41cm lijkt me niet helemaal te kloppen
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Dat rijdt nog comfortabel ja en veert prima.
En de foto vertekent. Heb geen 3 handen om het uiteinde tegen het as-midden te houden, aan de bovenzijde de rolmaat vast te houden, en dan ook nog met een hand de telefoon vasthouden en foto maken.
En de foto vertekent. Heb geen 3 handen om het uiteinde tegen het as-midden te houden, aan de bovenzijde de rolmaat vast te houden, en dan ook nog met een hand de telefoon vasthouden en foto maken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bilstein B14 komfort achterveren te zwak?
Als ik de foto's zo vergelijk lijkt de vering van Peter verder ingedrukt dan de rode veer. Die rode veer heeft toch wel ruimte tussen 3 windingen. Zijn dat progressieve veren met soepeler verend middendeel? Met dat schroefdeel kan je de rijhoogte stellen denk ik? Niet dat verstellen de veer meer- of minder indrukt.
Als Peter daar goede ervaring mee heeft zou ik het wel vertrouwen. Heb je er al mee gereden en een oordeel over je rijcomfort? Gooi er nog eens wat lading in om te zien of dat verschil uitmaakt.
Als Peter daar goede ervaring mee heeft zou ik het wel vertrouwen. Heb je er al mee gereden en een oordeel over je rijcomfort? Gooi er nog eens wat lading in om te zien of dat verschil uitmaakt.
Groet, Ronald