Ook bij mij was de binnenbumper erg verroest.
Ik was bang voor APK afkeur dus vervangen die hap.
Had de vervanger al een tijd liggen 7D1915430F. Met dank aan R.I.P. Matje.
Volgens wiki.de 10 Torx boutjes voor de buiten bumper en 2 bouten voor de binnenbumper.
https://t4-wiki.de/wiki/Sto%C3%9Fstange#Ab_01/1996
Hmm 6 van die Torx boutjes waren stijf verrot en zelfs https://www.bdman.nl/t4bumper/20240825_084817.jpg mocht niet baten.
Uitboren dan maar.
2 van de tien boutjes zijn onbereikbaar.
https://www.bdman.nl/t4bumper/20240824_081347.jpg
Boormachine kon in actie komen.
https://www.bdman.nl/t4bumper/20240825_083448.jpg
Buitenbumper eraf tijd voor de binnenbumper.
2 M10 bouten met zeskantkop eitje denk je dan...
Ware het niet stijf verrot en onmogelijk bij te komen. (dit alles zonder brug)
Eentje met heel veel moeite los weten te maken de andere had ik geen zin meer in dus de slijptol erin.
Die past er niet tussen dus de zijkant van de binnenbumper eraf geslepen, zodoende kon ik die fucker van een bout wel door midden slijpen.
En BINGO de binnen bumper is eraf.
https://www.bdman.nl/t4bumper/20240826_110255.jpg
Vervolgens de binnenbumper weer monteren.
Twee zeskantkop RVS bouten besteld.
Na een dag vogelen, rustig nagedacht hoe dat beter kan.
RVS inbus bouten dan ben je af van dat gekloot met steeksleutels.
Idee was goed echter het kon nog beter.
De boormachine er weer bij.
https://www.bdman.nl/t4bumper/20240911_141903.jpg
Door dat gat steek je een inbus sleutel en hopsakee geen gedoe meer.
Al de boutjes en moeren of insteek plaatjes van ijzer vervangen door boutjes en moeren van rvs en met plastic ringen tussen rvs en ijzer.
Dat VW dat niet had bedacht.. Ijzer shit onderaan een bumper???
Ik hoop dat er een weetjeweller mij compleet voor gek verklaard en een veel eenvoudigere oplossing heeft.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Bosal trek haak binnen bumper vervangen
Bosal trek haak binnen bumper vervangen
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Bosal trek haak binnen bumper vervangen
Normaal zou dit gewoon onder T4 kunnen vallen, maar dit is inmiddels wel een project geworden
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34186
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Bosal trek haak binnen bumper vervangen
RVS bouten en moeren aan de onderzijde van een auto?
Gaat denk ik toch roesten en je draait het toch in staal van de chassis balken.?
Dus de meerwaarde zit denk ik meer tussen de oren.
Toevallig nog gebruik gemaakt van anti-seize pasta?
Anders rot het toch weer vast..
Gaat denk ik toch roesten en je draait het toch in staal van de chassis balken.?
Dus de meerwaarde zit denk ik meer tussen de oren.
Toevallig nog gebruik gemaakt van anti-seize pasta?
Anders rot het toch weer vast..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Bosal trek haak binnen bumper vervangen
Ja dat klopt helaas. Ik heb nog steeds de hoop dat er een weetjeweller een eenvoudigere oplossing heeft.krekwakwol schreef: ↑15 sep 2024, 19:42 Normaal zou dit gewoon onder T4 kunnen vallen, maar dit is inmiddels wel een project geworden
viewtopic.php?p=523913&hilit=binnenbumper#p523913
Gadverdamme Erik heeft in bovenstaand topic het antwoord al gegeven.
Tijd voor een nieuwe lees bril.
https://t4-wiki.de/wiki/Datei:Aufbau_AHK_Traeger.jpg
Op dat ^ plaatje zie je duidelijk de zes bouten waarmee het frame van de trek haak vast zit.
Dan de vierboutjes op de hoeken van de buitenbumper losdraaien (de bovenste twee gaan wel de onderste twee wordt uitboren) en hopsakee je kan het hele geval onder de auto vandaan halen en rustig verder werken met het hele geval op twee schragen.
Niet vergeten om de stekker doos eraf te schroeven en de draden naar de achterlichten los te maken van de stekker doos.
Niet vergeten om het mist achterlicht uit de buitenbumper te wippen en het lampje met behuizing en al uit het mistachterlicht te draaien.
Volgens mij is bovenstaande de beste manier om een binnen bumper te vervangen, of vergeet ik iets?
Laatst gewijzigd door BasT4 op 19 sep 2024, 08:09, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Re: Bosal trek haak binnen bumper vervangen
Alle boutjes en de twee bouten die de binnen bumper vast zetten zitten op klem.Multivan Generation schreef: ↑15 sep 2024, 20:57 RVS bouten en moeren aan de onderzijde van een auto?
Gaat denk ik toch roesten en je draait het toch in staal van de chassis balken.?
Dus de meerwaarde zit denk ik meer tussen de oren.
Toevallig nog gebruik gemaakt van anti-seize pasta?
Anders rot het toch weer vast..
Geen 1 wordt in een chassis balk gedraaid.
RVS in staal is uit den boze vanwege de galvanische brug.
Zelfs klem verbindingen met RVS bouten en moeren met staal er tussen zijn zonder isolatie een ramp.
Je ziet bovenstaande nog wel eens op spatborden van fietsen.
Bouten en moeren in topstaat spatbord twee weg gerotte gaten.
Vandaar dat waar het rvs in contact komt met staal dat geisoleerd is met plastic ringen.
https://www.bdman.nl/t4bumper/20240911_141921.jpg
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Re: Bosal trek haak binnen bumper vervangen
@henk-1 iets voor tips en trucs?
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.
Re: Bosal trek haak binnen bumper vervangen
Ik kan je foto's niet zien, maar ik liep er ook tegenaan dat de twee boutjes op de bovenkant van de kunststof "buitenbumper" eigenlijk niet bereikbaar waren.
Ik heb toen ook gewoon de bevestigingsbouten van de stalen bumper aan het chassis los gedraaid, zes stuks waren dat er bij mij, dan trek je hem in zijn geheel naar voren (of naar achteren eigenlijk) en kun je makkelijk bij die boutjes.
(ik had wel ook het reservewiel even verwijderd en de achterwielen op oprijblokken gezet.)
Terug monteren omgekeerde volgorde.
Ik heb alles terug gemonteerd met montagepasta.
Alleen de "pieletjes" van de piepschuimen binnenbumper kwamen niet helemaal ongeschonden uit de strijd.
Daar heb ik een beetje mee gesmokkeld en deze terug gelijmd met een lang heel dun schroefje er in om tijdelijk te fixeren. Ik dacht daar ga ik geen hele nieuwe binnenbumper voor bestellen, het kan zo ook geen kant op en geen mens die het ziet
Oh en er zaten wat plekjes aan de "vleugeltjes" aan weerszijden waar de buitenbumper aan de carosserie geschroefd zit.
Die heb ik gelijk even plaatselijk kaal gemaakt, behandeld en plaatselijk over gespoten in 2K
Ik heb toen ook gewoon de bevestigingsbouten van de stalen bumper aan het chassis los gedraaid, zes stuks waren dat er bij mij, dan trek je hem in zijn geheel naar voren (of naar achteren eigenlijk) en kun je makkelijk bij die boutjes.
(ik had wel ook het reservewiel even verwijderd en de achterwielen op oprijblokken gezet.)
Terug monteren omgekeerde volgorde.
Ik heb alles terug gemonteerd met montagepasta.
Alleen de "pieletjes" van de piepschuimen binnenbumper kwamen niet helemaal ongeschonden uit de strijd.
Daar heb ik een beetje mee gesmokkeld en deze terug gelijmd met een lang heel dun schroefje er in om tijdelijk te fixeren. Ik dacht daar ga ik geen hele nieuwe binnenbumper voor bestellen, het kan zo ook geen kant op en geen mens die het ziet
Oh en er zaten wat plekjes aan de "vleugeltjes" aan weerszijden waar de buitenbumper aan de carosserie geschroefd zit.
Die heb ik gelijk even plaatselijk kaal gemaakt, behandeld en plaatselijk over gespoten in 2K
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.