Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zelf hefbed inbouwen

vragen over de T6
Plaats reactie
Puck55555

Zelf hefbed inbouwen

Bericht door Puck55555 »

Beste iedereen

Ik heb een vraag over het zelf inbouwen van een hefbed in mijn T6 korte wielbasis.
Het hefdak is al geplaatst.
Voor het bed heb ik o.m nodig gasveren.
Wie kan mij daar tips over geven over bvb de lengte van de gasveren..hoeveel kracht NE, hoe plaats ik ze..
Hoeveel gewicht kan er maximaal gedragen worden op een hefbed?

En alvast bedankt voor een reactie;)

Grt
Puck5555
Dropmans

Re: Zelf hefbed inbouwen

Bericht door Dropmans »

U bedoeld neem ik aan een bed maken in het reeds aanwezige slaaphefdak?

Mijn vraag zou dan zijn welk hefdak (merk of type?) heeft u?
En is het bed zelf reeds aanwezig?
Voor draaggewichten en krachten gasveren is het bijvoorbeeld weer van belang wat voor soort bed het is? (is het een starre plank (uit 1 deel?), of iets met lattenbodem of een froli-systeem bijvoorbeeld?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Wat voor type hefdak heb je, specifiek hoe is de rand waar je de bedplank (op) wil monteren. Draagvermogen hangt er van af wat je aan materiaal gebruikt. 6mm multiplex kan je wellicht 50 kg aan kind op laten liggen. Goede kwaliteit 15mm kan wellicht 2 volwassenen houden. Ik heb zelf een kunststof honingraat gebruikt. Met twee volwassenen (ca. 175 kg samen) geen probleem. Gasveren hangt er ook van af hoe je het hebben wil. Kan kort en sterk of wat langer en minder sterk. Sommigen hebben een extra knik voor ruimte te winnen in de bedplank en hebben daar een extra gasveer tussen. Je kan de bedplank ook gewoon met lusje aan je hefdak ophangen.
Groet, Ronald
Puck55555

Bericht door Puck55555 »

Ik bedoel inderdaad het bed zelf erin bouwen, het hefdak zit er al op.
Dit hefdak is een Atrion hefdak, hopelijk bekend bij jullie?
Bedankt voor de tip over de dikte van de plaat voor het draagbare gewicht.
De bedoeling is om er een knik in te maken bij de bestuurdersstoel, de cabine dus.
Het hefdak gaat achterstevoren omhoog.

Vriendelijke groet;)
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Ik heb een celpaneel gebruikt van Tomsold.nl 15mm dik. rand afgewerkt met verlijmd alu hoekprofiel. Gasveer onder de bedplank gemonteerd voor maximale opleg op de dakrand. Gasveer is 300N en 55 cm lang. In uitgeveerde toestand op 95% lengte en de plank strak tegen hefdak. Ingeklapt blijft de gasveer 15 cm uitgeveerd, dus niet helemaal ingedrukt. Gasveer zit op hoogste punt bedplank gemonteerd en daarna de positie op de dakrand afgetekend in uitgeveerde toestand met beplank tegen het hefdak. (met iets verzet zodat de gasveer uitgeveerd druk blijft geven op de bedplank tegen dak aan.

Heb je het hefdak zelf door Atrion laten monteren? Die kunnen je dan toch vertellen wat je moet hebben aan bedplank/constructie. Ik heb bij CMC de gasveren bijgekocht en netjes de uitleg gekregen waar ik op moest letten en hoe te maken.
Bijlagen
Knipsel.PNG
Groet, Ronald
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Het verschil in slaaphefdak met of zonder bed/matras er in is verhoudingsgewijs best fors zie ik op hun site
Incl. montage € 3.200,00 -> € 4.250,00

Is dat ook de reden om zelf wat in elkaar te schroeven?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Puck55555

Bericht door Puck55555 »

Ik heb Atrion (nog) niet gevraagd.
Hun prijzen zijn vanaf..dat is een lekkertje zeg maar ;) later laten monteren van het bed kon wel, maar ik wil andere materialen.
En hun communicatie is niet geweldig.. plus daarbij dat als we het zelf kunnen dat idd de kosten wat gedrukt worden.
Bedankt voor jullie adviezen, ik kan hier vast wel verder mee :)
Puck55555

Bericht door Puck55555 »

@SyncRoon, Ronald is die plaat geschikt voor evt 2 personen om het gewicht t dragen?
Ik ben nogal een beelddenker, hoe moet ik de bevestiging van die gasveren voor me zien?
Onder de plaat zeg je.. dat kan met een standaard gasveer?
Heb je misschien een foto daarvan voor mij. ;)))

Groet
Puck
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Op die 15mm plaat kunnen wij zonder problemen met 2 liggen (ca. 175kg). Bij mij is de maat van de plaat 180x118 cm. Ik heb bij Tomsold (ff bellen als je langs wil gaan) op verschillende (gezaagde stukken) platen gestaan om te zien hoe ze vervormen (of niet) In plaats van een volledige plaat hadden ze wat zaagstukken in voldoende grootte maar reken erop dat m² prijs hetzelfde blijft....

Montage gasveren kan op veel manieren. Je zal moeten bekijken hoe het beste past bij jou. wellicht ook hoe je dakrand is afgewerkt en hoe de plaat op een rand ligt. Ik heb in de rand van het stalen versterkingsprofiel een intrekmoer M8 geplaatst en daarin een M8 draadstuk met kogel waar de gasveer op klikt. Aan de bovenrand van de bedplaat een hoekijzer waar de andere draadeind met kogel op gebout zit. Dit hoekstuk natuurlijk aan de onderzijde beplaat.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-09 om 22.15.03_64758d76.jpg
Gasveer kan je hier berekenen. Dit is denk ik ongeveer wat ik heb. Je kan lengte/bevestigingen/sterkte aanpassen. Maar aangezien jij een knik in de bedplaat wil zal je iemand moeten zien te vinden die deze setup heeft. https://www.gasveerwinkel.nl/configurator/?l=33Zd

Wel even bedenken dat je met een knik in de bedplaat ook minder ruimte hebt voor matras/beddengoed/kleding erop te laten liggen met de plaat omhoog.

Randprofielen had ik bij de Hornbach opgepikt. Ik heb deze vol verlijmd met primer en sika en reken dat er wat in gaat met die open celstructuur in de rand. Geloof dat ik 1½ tube heb gebruikt. Ik weet niet zeker of het een 15mm hoekprofiel was of een 20mm. Ik heb de rand onder de kopse kant in ieder geval vlak gefreesd met de plaat met de bovenfrees en trimfreesje met lager. Het U-profiel heb ik op 1 kopse kant voor stevigheid montage scharnieren.
Knipsel.JPG
Groet, Ronald
MickF

Bericht door MickF »

Puck55555 schreef: 09 jan 2025, 18:21 @SyncRoon, Ronald is die plaat geschikt voor evt 2 personen om het gewicht t dragen?
Ik ben nogal een beelddenker, hoe moet ik de bevestiging van die gasveren voor me zien?
Onder de plaat zeg je.. dat kan met een standaard gasveer?
Heb je misschien een foto daarvan voor mij. ;)))

Groet
Puck
Ik kan ook kijken of ik nog wat foto's heb van mijn hefdak + bed (van Atrion), mocht je willen zien hoe het daar gemonteerd zit.
Bij mij is dak ook achter hoog met een vast deel boven bestuurder en knik net erachter.
T5 - 2009 - 1.9 TDI
Puck55555

Bericht door Puck55555 »

@SyncRoon

top zijn Ronald!:) dank, ik ga het even " bestuderen"
Plaats reactie