Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wel of geen fabrieksisolatie in voordeuren?

vragen over de T4
Plaats reactie
mrcpstl

Wel of geen fabrieksisolatie in voordeuren?

Bericht door mrcpstl »

Op basis van de tips en topics op het forum en natuurlijk eldiape.com ben ik bezig onze bus van wat geluidsisolatie te voorzien. Las op meerdere plekken dat er vanuit de fabriek isolatiematten aan de binnenkant tegen de plastic deurpaneel zitten. Hier goed te zien: https://www.eldiape.com/isoleren/isoleren.htm

Bij mijn oude California uit 94 zit echter helemaal niks in de deur. Vroeg me daarom af of dat een 'extra' optie was die ik niet heb of dat ze die matten van later ('96?) zijn gaan plaatsen? In dat geval ook benieuwd of iemand hier ervaring heeft met isolatie uit latere modellen in eerdere modellen plaatsen?

Kan natuurlijk ook met Armaflex aan de slag. Maar een echte T4 isolatie leek me ook wel chique.
Westfalia California Coach '94 1.9TD ABL
Hanz

Re: Wel of geen fabrieksisolatie in voordeuren?

Bericht door Hanz »

Wat je op de foto van eldiape ziet is een dun laagje isolatie in plastic. Dit is volgens mij vooral bedoeld om te voorkomen dat vocht in het interieur komt maar in de deur blijft zodat het onderin weer weg kan lopen. Als geluidsisolatie stelt het niet veel voor.
En misschien zit het alleen in deurpanelen met luidsprekers, ik weet dat niet zeker.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Muug

Bericht door Muug »

Ik kan bevestigen dat twéé van die laagjes per deur wel een pak beter isoleren. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
mrcpstl

Bericht door mrcpstl »

Muug, jouw bus is uit 2003 lees ik. Heb jij deurspeakers? En enig idee uit wat voor bus jouw extra 'laagjes' komen?
Hanz

Bericht door Hanz »

Ik zag op kleinanzeigen.de deurpanelen uit 1995 en ouder zonder speakers maar wel met zo'n laagje. Blijkbaar toch altijd standaard geweest. Er zijn wel verschillende uitvoeringen. Zo'n laagje los vinden in de juiste uitvoering zal een hele toer zijn en een heel deurpaneel kopen voor alleen een laagje is een dure oplossing.
Armaflex in de deur plakken is sneller, veel goedkoper en isoleert waarschijnlijk ook veel beter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
mrcpstl

Bericht door mrcpstl »

Denk dat je gelijk hebt Hanz. Ik ga lekker met Armaflex aan de slag. Heb al kartonnen mallen gemaakt. Zodra het benodigde materiaal (13 en 19 mm) binnen is ga ik aan de slag.

En mogelijk dat ik in de toekomst op een sloop nog een keer wat in een deur vind. Of in Duitsland ga shoppen voor deurpanelen met speakers.

Bedankt!
Muug

Bericht door Muug »

mrcpstl schreef: 03 mar 2025, 07:36 Muug, jouw bus is uit 2003 lees ik. Heb jij deurspeakers? En enig idee uit wat voor bus jouw extra 'laagjes' komen?
Mijn deuren hadden geen speakers. Maar ik heb deurpanelen mét voor een prikje kunnen kopen van een forumlid. En daar zaten van die matjes in. Een gelukje. Maar ongetwijfeld isoleert Armaflex beter.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Beste werkt alubutyl tegen de binnenzijde van de deur, voor het geluid.
Ook heb je dan zekler geen probleem dat de ruit, bij het naar beneden gaan, tegen het isolatie materiaal aanschuurt.
Bij een T4 werkt het ook erg goed om onder de deurbakken en tegen de wielkasten aan de binnenzijde wat alubutyl te plakken

Groeten Peter
PS over het matjes mysterie: die zaten er bij ons gewoon standaard in, T4-2003 transporter zonder af-fabriek deurspeakerbakken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jan anno NU

Bericht door Jan anno NU »

@mrcpstl

Wellicht is het slim om eerst eens naar de conditie van de raamrubber strips te kijken en eventueel te vervangen.
Bij zo,n oude bus laten ze vaak veel water door en dat loopt dus door je deur , laat de gaatjes aan de onderzijde deur dus open.
De deur isolatie zat ook vaak in plastic , wat dus gewoon een gevulde zak met water werd.
Plaats reactie