Dag beste mensen,
Na 10+ jaar een Cali. T4, sinds kort overgestapt naar een Cali. T5 en dat brengt me soms in totaal nieuwe situaties. Heerlijk zo’n forum. Dank voor jullie hulp en advies. Nog een vraag…
De bestuurdersstoel draait niet als je de handrem aangetrokken hebt. Dat vind ik overigens echt heel raar. Ik zie op dit forum een oplossing om de handrem te verlagen met een verlagingsset, dat kan. Maar hoe hebben andere T5-eigenaren dit opgelost?? Die hebben vast niet allemaal hun handrem verlaagd. Draaien ze hun bestuurdersstoel dan gewoon nooit? Voor ons geen optie: 2 volwassenen en 2 kinderen, we willen ook wel eens samen binnen zitten als het fris is.
En op de camping sta je misschien wel eens iets scheef en daardoor op oprijblokken. Dan heb je de handrem wel nodig toch? Of kun je de auto op de camping ook neerzetten in de eerste versnelling of in de achteruit? Zodat je wél de stoel kunt draaien? Rolt de auto dan niet weg? Op internet lees ik dat dit laatste misschien de oplossing kan zijn, maar ik weet het niet zeker.
Ik ben heel benieuwd naar jullie tips.
Alvast veel dank!!
Niek
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Handrem verlagen of…?
Re: Handrem verlagen of…?
Geen totaal nieuwe situatie. Dat was in de T4 Cali ook al zo. Met aangetrokken handrem kan de stoel niet draaien. En als je camper op de camping wegrolt, ja dan zet je hem gewoon in een versnelling.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
@Hanz. Oja? Wist ik niet. Wij hadden dat in onze voorgaande Cali’s namelijk niet. De vorige was een omgebouwde Transporter uit 2000 met Freestyle inbouw uit een donorbus, niet origineel, misschien lag het daar aan. Maar de T4 die we daarvoor hadden was een originele Cali. uit ‘92 en had dit probleem ook niet. En we hebben daarvoor ook vaak Cali’s gehuurd en daar kende ik het ook niet van. Handrem in de weg… Voor mij is het een nieuw fenomeen…
Maar dank, in de versnelling zetten kan dus ook.
Maar dank, in de versnelling zetten kan dus ook.
Ik weet niet beter of de handrem zit in de weg bij het draaien van de stoel. Ik kwam zelfs een artikel tegen hoe je de handrem kan verlagen om dit probleem op te lossen. Dus blijkbaar toch een algemeen probleem. Ik zal eens zoeken of ik dat nog kan vinden, misschien heb je er iets aan voor je T5.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Contacteer:
Reimo verkoopt een handrem verlager.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Ja, ik vind ze ook genoeg. Setjes om de handrem te verlagen. Dat is het probleem niet. Ook de kosten niet (30-40 euro). En ook niet om het klusje uit te voeren; daar heb ik iemand voor in de familie. Maar…
Ik vind het alleen zo gek dat zo’n busje zó ontzettend slim in elkaar zit, dat over alles is nagedacht, als het gaat om efficiëntie en gebruiksgemak. Alles in al die jaren steeds doorontwikkeld en verbeterd. Zo hebben we nu roldeurtjes in de kastjes, stoeltjes verwerkt in de achterklep en rolgordijntjes ‘verstopt’ in het interieur. Ik noem maar wat. En dat ik dan zoiets tegenkom… dat kan toch handiger, zou je zeggen. En vandaar de vraag hier…
Een nóg nieuwere T6 heeft vast een elektronische handrem. Zonder grote hendel tussen de voorstoelen. Dan ook geen probleem om ‘m te draaien.
Ik vind het alleen zo gek dat zo’n busje zó ontzettend slim in elkaar zit, dat over alles is nagedacht, als het gaat om efficiëntie en gebruiksgemak. Alles in al die jaren steeds doorontwikkeld en verbeterd. Zo hebben we nu roldeurtjes in de kastjes, stoeltjes verwerkt in de achterklep en rolgordijntjes ‘verstopt’ in het interieur. Ik noem maar wat. En dat ik dan zoiets tegenkom… dat kan toch handiger, zou je zeggen. En vandaar de vraag hier…
Een nóg nieuwere T6 heeft vast een elektronische handrem. Zonder grote hendel tussen de voorstoelen. Dan ook geen probleem om ‘m te draaien.
- Pascal-141
nee , T6 en T6.1 hebben nog steeds een gewone handrem .Ntr schreef: 03 mar 2025, 19:32
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Originele cali's hebben een andere handrem uitvoering. Aantrekken knoppie in en dan kan ie omlaag. Iets van 200€ ofzo.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.