Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vw t4 eberspacher dw3z

vragen over de T4
Plaats reactie
Frans VW T4

vw t4 eberspacher dw3z

Bericht door Frans VW T4 »

Hoi, Ik ben nieuw hier, ik ben al een aantal jaar eigenaar van een VW T4 2.5 TDI. Deze bus is ooit begonnen als personenbus en is later omgebouwd met een califoria interieur naar een camper.
De bus is voorzien van een eberspacher, deze heb ik ooit 1 keer zien werken met veel witte rook. Onlangs ben ik er achter gekomen dat de eberspacher al een tijdje niet werkt. Ik ben wat gaan storing zoeken en ik heb een defecte gloeiplug gevonden, deze vervangen maar helaas gebeurd er nog niet echt veel. Ik heb de sensoren van de eberspacher doorgemeten en dit lijkt goed te zijn. Er komt ook spanning op te staan dus mijn vermoeden is dat de eberspacher goed werkt.

Er is in deze bus ook later nog een standkachel ingebouwd. Ik vermoed dat ze voor de standkachel de brandstofleiding van de eberspacher gebruikt hebben. Ik denk dit omdat de standkachel niet zo netjes was gemonteerd, deze is er ook onderuit gevallen, het zag er uit als een haastklus.
Ik ben op zoek naar waar de brandstofpomp van de eberspacher zou moeten zitten, kan iemand dat vertellen?
Dan kan ik even checken of of hier wel een brandstofleiding op aangesloten is.

Groeten,

Frans
Hanz

Re: vw t4 eberspacher dw3z

Bericht door Hanz »

Frans VW T4 schreef: 03 mar 2025, 19:31
De bus is voorzien van een eberspacher, deze heb ik ooit 1 keer zien werken met veel witte rook. Onlangs ben ik er achter gekomen dat de eberspacher al een tijdje niet werkt.
. . .
Dan kan ik even checken of of hier wel een brandstofleiding op aangesloten is.
Hij heeft ooit een keer gewerkt, dan zal er dus wel degelijk een brandstofleiding op aangesloten zijn.
Een DW wil zeggen Wasser. Dit is dus geen standkachel (luchtverwarming) maar een zogenaamde Zuheizer/koelwaterverwarmer. Deze werkt alleen bij een buitentemperatuur onder 5 graden. Heb je dit al meegenomen in je zoektocht?

Hier vind je ook veel technische informatie over de kachel: https://www.butlertechnik.com/technical ... query=d3wz
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Frans VW T4

Hoi. Bedankt voor je reactie.
Hij heeft inderdaad gewerkt maar ik denk voor dat de standkachel die hierna is ingebouwd de brandstofleiding van de dw3z is gebruikt. Daarom ben ik op zoek naar waar de brandstofpomp van de dw3z zit.
Frans VW T4

de temperatuur sensor heb ik trouwens ook gecheckt, deze is goed
Hanz

Bericht door Hanz »

Frans VW T4 schreef: 04 mar 2025, 13:16 Hoi. Bedankt voor je reactie.
Hij heeft inderdaad gewerkt maar ik denk voor dat de standkachel die hierna is ingebouwd de brandstofleiding van de dw3z is gebruikt. Daarom ben ik op zoek naar waar de brandstofpomp van de dw3z zit.
Dat vind je in de informatie achter de link die ik stuurde. Hier bijvoorbeeld op pagina 9:
Laatst gewijzigd door Hanz op 04 mar 2025, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanz

Bericht door Hanz »

Frans VW T4 schreef: 04 mar 2025, 13:28 de temperatuur sensor heb ik trouwens ook gecheckt, deze is goed
Het gaat er niet om of de sensor goed is maar als je de kachel wilt testen bij een temperatuur boven de 5 graden dan moet je de sensor even overbruggen, anders krijgt de kachel geen stroom.
Frans VW T4

Ja de sensor heb ik inderdaad overbrugt, dus er staat spanning op de eberspacher. bedankt voor het sturen van de documentatie, Ik heb er in gekeken maar kan niet duidelijk de locatie van de metering pump vinden.

Op de eberspacher zie ik wel de brandstofleiding weg gaan, deze gaat naar het schot achter de motor en vervolgens verdwijnt deze in een geribbelde pijp en gaat naar beneden. verder kom ik niet.

ik heb alles nagemeten met de troulble shoot manual en daar zie ik geen gekke dingen. het enige waar ik niet uitkom is waar de metering pump precies zit. als ik dat pompje kan vinden heb ik een duidelijk overzicht

Misschien een gekke vraag maar deze bussen werden toch standaard geleverd met een eberspacher? Of is dit altijd later ingebouwd? het ziet er namelijk erg origineel uit.
Plaats reactie