suzannikita schreef: 21 mar 2025, 18:48
Rij al jarenlang in een T4 2.5 TDI bwjaar 2002 en ben hier onwijs blij mee. Krijg nu toch wel wat serieuze roestvorming aan dorpels en wielkasten, in de dorpel links zit al een gat(je)
Moet nu keuze maken opknappen of op zoek naar andere youngtimer T4 of T5. De verhalen die ik lees over de T5 zijn niet altijd allemaal positief dus denk ik dat ik maar blijf bij T4.
Je hebt al een van de laatste bouwjaren van de T4, dus een andere T4 is een net zo oude auto als je nu hebt met waarschijnlijk dezelfde roestproblemen. Of je moet een exemplaar vinden dat al goed aangepakt is. Roestvorming bij wielkasten en dorpels, met zelfs een gat in de dorpel, betekent meestal dat er al veel meer aan de hand is. Als je met wielkasten de wielkastrand bedoelt, kijk dan ook eens goed in de wielkast zelf of daar nog geen gaten in vallen. Een gat in de dorpel betekent meestal dat ook de instapbakken al lekker aan het roesten zijn. Trek de plastic bekleding er maar eens uit. Dan zijn andere bekende plekken nog de voor- en achter bumperbalk, de schuine balkjes van voorbumperbalk naar de langsliggers, rand rond de voorruit, tankklepje en misschien nog veel meer.
Dus voordat je een plaatwerker gaat zoeken, laat hem eens op een brug zetten en bekijk al dit soort plekken eens kritisch. En bedenk dan of je nog duizenden euro's wilt investeren in deze auto (want dat ben je al gauw kwijt) of dat je toch liever je geld besteed aan een nieuwere bus. Bijvoorbeeld een T5. Als je de berichten op dit forum leest dan zie je ook dat de T5 vanaf 2010 echt wel betrouwbaar kan zijn en met name de 2 liter 140 pk motor lijkt een goede keuze.