Vanmorgen na 1 kilometer was het weer afgelopen geen diesel
met de gasbrander de filter warm gestookt toen deed die het weer
en toen naar huis en de filter vervangen
zws zat het ding vol met parafineafzetting van enkele dagen geleden toen het hiet - 19 heeft gevroren.
Even uitleggen:
Ik werk bij een transportbedrijf daar wordt 16000 liter diesel per week vertankt
en de Baas heeft een eigen pomp,waar ook de werknemers met een prive tanksleutel kunnen tanken, waarna het 1x/3 maanden van de loonstrook wordt afgetrokken.
Dit voor de reguliere pompprijs met ongeveer zo'n 11 cent korting/ liter
(kwantumkorting en eigen pomp)
met de T4 kom ik amper bij de baas want ik heb de vrachtwagen
thuis, dus neem ik kannen mee als ik er met de vrachtwagen kom.
in de zomer was de diesel me veel te duur, dus heb ik alle kannen leeg getankt
en half september (ik dacht al aan winterdiesel)(en is het 4e kwartaal dus betaal ik pas in januari) heb ik wat kannen gevuld en daarna ook nog, in nov en dec die heb ik in volgorde van ouderdom getankt maar we rijden niet veel in de winter... in de tank zit dus diesel van september, en die blijkt - 19 niet aan te kunnen.
filter heb ik nu vervangen 24 liter actuele diesel plus 2 liter benzine heb ik erbij gedaan
(nu is de tank weer vol)
vannacht nog maar - 6 graden en daarna is het maar een klein beetje onder 0
het was hier in Limburg met een piek afgelopen week van - 22 ook wel extreem koud
en de wagen staat helaas buiten.
Mijn t4 2.5 tdi heeft wel moeite met het starten als het koud is, zo zelfs dat dhet klokje en de dagteller op nul springen. Start wel maar met moeite, als hij loopt draait hij mooi rond iets meer dieselklop.
Dan is de capaciteit van je accu zodanig slecht dat de spanning onder een bepaalde waarde zakt met starten dat de boel op nul springt
Heb dat ook gehad en niet veel later heb ik een nieuwe accu kunnen plaatsen .....
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Bedankt voor je snelle reaktie, wel jammer de accu is net een jaar of 3 oud. Ik zal mijn startkabels gereed houden! Totdat hij er helemaal mee stopt. grts Marc
Hier mankeert zeker iets aan m'n accu. Het is n.l. nog steeds de orginele uit het aanschafjaar 2000
Als het vriest gaat het starten iets moeizamer en loopt even op minder cillinders de eerste seconden, km stand is 120000.
@ Marc:
Als je een accu hebt die nog na te meten is met een zuurweger kan je de toestand controleren. Eventueel eens een dag en nacht aan de lader zetten en kijken of het dan beter wordt. Het kan zijn dat hij gewoon behoorlijk leeg is maar verder nog goed.
Op het moment dat de buitentemperatuur weer leuk omhoog gaat, zal het starten ook veel makkelijker gaan.
Een accu is een chemische fabriek en kan er ieder moment mee kappen. Het is maar net welk risico je kan en wil lopen.....
@ Rob
Maar een accu van 2000 die het nog net red.... ik zou 'm vervangen!
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
ik heb altijd begrepen dat een accu doorgaans een jaar of 3-5 meegaat, met uitschieters naar beide zijden 8 jaar is zeker niet te kort
Klok n dagteller op nul en moeilijk starten als ie wat langer gestaan had, en dan met name als het iets frisser was, had ik ook.
Nieuwe accu--> geen verbetering
Nieuwe startmotor (draaide al af en toe door na het starten) starten perfect daarna maar nog steeds zo nu en dan de tellers op nul.
hoeft dus zeker niet alleen aan de accu te liggen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
De enige oorzaak waarom je tellers resetten (tijdens het starten) is een te lage aangelegde spanning. aangezien de accu de enige is die spanning leverd en de startmotor er weer iets leuks mee doet is het of de accu of je startmotor.
Misschien trekt de startmotor ongelofelijk veel meer stroom dan normaal.
Ook de startmotor heeft niet het eeuwige leven.... reviseren of een ruil startmotor is dan het beste alternatief. Nieuw kopen doe je alleen als je geld over hebt
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Viking64 schreef:De enige oorzaak waarom je tellers resetten (tijdens het starten) is een te lage aangelegde spanning. aangezien de accu de enige is die spanning leverd
maar door een losgetrilde stekker oid kan je tellerunit ook op nul gaan tijdens het starten (door slecht contact iets teveel weerstand, accuspanning daalt altijd met starten en wordt dan door die overgangsweerstand net te laag) massaprobleem op voedigen van tellerunit kan ook zo'n probleem veroorzaken...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon