Dit is een afbeelding van de distributie van een abl 1.9 (td) motor
De onderste is je krukas tandwiel.
Inderdaad die willen wel eens verspringen maar vind jou km stand wel erg laag daarvoor. Maar he zou mogelijk zijn.
controleren door je krukas tandwiel los te draaien(zit asosiaal vast) en kijken of de spiebaan niet beschadigd is.(anders nieuwe laten in slijpen door een revisie bedrijf of garage bedrijf zijn namelijk frees setjes voor te krijgen.
Wat ook zou kunnen is dat je tandwiel van je nokkenas los zit. En kan draaien op de as konus.
Op tijd zetten riem:
Klepdeksel verwijderen.
Achterkant nokkenas zit een vlak stuk in waar precies een 5 mm stripje past horisontaal op de pasvlakken waar je klepdeksel normaal op rust.
Terhoogte van je versnellingsbak zit een rubber stop (eruithalen) Op vliegwiel staat streepje die bij het puntje moet staan die ook tegenover het vleigwiel.
In je brandstof pomp past een 5 mm boortje door je poelie in een pas gat
Draai de bout van je nokkenas tandwiel los(blokeren via stril aan de aachterkant) en tik tandwiel los van de as conus dat het tandwiel ten opzichte van de nokkenas wil draaien
Controleer alle merktekens.
Niewe riem plaatsen weer de tekens controleren. riem iets spannen en nokkenas wiel weer vast zetten.
Telkens merktekens controleren.
Alles op tijd riem opspannen. Moter draaien met sleutel op de krukas 2 keer rond en weer op tijd zetten en controleren.
na 5000km riem spanning nogmaal checken en eventueel na spannen.
hoop dat dit iets duidelijker is nu mag me altijd mailen voor vragen.
B.vanzwol@chello.nl