Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
klok en dag/kmteller defect?
klok en dag/kmteller defect?
Dag beste forumleden,
Ik snap er niks van. Gisteren breng ik mijn t4 65kw 2.5 tdi uit 1999 naar de garage voor een filter/olie beurt, remmen voor en ietwat laswerk aan de uitlaat(ja, met piekspanning regelaar aan de accu) en vandaag krijg ik hem terug met de medeling dat de klok en km/dagteller het niet doen.
Bij mijn weten werkte dit gisterochtend nog prima, maar kan me vergist hebben wegens jetleggerig hoofd.. De wagen heeft de afgelopen 2 vorst weken stilgestaan wegens vakantie..
Affijn, het is een blauw rode digitale tellerunit , waarvan de rest(controlelampjes snelheids- en toerenteller) het nog prima doen. Uitgelezen door zelfde garage(geen vw overigens) maar meet unit krijgt geen toegang tot instrumentenpaneel >error<
Mijn monteur had dit nog nooit meegemaakt en bij Volkswagen waar ik langs ben gegaan zeiden ze ook dat dit eigenlijk nooit voorkomt(????!)
Volgens VW krijg je meestal geleidelijk storingen en volgens hun zou het een zekering kunnen zijn. Niet dus.. Overigens bij hun niet laten uitlezen..
Ik begrijp dat de km. stand wel geregistreerd wordt, en dus op een evt. andere(nieuwe) teller kan worden overgezet, maar ik hoop eigenlijk dat er hier iemand is met een oplossing voor mijn huidige teller.
Nieuwe teller kost bij VW 360 euro
Wie wie weet raad? Op het forum alhier tot nog toe niet erg veel te vinden over dit onderwerp.
Alvast hulde!!
Martijn
Ik snap er niks van. Gisteren breng ik mijn t4 65kw 2.5 tdi uit 1999 naar de garage voor een filter/olie beurt, remmen voor en ietwat laswerk aan de uitlaat(ja, met piekspanning regelaar aan de accu) en vandaag krijg ik hem terug met de medeling dat de klok en km/dagteller het niet doen.
Bij mijn weten werkte dit gisterochtend nog prima, maar kan me vergist hebben wegens jetleggerig hoofd.. De wagen heeft de afgelopen 2 vorst weken stilgestaan wegens vakantie..
Affijn, het is een blauw rode digitale tellerunit , waarvan de rest(controlelampjes snelheids- en toerenteller) het nog prima doen. Uitgelezen door zelfde garage(geen vw overigens) maar meet unit krijgt geen toegang tot instrumentenpaneel >error<
Mijn monteur had dit nog nooit meegemaakt en bij Volkswagen waar ik langs ben gegaan zeiden ze ook dat dit eigenlijk nooit voorkomt(????!)
Volgens VW krijg je meestal geleidelijk storingen en volgens hun zou het een zekering kunnen zijn. Niet dus.. Overigens bij hun niet laten uitlezen..
Ik begrijp dat de km. stand wel geregistreerd wordt, en dus op een evt. andere(nieuwe) teller kan worden overgezet, maar ik hoop eigenlijk dat er hier iemand is met een oplossing voor mijn huidige teller.
Nieuwe teller kost bij VW 360 euro
Wie wie weet raad? Op het forum alhier tot nog toe niet erg veel te vinden over dit onderwerp.
Alvast hulde!!
Martijn
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: klok en dag/kmteller defect?
Anders eens testen met een andere tellerunit. Ik vermoed toch ook een zekering kwestie. Losse stekker verbinding in zekeringen kast/tellerunit.
(heb nog wel een tellerunit liggen waarmee het getest kan worden.)
René
(heb nog wel een tellerunit liggen waarmee het getest kan worden.)
René
Re: klok en dag/kmteller defect?
Hoi René,
Bedankt voor je reactie en aanbod.
betekent dit dat er meerdere stekkers/ draadjes gaan vanuit de zekering die klok en dag/km regelt , want de overige functies onder dezelfde zekering werken wel; dashkastje-, teller, binnenverlichting etc.. klok en km/dagteller hebben geen 'dedicated' zekering volgens mij.
Ik heb overigens de hele stekker en dradenboel achter de zekering en teller unit flink lopen aanduwen. helpt niet.
De tellerunit is deze makkelijk te verwiijderen en te plaatsen? Heb het wel eens gedaan met een analoge unit van een t4 1991, maar dit lijkt me pittiger..
Groet, martijn
Bedankt voor je reactie en aanbod.
betekent dit dat er meerdere stekkers/ draadjes gaan vanuit de zekering die klok en dag/km regelt , want de overige functies onder dezelfde zekering werken wel; dashkastje-, teller, binnenverlichting etc.. klok en km/dagteller hebben geen 'dedicated' zekering volgens mij.
Ik heb overigens de hele stekker en dradenboel achter de zekering en teller unit flink lopen aanduwen. helpt niet.
De tellerunit is deze makkelijk te verwiijderen en te plaatsen? Heb het wel eens gedaan met een analoge unit van een t4 1991, maar dit lijkt me pittiger..
Groet, martijn
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: klok en dag/kmteller defect?
ik vind het toevallig dat dit nu net bij de beurt (MET laswerk (heb jij gezien dat ze die piekspanningsbeveiliging er op hadden en dat ie GOED contact maakte?))gebeurd is...... lullig voor de garage, maar dat lijkt er op dat zij het veroorzaakt hebben.
Als je een andere teller met twee kabels hebt kun je hem even achter op de zekeringkast insteken, hoef je verder niets voor uit te bouwen, die kabels heeft René ook nog wel misschien....
Als je niet te ver bij René vandaan woont even gaan testen of een andere teller wel werkt, scheelt misschien een berg zoekwerk.
Als je een andere teller met twee kabels hebt kun je hem even achter op de zekeringkast insteken, hoef je verder niets voor uit te bouwen, die kabels heeft René ook nog wel misschien....
Als je niet te ver bij René vandaan woont even gaan testen of een andere teller wel werkt, scheelt misschien een berg zoekwerk.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: klok en dag/kmteller defect?
Dit heb ik ook een keer gehad geloof ik,er was een zekering kapot.Volgens mij zat deze in apart (klein) zekeringskastje.Niet waar al je andere zekeringen zitten.Dit kastje zit er volgens mij achter.Suuces ermee.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: klok en dag/kmteller defect?
Bij mij zit er ook nog een 15amp zekering helemaal apart aan de bovenkant van de zekeringkast.
Dick
Dick
Groetjes Dick 1076
Re: klok en dag/kmteller defect?
Mijn garage is al jaren snel, degelijk duidelijk en voordelig en vertrouw ze dan ook. Maar wat je zegt Roger, heeft de pieksp.beveiliger goed contact gemaakt..? tsja er zou een lampje op het ding moeten branden dus duidelijk zat zou je denken...
En Johan, wat voor klein kastje bedoel je precies en zit het op het zekeringspaneel?
En Johan, wat voor klein kastje bedoel je precies en zit het op het zekeringspaneel?
Re: klok en dag/kmteller defect?
Ik heb snel even gekeken buiten in mijn bus.
Onder de zekeringenhouder kun je de zwarte kap naar achteren duwen(voorzichtig)dmv klepjes aan zijkant induwen.
Wanner deze weg is kom je nog een aantal zekeringen tegen.Welke het is weet ik zo even niet.Maar de kans is groot dat er hier eentje van kapot is.De dingen die je noemt lopen namelijk over een van die zekeringen.Nogmaals succes.
Onder de zekeringenhouder kun je de zwarte kap naar achteren duwen(voorzichtig)dmv klepjes aan zijkant induwen.
Wanner deze weg is kom je nog een aantal zekeringen tegen.Welke het is weet ik zo even niet.Maar de kans is groot dat er hier eentje van kapot is.De dingen die je noemt lopen namelijk over een van die zekeringen.Nogmaals succes.
-
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
- Locatie: ommen
Re: klok en dag/kmteller defect?
Dag Martijn,
Een jaar of 7 geleden op terugweg van vakantie in zuid Duitsland ook zoiets, dus snelheidsmeter bleek een steenmarter een 8cm kabel in de bewerkt te hebben.
We waren s'morgens alweer 10km onderweg toen het mij opviel.
Een jaar of 7 geleden op terugweg van vakantie in zuid Duitsland ook zoiets, dus snelheidsmeter bleek een steenmarter een 8cm kabel in de bewerkt te hebben.
We waren s'morgens alweer 10km onderweg toen het mij opviel.
Groetjes Driekus Ardesch
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: klok en dag/kmteller defect?
Teller unit is er binnen 5 minuten uit. Dat stelt niet veel voor.
Stuurkap boven kant weghalen
kap rond de tellerunit verwijderen
tellerunit losschroeven
kabels losnemen en aansluiten op andere teller. waarna de diagnose snel gesteld is. ( of kan zijn)
Weet niet waar je vandaan komt, maar heb dit weekeinde wel tijd.
René
Stuurkap boven kant weghalen
kap rond de tellerunit verwijderen
tellerunit losschroeven
kabels losnemen en aansluiten op andere teller. waarna de diagnose snel gesteld is. ( of kan zijn)
Weet niet waar je vandaan komt, maar heb dit weekeinde wel tijd.
René
Re: klok en dag/kmteller defect?
bedankt voor de reacties mensen!
Ik heb geen steenmarters of bunzingen kunnen ontdekken in de wagen(tot nu toe ) en ook geen kabelbreuk.
René bedankt voor je uitnodiging. Ik woon in Amsterdam en weet morgen of ik dit weekend tijd heb, anders zou ik em nog graag even tegoed houden. ik houdt je op de hoogte!
Groet!
Ik heb geen steenmarters of bunzingen kunnen ontdekken in de wagen(tot nu toe ) en ook geen kabelbreuk.
René bedankt voor je uitnodiging. Ik woon in Amsterdam en weet morgen of ik dit weekend tijd heb, anders zou ik em nog graag even tegoed houden. ik houdt je op de hoogte!
Groet!
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 19:03
- Locatie: Zoetermeer
Re: klok en dag/kmteller defect?
Het zal wel toeval zijn maar sinds vandaag zit ik met vrijwel hetzelfde probleem. Eerder deze week maakte ik melding van een probleem met de kentekenverlichting aan de achterkant van mijn T4 (2000). Ik heb op advies van enkele forumleden de lampjes op juistheid gecontroleerd (5w5), ik heb de aansluiting van de beide stekkers gecontroleerd, heb de kabels nagelopen (voor zover mogelijk) en de betreffende zekeringen gecontroleerd. Het mocht allemaal niet baten, de kentekenverlichting blijft uit. Wat me wel opviel was dat de beschrijving in de gebruikersmanual over de zekeringen niet klopt. Volegns het boekje is zekering nummer 3 verantwoordelijk voor de instrumenten- en kentekenverlichting. Dit blijkt niet het geval want de instrumentenverlichting blijft gewoon branden als ik de betreffende zekering uit zijn houder haal. En of er een effect zou moeten zijn voor de kentekenverlichting weet ik dus niet. Voor de zekerheid heb ik alle zekeringen gecontroleerd, ook die in twee in het kastje onder/achter de primaire zekeringen, maar daar heb ik niets aan kunnen ontdekken. Ik heb het probleem gisteren verder maar even gelaten voor wat het was en de auto verder niet gebruikt. Groot was vanmorgen mijn verbazing toen ik wegreed en merkte dat de snelheidsmeter en de kilometerteller en dagteller het niet meer doen. Daabij kreeg ik ook de indruk dat de brandstofmeter niet erg stabiel meer is. De overige meters en tellers doen het allemaal wel en ik kan ook verder geen enkele storing in het elektrische circuit ontdekken. De klok, de toerenteller, de temperatuurmeter, dashboardverlichting, radio etc. doen het allemaal zoals het hoort en dat lijkt ook te gelden voor de rest van de elektrische onderdelen in de auto. Een probleem met een of meer zekeringen lijkt me het meest voor de hand liggend, maar ik kom er verder niet uit. Misschien is de kortste weg naar een oplossing toch maar even langs de dealer.
T4... never a dull moment!
Re: klok en dag/kmteller defect?
Dat is idd een vreemd en vergelijkbaar probleem wat je daar hebt Big D. Bij mij doet de snelheidsmeter het echter wel. Alleen de klok en dag/km teller doen het niet. Ik heb nu weinig tijd er mee bezig te zijn en verder werkt alles prima. Weet ik meer dan post ik het!
houd me op de hoogte van evt. oplossingen uitkomsten Big D.
houd me op de hoogte van evt. oplossingen uitkomsten Big D.
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: klok en dag/kmteller defect?
Is bij het kenteken verlichtings probleem de kabel niet stuk in de achterklep/deurtje?
René
René
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 19:03
- Locatie: Zoetermeer
Re: klok en dag/kmteller defect?
Voor zover ik het op het oog kan controleren is de kabel bij de achterklep in orde. Ik heb overigens bij mijn klacht nog iets gevonden: de cruise-control werkt ook niet meer en de auto komt met een koude motor haast niet op gang. Pas wanneer de turbo bijspringt - 1.900 rpm - gaat het weer goed. Gooi het maar in mijn pet, ik weet het nu echt niet meer.
T4... never a dull moment!