Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

klok en dag/kmteller defect?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door Roger B. (11)61 »

veel diverse storingen tegelijk? eerste gok...controlleer je massapunten eens goed
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
MFB
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 jan 2009, 15:41

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door MFB »

nou ja zeg, dat klinkt als een serieuze steenmarter of kabelmot aanval. Bizar, maar klinkt alsof er iets behoorlijk in de war is in je electrische systeem. Sluiting of wat Roger zegt massa, kan soms de meest vreemde gevolgen hebben. denk radio uit en aan tijdens remmen, knipperlichten die andersom gaan werken of aan blijven staan, auto die niet meer uit wil noem maar op.

Daarentegen heeft mijn probleem zich uit zichzelf opgelost(????!!!) raaaaarrrrrrr! snap er nog steeds niks van, maar klokje en dag/km teller doen het weer na een bezoek aan een chinese winkel.Denk niet dat dat er iets mee te maken heeft, maar toch..Wist niet wat ik zag :groteogen Pop! daar staan de cijfertjes weer.
De mijne kan dicht dus!!

Succes Big D!!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door Roger B. (11)61 »

kaboutertjes en self-repairing auto's bestaan niet... komt ooit weer terug, wat ik je brom, vermoed slecht contact ergens in een stekker of kabel......

tot die tijd weet 100% fun met je bus! :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Johan729
Berichten: 398
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:54
Locatie: Krimpenerwaard

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door Johan729 »

Kaboutertjes en self-repairing auto's bestaan niet... Misschien dan toch die Oosterse magie :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
MFB
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 jan 2009, 15:41

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door MFB »

Tsja, ik zou het anders ook niet weten. Ongetwijfeld zal het euvel de kop weer een keer opsteken, maar ik weet nu in ieder geval dat de print niet gefrituurd is door het lassen. Zolang zie ik wel..

Bedankt voor de reacties!! :feest
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door ardesch 879 »

Vroeger moest je altijd op de kat letten in de buurt van de chinees??
Groetjes Driekus Ardesch
BigDaddyDoe
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2007, 19:03
Locatie: Zoetermeer

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door BigDaddyDoe »

Zo'n T4 blijft toch iets wonderlijks op wielen. Mijn probleem is deels opgelost: er bleek toch een draadbreuk te zitten in de kabelovergang van de achterklep naar de carrosserie. Netjes gerepareerd, dus dat werkt weer. En het samenvallen met de andere klacht lijkt dus puur toeval.
Maar nu nog het probeem met de niet-werkende snelheidsmeter/dagteller en de instabiele brandstofmeter. De storing aan de cruise-control is eigenlijk wel logisch, want als de snelheid niet wordt doorgegeven kan de cruise-control ook niets vastzetten. Ik ben al wel bij de garage geweest met het probleem en na doormeten via de centrale stekker kon nog niets worden vastgesteld. Verder zijn de zekeringen allemaal in orde en ze maken ook goed contact. Er bestaat nu een vermoeden van een defecte sensor aan de versnellingsbak. Ik ga volgende week nog maar weer even terug naar de garage, want het 'lek' moet toch boven water. Bonnen rijden is tenslotte duurder dan een uurtje of twee speuren in de werkplaats. Of zal ik morgen ook eens even langs de Chinees? Is uiteindelijk de goedkoopste en meest smakelijke oplossing voor derglijke problemen. Toch? :goodidea
T4... never a dull moment!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door René »

Is je tellerunit nu wel uit te lezen, misschien dat de oorzaak nu wel herkend kan worden en is opgeslagen in het geheugen.

René
BigDaddyDoe
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2007, 19:03
Locatie: Zoetermeer

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door BigDaddyDoe »

Het probleem is nog steeds de snelheidsmeter en de kilometer- en dagteller. Alle drie blijven ze onbeweeglijk. De brandstofmeter echter niet, die reageert op remmen, bochten en optrekken. Bij een volle tank valt dat nu even niet op, maar gisteren bij kwartvol varieerde de meter voortdurend van leeg (inclusief piepje) tot driekwart vol.
Daarnaast vraag ik me af of - en zo ja, hoe - dat inhouden bij koude motor te maken heeft met de storing aan de meters. Vooral ook omdat het trage accellereren acuut over is als de turbo er bij komt. En als de motor warm is zijn de klachten ook verdwenen. Een paar weken terug zijn er ook nog nieuwe gloeibougies geplaatst. Zou misschien ook nog te maken kunnen hebben met de brandstofpomp. Maar we gaan het zien.
Dank in ieder geval voor alle reacties, tips en adviezen zover. :klappen
T4... never a dull moment!
Gebruikersavatar
Johan729
Berichten: 398
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:54
Locatie: Krimpenerwaard

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door Johan729 »

Ik hoorde eens van een VW monteur dat bij een storing in de electronika(welke dan ook)de cruise control altijd uitgeschakeld word.
Ik vermoed uit veiligheids overweging.Misschien dat een of andere techneut hier dit kan bevestigen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door René »

Heb je hem al uit laten lezen, kan soms heel verhelderend werken, dan weet je in ieder geval in welke hoek je het moet zoeken. (als de storing opgeslagen is tenminste)
Kan ook eventueel het inspuittijdstip bekijken.

Rene
BigDaddyDoe
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2007, 19:03
Locatie: Zoetermeer

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door BigDaddyDoe »

Rene,

Het uitlezen is gisteren bij de garage gedaan. Daar kwam echter helemaal niets uit. Dus da's dan jammer.
:jump
T4... never a dull moment!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door René »

Hebben ze je dashboard ook getest? Zit in VagCom ook een testfunctie waarmee je je tellerunit kunt testen of alles naar behoren werkt.
Tijdstip inspuiting hebben ze ( zoals ik je antwoord lees) niet gedaan. Das jammer, dan weet je al veel meer mbt het pas lekker op gang komen als de turbodruk gaat leveren.

Is dit sinds kort, al langer, iets wat gerepareerd/vervangen is, waarna het euvel is begonnen?


René
BigDaddyDoe
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2007, 19:03
Locatie: Zoetermeer

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door BigDaddyDoe »

Beide klachten ontstonden gelijktijdig en dat was afgelopen woensdag. Dus het lijkt haast een elektronisch probleem te zijn. Vooral ook omdat de warme motor het prima doet.
T4... never a dull moment!
BigDaddyDoe
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2007, 19:03
Locatie: Zoetermeer

Re: klok en dag/kmteller defect?

Bericht door BigDaddyDoe »

Wel, dames en heren, daar is-ie weer. Alle klachten zijn verholpen dankzij de montage van een nieuwe sensor in de versnelllingsbak. Voor 125 eurietjes weet ik weer hoe hard ik rijd, hoe ver ik rijd en hoeveel diesel er nog in het tankje zit. Bovendien - en dat vind ik toch wel heel bijzonder! - loopt het motorretje ook weer keurig rond. Koud trekt-ie weer op zoals het hoort en warm doet-ie het ook prima. Ik heb zelfs het idee dat de motor over het hele bereik het nu eigenlijk beter doet dan voor de storing met de sensor. Zo'n sensor heeft blijkbaar meer te doen dan alleen de snelheid en de kilometers bijhouden.
Goed, die extra uitgave deed effe zeer, maar aan de andere kant... door blijven rijden met een defecte snelheidsmeter zou me vandaag of morgen zeker ook geld gaan kosten. Dus dan maar zo. Allemaal bedankt voor je reacties en het meedenken. Ik vind dat de absolute plus van dit actieve forum. Je kunt eens even met anderen van gedachten wisselen en wellicht op het goede idee gebracht worden. In ieder geval zitten we met een T4 uiteindelijk toch ook eigenlijk allemaal in hetzelfde schuitje. Maar wel een leuk schuitje, vind ik. En dat schept een soort van band.
:zodenkikerookover
T4... never a dull moment!
Plaats reactie