kan ik zonder problemen zonnebloem olie in mijn tank gooien de diesel is nog al duur hier 1,43 euro pl hij moet natuurlijk wel blijven rijden het betreft een 2,4d 1995 met 300000 op de klok wie weet dit
gr ronald
Waar woon je dan? deed het vroeger ook mixte ongeveer 60% zon op 40% diesel was een 1.9 diesel reed prima maar tegen woordig kost zonnebloem ongeveer 1,19 euro en de diesel in de 90 cent
@ Daiman , Je auto kan zonder probleem op zonnebloem olie lopen . Maar er is één nadeel , als het koud is (buiten ) wordt de olie OOK koud en dan wordt deze dikker (strooperig) en dan kan de bus de olie NIET meer aanzuigen . Zomers is het geen probleem.
in de winter inderdaad mixen met diesel 35 % zon rest diesel. Beetje expirimenteren met de verhoudingen. en wat vaker je brandstof filter vervangen. zekers in begin want door de zonnebloem olie krijg je je troep uit je tank etc mee naar het filter. Heb er dik 150000km mee gereden en nooit 1 probleem.
Eventueel om de olie dunner te krijgen zou je een verwarming kunen monteren. Die je zonne olie voorverwarmt.
Met een ouderwetse 1.9 of 2.4 geen probleem tdi mee op passen. zoek her en der maaar eens op ppo olie etc zijn diverse forums waar alles word besproken
heb het ook gedaan oop mijn 102pk.
Bus liep er perfect op zelfs op 100% slaolie.
totdat ik meer info zocht, ben ik eraf gestapt.
Veel problemen ontstaan pas later,
Bij lagere toeren rijden, kan er in de verbrandingsruimte een soort glasachtige afzetting op de kleppen, inspuiters, zuigers etc ontstaan. Met alle gevolgen van dien.
Hoi,
Ik weet niet wat de zonnebloemolie in noorwegen kost ,maar op dit moment is de diesel in nederland goedkoper dan een liter zonnebloemolie .
Ik moest laatst bij de aldi 1,19€ betalen de prijzen zijn t.o.v. 2006 bijna verdubbeld!!
@Daimen,
zonder aanpassingen zou ik het niet doen..
Ondanks dat een 2.4 diesel veel aan kan,
is er zoals Berrie al vernoemde,
het gevaar van 'verglazing' van bepaalde onderdelen.
De onverbrande stoffen latten residuen achter, en die krijg je er niet meer af.
Met wat aanpassingen, zoals voorverwarming en een 2-tank systeem zou je het stukken bedrijfszekerder kunnen maken.
Echter in de winter zeker niet doen.
Mijn advies is eigenlijk beneden de 20 graden al niet meer doen..
Om bovengenoemde redenen, of je moet aanpassingen gaan doen.
Kijk eens voor meer informatie bij Elsbett.com
Trouwens hebben jullie in Noorwegen geen raapolie?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bij een tdi zou ik het zowiso niet zomaar doen ivm de brandstof pomp. vol 100% zonder aanpassingen ook niet. ik mong altijd zonder enige aan passing.
jaren mee gereden. blok nog overgezet naar me witte bus en was compleet fris en dat met bijna 4 ton. En gebruikte m wel. Blok is overleden vanwege mijn probeersels met turbo interkoeler etc. De prijs van zonnebleom (en andere) is niet meer intereesant. 3 jaar terug betaalde ik 49 cent bij me suppermarkt haalde pallet in 1 keer. Maar met de huidige prijzen is het niet interesant. Rode diesel ook al niet meer.
Las nu iets van waterstof(word steeds gekker)
Zou inderdaad in de winter tot maximaal 30% toevoegen ov inderdaad warmte wisselaar etc maar tja dan word het duur en moet je weer heel wat rijden voor je dat er weer uit hebt