Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roetfilter t4 2.5 1992

vragen over de T4
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door F. de Boer »

stijnh schreef:
F. de Boer schreef: Het vermogen is niet terug genomen, de motor draait nog altijd soepel, beter als met een katalysator.

De katalysator heeft meer tegendruk in de uitlaat als de roetfilter.

De turbo komt nu bij 1500 a 1600 toeren in en bij de katalaysator pas bij 1800 toeren.

mvrgr,
F. de Boer
als je mindertegendruk hebt met die roetfilter dan met een katalysator is er volgens mij iets mis met je roetfilter
een katalysator (als hij niet volledig toezit) heeft allemaal fijne buisjes waar het uitlaatgas door moet, bij een roetfilter moet het gas door een soort keramisch poreus materiaal en dat geeft wel meer tegendruk hoor
dat geven zelfs de fabrikanten aan, zelfs het de verbruikstoename geven ze aan
en ze zetten niet zomaar drukmeters voor en na de filter


trouwens heb je al roetmetingen uitgevoerd?
het is altijd interessant om te weten wat het echt oplevert

dat een roetfilter beter is voor het milieu geloof ik wel maar dat zo'n filter zonder de juiste sturing goed gaat werken daar heb ik mijn twijfels bij

Hallo,

Naar mijn idee heeft de roetfilter minder wrijving van binnen , omdat het beter rijd als met de katalysator, de motor is soepeler en de turbo begint ook eerder.
Verder heb ik er geen verstand van , dit zijn de bevindingen in de praktijk!
De roetfilter is wel veel kleiner in diameter dan de katalysator? hij is iets van 10cm in het vierkant?

En verder maakt ook niet veel uit, hij rijdt er beter van en daar gaat het toch om? :adhd

En als de roetfilter dicht begint te zitten :gif , dan horen jullie dat natuurlijk ook!

Ik moet binnenkort weer voor de apk en dan zal ik zeker de uitdraai even vragen.

Jullie horen de uitslag wel.

mvrgr,FDB
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door j.d.hukema »

Blijft toch overeind dat bijvoorbeeld de tuv in duitsland en de britsche automobiel club[Die hoog aangeschreven staat in engeland] zegt dat de werking van roetfilters nihiel is.En je kunt toch niet zeggen dat dit kleine onderzoek bureau,s zijn.Misschien goed als onze eigen tno ook eens een onderzoek doet.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door Wim T4 935 »

F. de Boer schreef: Hallo,

Naar mijn idee heeft de roetfilter minder wrijving van binnen , omdat het beter rijd als met de katalysator, de motor is soepeler en de turbo begint ook eerder.
Verder heb ik er geen verstand van , dit zijn de bevindingen in de praktijk!
De roetfilter is wel veel kleiner in diameter dan de katalysator? hij is iets van 10cm in het vierkant?
Dit is dus een nieuw en schoon leeg roetfilter vergelijken met een al jaren lang gebruikte katalysator. Daarboven zijn deze retro roetfilters half open waardoor je ook al minder tegendruk hebt. Ik denk dat de T4 met een katvervanger nog veel beter zou zijn gaan rijden.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door frank884 »

Roger B. schreef:Met betrekking tot rijden zonder "grüne plakette" in bepaalde steden.....
als buitenlander in duitsland kun je altijd nog hun eigen favoriete excuus gebruiken........

"Ich habe es nicht gewußt" :bifun denk dat oom polizist :politie daar dan misschien nog wel begrip voor heeft ook, tenzij je zo'n typische duitse gestapo- :politie tegenkomt natuurlijk
Ha Ha Roger,

Ik praat vaak met die mannen en ook met de BAG (bundes autobahn Gestapo)
(bundesambt fur guterenverkehr) ze kennen me al persoonlijk (dich schon wieder!!!)
want 40 ton totaal gewicht in Duitsland is ook de wet
maar als mijn werkgever zich daar aan houdt met een vrachtwagen die bijna 22 ton leeg weegt
dan kan die mij geen loon betalen met deze hoge mout (tol) prijzen vanaf 1 januarie
retourtje bonn met een euro 4 zit rond de 40 euro en met een euro 2 bijna 70
moraal van het verhaal: als we alleen maar doen wat mag kunnen we beter thuis blijven!!!.
natuurlijk het moet wel veilig blijven en tot 47.900 kg is er weinig aan de hand ook qua
punkten.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
ben en willy
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jan 2009, 10:36

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door ben en willy »

goeieavond, bedankt voor jullie reactie,ik blijf mijn transporter knaus camper mooi rijden zonder zo,n filter, je heht gelijk ik kan beter 20 bekeuringen betalen en een biertje drinken dan mijn motertje laten beinvloeden door een filter, nogmaals bedankt....ben
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door stijnh »

F. de Boer schreef: Ik moet binnenkort weer voor de apk en dan zal ik zeker de uitdraai even vragen.

Jullie horen de uitslag wel.

mvrgr,FDB
laat de uitslag maar horen,ik ben wel benieuwd

en als het inderdaad en half open filter is dan zal je er niet zoveel last van hebben maar dan zal je ook niet zo veel filteren
het is geven en nemen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: roetfilter t4 2.5 1992

Bericht door F. de Boer »

stijnh schreef:
F. de Boer schreef: Ik moet binnenkort weer voor de apk en dan zal ik zeker de uitdraai even vragen.

Jullie horen de uitslag wel.

mvrgr,FDB
laat de uitslag maar horen,ik ben wel benieuwd

en als het inderdaad en half open filter is dan zal je er niet zoveel last van hebben maar dan zal je ook niet zo veel filteren
het is geven en nemen
hoi,
Het maakt mij niet zo veel uit als die nou veel of weinig filtert als er milieu-zones komen dan kan ik er gewoon in of in die tijd michien ook weer niet? :muur

Ach ja, het heeft me niets gekost en we zien wel hoe lang het filter het vol houd?

Het is nog steeds starten en draaien en heeft nog altijd genoeg pit en de turbo hoor je nog steeds duidelijk zijn werk doen. :yes

De uitslag zet ik wel op het forum.

groet,
FdB
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Plaats reactie