stijnh schreef:als je mindertegendruk hebt met die roetfilter dan met een katalysator is er volgens mij iets mis met je roetfilterF. de Boer schreef: Het vermogen is niet terug genomen, de motor draait nog altijd soepel, beter als met een katalysator.
De katalysator heeft meer tegendruk in de uitlaat als de roetfilter.
De turbo komt nu bij 1500 a 1600 toeren in en bij de katalaysator pas bij 1800 toeren.
mvrgr,
F. de Boer
een katalysator (als hij niet volledig toezit) heeft allemaal fijne buisjes waar het uitlaatgas door moet, bij een roetfilter moet het gas door een soort keramisch poreus materiaal en dat geeft wel meer tegendruk hoor
dat geven zelfs de fabrikanten aan, zelfs het de verbruikstoename geven ze aan
en ze zetten niet zomaar drukmeters voor en na de filter
trouwens heb je al roetmetingen uitgevoerd?
het is altijd interessant om te weten wat het echt oplevert
dat een roetfilter beter is voor het milieu geloof ik wel maar dat zo'n filter zonder de juiste sturing goed gaat werken daar heb ik mijn twijfels bij
Hallo,
Naar mijn idee heeft de roetfilter minder wrijving van binnen , omdat het beter rijd als met de katalysator, de motor is soepeler en de turbo begint ook eerder.
Verder heb ik er geen verstand van , dit zijn de bevindingen in de praktijk!
De roetfilter is wel veel kleiner in diameter dan de katalysator? hij is iets van 10cm in het vierkant?
En verder maakt ook niet veel uit, hij rijdt er beter van en daar gaat het toch om?
En als de roetfilter dicht begint te zitten , dan horen jullie dat natuurlijk ook!
Ik moet binnenkort weer voor de apk en dan zal ik zeker de uitdraai even vragen.
Jullie horen de uitslag wel.
mvrgr,FDB