Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandstofpomp TDI op tijd zetten

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door dijk »

Is er een weetjeweller die mij kan vertellen of het mogelijk is de brandstofpomp van een AXG motor op tijd te zetten zonder de halve auto te moeten slopen, zoals ik het nu bekijk krijg ik het kapje van de pompriem er niet eens af want de radiateur en een paar slangen zitten in de weg, voel me ook net een veearts die aan de eierstokken van een tochtige koe staat te rammelen zo lekker kun je erbij :muur
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door René »

Kan wel hoor, 1 x van onder en 1x van boven. Heb het bij Berrie ook zo gedaan. Is alleen ff priegelen met terug plaatsen.

René (AXG 2000)
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door dijk »

Hoi René,

ff ter verduidelijking, ik heb na mijn ombouw van 2,4 naar AXG meteen óók de pompriem vernieuwd, is aangenaam sleutelen met het blok naast de auto, en de pomp mooi met het klokje op tijd gezet maar kom er dus achter dat je de pomp dus echt wel óók dynamisch af moet stellen. Nu heb ik me vanmiddag nog even in de materie verdiept en kan dus onder de auto wel bij de omlooprol van de pompriem komen.(Zie foto) Behalve het vel van mijn onderarm kan ik ook de borgmoer los maken en met behulp van een inbussleuteltje 6 de omlooprol bijstellen en daarmee mooi de timing in orde zonder het kapje van de pompriem te verwijderen!? :nuts
Maar het probleem is nu: staat de spanrol nu nog goed??? Want die zit achter het kapje,kan ik er van uit gaan dat deze nog binnen de marge staat anders zal alsnog het kapje van de pompriem af moeten!?? Ja toch?

Afbeelding
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door Pascal-141 »

Om die bij te stellen hoef je toch niet langs onder te werken ??
Gewoon de motorkap open , de 2 schroefjes van de afdekkap los , kapje weghalen , en je kan netjes bij de nokkenas bovenaan , en aan de spanrol om deze dan even bij te draaien naargelang de nodige verstelling.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij een ACV kan dat wel maar geen idee of je er bij een AXG ook zo goed bij kunt. (volgens mij kan ik bij mijn ACV zonder het kapje weg te halen ook niet bij de omlooprol)

wellicht helpt het om het koelvloeistofreservoir effe aan de kant te leggen ?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door Multivan Generation »

Als je meer opties hebt, dan kun je dus minder "sleutel-ruimte" hebben..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, shit happens, als je dikke motor wil moet je meer sleutelen om ergens bij te komen :jump

niet moeilijk doen, :werkaanT4 effe plaats maken en de boel afstellen, en dan weer alles terug monteren, is wel wat meer werk, maar dan heb je het wel goed gedaan.... :yes

ik zou er (als ie niet TE gek ver verkeerd staat) wel even mee wachten tot de riem een kleine 10000 km gedraaid heeft, dan is de rek er wel ver uit en hoef je het niet over een paar 1000 km nog eens te gaan doen....................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door René »

Gewoon ff ( ja ja) de afdek kap verwijderen en de pomp afstellen tot ie naar jouw zim staat, dan kap weer ff terug plaatsen en dan zit alles weer zoals je zelf wilt. Is wel wat meer werk, maar je kunt ook zien wat je doet.

René
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door dijk »

Vannacht nog ff 'n uurtje liggen sleutelen op m'n kussen en vanmorgen de boel even van boven open gemaakt, kapje deraf en ziehier: het spanrolletje stond nog precies goed na alle afstelperikelen van gisteren, een klusje van nog geen uurtje alles bij elkaar.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik door mensen uit mijn omgeving onbedoeld wel een beetje op een dwaalspoor was gezet in de trant van: Ooo, maar bij de Volkswagengarage doen ze het zo, auto op de brug , hand even naar binnen steken hup en klaaar is kees, dus had ik zoiets van WATDOEIKNOUVERKEERD. Weer wat geleerd vandaag, gewoon je boerenverstand gebruiken.
De eerste prille stapjes in de wondere wereld van de TDI-techniek zijn gezet, en dat voelt best lekker, deze heb ik verdiend :proost
Bedankt allemaal voor het meesleutelen

Roger B. schreef: ik zou er (als ie niet TE gek ver verkeerd staat) wel even mee wachten tot de riem een kleine 10000 km gedraaid heeft, dan is de rek er wel ver uit en hoef je het niet over een paar 1000 km nog eens te gaan doen....................
Is inderdaad wel even iets om bij stil te staan, met het meetklokje had ik de timing mooi op 55/100 ste gezet maar gisteren bij het uitlezen stond ie op 70 - 72/100 ste, best wel een verschil overigens, over 10000 km nog maar eens controleren en bijstellen, ken nu de kneep :bonk
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door René »

Kijk es aan, we hebben er nog een sleutelaar bij, nou, geniet er lekker van.

Wat is jouw inspuittijdstip nu?

René
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Brandstofpomp TDI op tijd zetten

Bericht door dijk »

Berrie en Rene schreef: Wat is jouw inspuittijdstip nu?

René
Inspuittijdstip is nu ong. 59-60/100, krijg de melding timing spec ok:slightly advanced, is wat mij betreft wel op tijd voor nu, er van uit gaande dat de riem nog een beetje uitrekt.

Wat betreft het sleutelen doe ik dit al 7 jaar met veel plezier voorheen aan de 2,4D, die motor liep als een naaimachientje en kon redelijk meekomen in het verkeer maar het was tijd voor wat anders en toen kwam ik deze motor met heel weinig km's tegen bij Josh in Hattem. Die heeft me werkelijk perfect op weg geholpen met alles wat ik nodig had voor een ombouw incl. 16"onderstel, ABS en alle andere gadgets en hebbedingetjes die er aan zo'n beest van een blok hangen. Zit er aan te denken om nog een keer ESP in te bouwen, kijken of ik dat een beetje aan de praat kan krijgen :bonk

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Plaats reactie