Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dilemma

vragen over de T4
Plaats reactie
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

dilemma

Bericht door Rico »

Hi,

Ik zit een beetje met een dilemma. Eigenlijk had ik het plan opgevat om tussen nu en een jaar een andere bus aan te schaffen. De reden is dat m'n vrouw niet altijd ff makkelijk de auto inklautert (invalide, kan kleine stukjes lopen). Het moet persé een bus zijn omdat de scootmobiel mee moet, dus een stationcar kopen is geen optie.

Heb al wat rondgekeken. Een Peugeot Expert van het huidige model is een leuke optie, de stoelen staan daar net wat lager in de auto dan bij een T4. Als ik daar dan ook nog airride op laat bouwen, dan kannie met z'n buik op de grond en is instappen helemaal makkelijk geworden. En, een Expert is jong gebruikt een verre van dure auto. Een twee jaar oude Expert (120 of 136 pk) kost net zoveel als een 4 jaar oude T5 130 pk.

Alleen..... die T4 rijdt wel heel erg lekker. Eigenlijk heeftie maar één nadeel, en dat is dattie een korte wielbasis heeft. Hij is van 2002 en zit nu tegen de 200000 km aan.

Wat is wijsheid? De T4 voorzien van airride (kosten ca 2500 euro) en klein scharnierend hefdak van FSL (kosten ca 1500 euro) en er nog jaren mee gaan rijden, of deze kosten in de "nieuwe" auto steken.....

Op wat kleine electronische problemen na (wat sensoren stuk) heb ik nog geen andere problemen aan de auto gehad.

Heeft het zin om in een oude auto (voor mijn doen issie oud) nog 4000 euri te steken en er dan nog 5 jaar of zo mee kunnen rijden zonder al te veel kosten (hoop ik)? Ik rij 25000 km per jaar, dus over 5 jaar zit ik dik over de drie ton.

Afijn, geef jullie inzichten maar ff.....

Groet,

Rico
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: dilemma

Bericht door koos 890 »

Rico ga eens praten met het WVG (wet voorzieningen gehadicapten )in je woonplaats( gemeentehuis ) misschien krijg je het voor elkaar dat deze instansie je bus ombouwen .
Maar dat moet je wel nu doen wat nu hebben ze nog geld en doen ze niet zo heel moeilijk (hoop ik )
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: dilemma

Bericht door j.d.hukema »

Er zijn verschillende T4's die veel meer rijden dan 300.000km en nog goed lopen.Ik ken er een paar die al meer dan 400.000 km op de teller hebben staan en ook nog goed lopen. Die van mij staat op 294.000 kilometer.En loopt nog goed. Onderhoud is belangrijk en niet af raggen. Dan gaat hij volgens mij nog jaren mee.Maar kijk eens wat je nog beurt voor je auto en wat je bij moet betalen.Ik zelf heb ook in een peugot expert gereden toen ik nog bij kpn werkte maar zou hem zelf nooit kopen. Waren vaak kleine problemen mee.Dat is overigs al wel een aantal jaren geleden.Maar nogmaals is een jeuze die je zelf maakt.En ik zou zeker eens informeren of je niet in aanmerking komt voor de wvg. Kijk eens bij de de wmo[wet maatschappelijke ondersteuning]. Daar valt dit onder. Er zijn ook gemeentes die hier een speciale pot voor hebben.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: dilemma

Bericht door Wim T4 935 »

Ik begrijp de opmerking over de korte wielbasis niet goed. Bedoel je dat omdat je nu een DC hebt en in een Peugeot de volledige laadruimte je daar meer ruimte hebt voor de scootmobiel?
Want als je terug kunt naar 2 zitplaatsen kan ook de DC eruit eventueel.

De kosten voor de airride heb je in beide opties. De kosten voor het hefdak staan in feite ook los van de autokeuze. Je hebt van dat hefdak geen voordeel want je hebt al een lager Houderschapsbelastingtarief.

De leeftijd van je huidige T4 mag normaliter geen probleem zijn, de kilometerstand ook niet. Okee je zult een keer tegen kosten aanlopen als bv een koppeling e.d. maar bij normaal gebruik en onderhoud moet het nog aanzienlijk langer als de door jou genoemde 5 jaar meekunnen.

Ik zou, maar ik ben duidelijk bevooroordeelt, lekker in de T4 blijven rijden.

Zijn die kosten voor die airride aftrekbaar als buitegewone ziektekosten voor de inkomensbelasting?

Sterkte met de keuze.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: dilemma

Bericht door frank884 »

Die van mij is ook van 2002 en 205000km en ben nog lang niet van plan hem op te ruimen
en hij moet ook makkelijk nog vele jaren mee kunnen.
bussen zijn veel sterker en degelijker als personenwagens gebouwd
remmen, koppelingsplaten,deuren, enz alles is gebouwd voor veel hogere gewichten en bedrijfsmatig gebruik (900 kg laadvermogen + 2000kg trekhaak) als waar jij hem voor gebruikt, dus kan ook veel meer kilometers aan als bij personen wagens wat vaak maar peperkoek is.
Ik vind dat je het een beetje kunt vergelijken met blauwe bosch voor profesioneel gebruik en groene bosch voor de Hobbyist.(bij electrische aparaten)
een T4 van 2002 dat is eigenlijk een van de jongste T4's ze zijn van 1990-2003 geproduceerd,
er rijden er nog zat rond van voor 1994
je moet natuurlijk wel goed onderhoud doen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: dilemma

Bericht door Rico »

Al aardig wat reacties!

Ik wil graag een hoogdak of hefdak zodat m'n vrouw dan in de auto kan staan, we hebben namelijk een toilet in de auto, dus dan kan ze daar een stuk makkelijker bij komen. Bij een lage wielbasis kan ik de inrichting van de laadruimte dan net ff wat beter indelen (bench voor de hond, koelkastje, toilet en scootmobiel). Dus ik wil er geen campertje van maken, want inderdaad, we vallen al onder het lage gehandicaptentarief van de wegenbelasting. Onze auto lijkt net een dubbele cabine, maar het is een enkele cabine met een demontabel schot op de plek van de dubbele cabine. Ook hebben we zowel links als rechts een ruit.

Of een airride aftrekbaar is van de belasting? Geen idee, maar dat zal ik gaan uitzoeken, goeie tip!

De WMO..... tsja. Wet Maatschappelijke Ontwrichting..... Toen wij verhuisden naar onze nieuwe woning, werd er zo'n hoge eigen bijdrage gevraagd door de WMO voor de woningaanpassingen, dat het goedkoper was om het zelf te betalen en af te trekken van de belasting. Aangezien m'n vrouw niet werkt en ook niet zelf auto rijdt, betekent dat, dat we geen vergoeding vanuit de WMO krijgen.

Op zich ben ik zelf niet zo benauwd voor een Peugeot Expert (het nieuwe model). We hebben in het verleden zowel een Peugeot Partner als een Citroën Berlingo (HDI) gehad, en dat waren super wagentjes.

Jullie berichtjes lezend heb ik het plan opgevat om eerst in april de auto een beurt te laten geven (daar zit ook de distributieriem dan bij) en dan bij de garage vragen naar hoe de rest van de auto erbij staat. Verder bij een Peugeot/Fiat/Citroën-dealer eens kijken naar een Expert-achtige. Kijken hoe het rijdt, en ook hoeveel m'n T4 dan waard is bij inruil. Als zo'n Expert als bagger rijdt, dan is de conclusie al snel genomen denk ik.

Kortom, nog aardig wat uitzoekwerk de komende tijd. Maarrrr, dat vind ik altijd wel leuk!

Groet en een goed weekend! :driveT4

Rico
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: dilemma

Bericht door j.d.hukema »

rico als je wilt mail me even.Heb hier mee te maken via mijn werk. Dan kunnen we elkaar even bellen.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: dilemma

Bericht door frank884 »

Rico
Beurt met distributie is nogal duur, dus als je heb van plan bent in te ruilen kun je dat beter niet doen,en inruilen voor de beurt, want dat bedrag brengt die dan niet meer op als zonder beurt.
Na die distributie beurt, ben je daar dan wel ook weer een 4 jaar vanaf (je rijdt 25.000/jaar)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: dilemma

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou een FSL dak willen afraden,
en in jouw geval denken over een MacMol dakje.. :knipoog
Goedkoper en kwalitatief (voor mij) beter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie