Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoogte verstelling koplampen

vragen over de T4
Plaats reactie
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

hoogte verstelling koplampen

Bericht door arjantdi »

mijn electrische hoogte verstelling van mn koplampen doet het niet meer, zowel links als rechts.
ik had vandaag geen fluk (multi meter) bij de hand, dus ik heb even de schakelaar gedemonteerd aangezien ik die verdenk. (hij draaid heel licht in vergelijking met mn dashboard dimschakelaar)
(morgen ga ik meten dus dan hoop ik meer te weten te komen)
maar is de hoogte verstelling afgezekerd? ik heb geen kapotte zekeringen kunnen vinden iig.
of heeft vw typische 'dat is er stuk' dingetjes aan de hoogte verstelling?
alvast bedankt :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door Multivan Generation »

De schakelaar zou goed mogelijk kunnen zijn.
Zeker omdat beide kanten niet meer werkt.
De stekkers zitten nog wel goed op de motortjes neem ik even aan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door arjantdi »

ja stekkertjes zitten er gewoon op ja, de schakelaar geeft hele vreemde waardes met doormeten, varierend van 0 ohm tot 1,7 K ohm en veel er tussen is OL, dus schakelaar is niet goed.
nu kost een nieuwe 50 euro.. veel geld voor zo'n klein prutding. nu kan ik wel ff naar de sloop gaan hier in de buurt, maar daar staan alleen t4's met het vorige model int. en daar zit die schakelaar niet in, zou ie van een golf of passat ofzo ook passen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door Multivan Generation »

Dat er tussen de uiterste waarden OL gemeten wordt (overload) geeft al aan dat de schakelaar defect is.
In een Golf 3 zitten dezelfde verstellingswieltjes.
Ik zou de combinatie van de 2 wieltjes,
dus wieltje voor koplamphoogte instelling, en het wieltje voor de intensiteit van de dashboardverlichting,
samen vervangen...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door arjantdi »

dat is grappig, ik vroeg dus bij de dealer of golf 3 zou passen, omdat het dashboard heel erg overeenkomt. en daar zeiden ze : nee kan absoluut niet, is andere schakelaar. ik ga het proberen, lijkt mij idd gewoon het zelfde, een vw is meestal een blokkendoos waar van alles uitwisselbaar is..
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door arjantdi »

oke, ik ben er dus achter dat het wel mn bijde stelmotoren zijn die het niet doen, zijn deze dingen ergens voor een normale prijs te krijgen ipv 70 euro stuk bij de dealer?
of zijn ze uit elkaar te halen? en dus te maken
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door Wim T4 935 »

Allebei tegelijkertijd stuk? Vreemd ik denk toch eerst aan een draadbreuk of iets dergelijks.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door stijnh »

wel raar dat ineens je beide stelmotoren niet werken.
is er ergens kortsluiting geweest ofzo? het ziet er wel verdacht uit.

ik zou toch nog is goed uitmeten
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door j.d.hukema »

Haal de stekkertjes er af en draai even aan je stel schroef van de lampen .Even tellen hoeveel slagen je ze gegeven hebt.Of voor een muur gaan staan en met plakband de hoogte af plakken op de muur.Ik heb een nieuwe koplamp geplaatst omdat er een gat in zat en de motor van de hoogte instelling er af gehad.
Na weer terug plaatsen van de motor ging hij automatisch in werking om zich in te stellen dat was voor mij het bewijs dat de motor nog goed was .De motor kan je er zo uit draaien.Maar dan wel de bout die midden op het stel blokje er uit draaien.Boutje is m8 kop.Als er niets gebeurd is volgens mij de schakelaar stuk of inderdaad kabel breuk.Wat je ook kunt doen een testdraadje maken en even heel kort op de accu testen of de motortjes nog werken.


Dick :driveT4
Laatst gewijzigd door j.d.hukema op 19 feb 2009, 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door stijnh »

Wim T4 935 schreef:Allebei tegelijkertijd stuk? Vreemd ik denk toch eerst aan een draadbreuk of iets dergelijks.
je hebt blijkbaar gepost als ik min bericht aan het typen was. :yes

maar ben het met je eens , lijk mij zeer raar beiden stuk
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door arjantdi »

het is geen wilde gok van mij dat de bijde stelmotoren stuk zijn, ik heb de stekkers eraf genomen, en de bijde uiterste pennetjes krijgen netjes 12 volt, en de gestuurde (de middelste) varieerd netjes op de schakelaar. (de schakelaar was dus niet defect)
ik heb dus 2 nieuwe nodig, waar zijn die goedkoper te krijgen als bij de vw dealer?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hoogte verstelling koplampen

Bericht door René »

heb ze op ebay zien staan voor 29 euro p/st.

http://cgi.ebay.de/VW-T4-Scheinwerfer-S ... dZViewItem

Maar heb ook gehoord dat ze van een golf type drie ook passen. Moet ze een klein beetje aanpassen, maar das veel voordeliger.

http://fahrzeugteile.search.ebay.de/Ste ... sofocusZbs

René
Plaats reactie