Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

canbus adapter voor tellerunit

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een jaar geleden kwam je ze op ebay dagelijks tegen, nu zoek ik ernaar en kan ik het niet vinden...

wie kan me informatie verstrekken over welke can-bus adapter ik nodig heb om een tellerunit MET canbus in een T4 zonder te monteren (en werkend te krijgen, als het effe kan ook het MFA display)

tevens graag info waar die adapters verkrijgbaar zijn en wat me dat ongeveer zal kosten


Alvast bedankt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door René »

https://www.ultramall.de/shop/artikel/C ... um2502.htm

Weet me god niet of dit wat is. (Lijkt me meer iets van een radio o.i.d. te maken te hebben, maar dat terzijde)

René

http://www.motor-talk.de/forum/tacho-un ... 26954.html
Wordt ook verwezen naar ebay, maar is er ook niet meer als ik het verhaal zo lees.
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door dijk »

Roger,

Kijk ook hier ff: http://www.gti-tdi.de/, wel duur :ie

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat is inderdaad een bom duiten..... vorig jaar waren ze pakweg 80 euro op ebay (die ik toen gezien heb)

de meerprijs voor niet-canbus is ongeveer 120-160 euro in vergelijking met een canbus teller... weten dus wel wat ze ervoor kunnen vangen blijkbaar....

@rené:

de canbusinterfaces voor aansturing van een canbus radio in niet-canbus auto had ik wel gevonden, maar die maken eigenlijk alleen canbussignalen voor: snelheid en geschakeld contact, toerental wordt in de radio niet gebruikt en lijkt er dus ook niet op te zitten....

maar eens rustig verder zoeken (naar canbusloze met MFA of canbusinterface voor iets minder dan 140 euri)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door pluuke »

http://www.tobe-aachen.homepage.t-onlin ... 41349.html

Weet niet of het nog actueel voor je is, staat ook geen prijs bij....
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja is nog aktueel, ben nog zoekende naar interface of gewenste non-canbus tellerunit.

Maar zoals ik de site van TOBE lees gaat het daar om canbus interfaces de andere kant op: Canbus erin, Analoog eruit, ik moet een interface hebben dat van mijn analoge signalen de juiste canbus signalen maakt.

Helaas, toch bedankt voor je inzet. :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door pluuke »

Express verkeerd-om aansluiten ? :muur
geintje.....en graag gedaan :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Freelancer »

Hoi Roger,

Bedoel je deze misschien ?

Afbeelding

op de website : http://www.kufatec.de/shop/product_info ... 4-Bus.html

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, dat is een kabelboom, die heb ik al.

maar daarmee kan ik een can-bus tellerunit niet volledig werkend krijgen in mijn 96-er T4 omdat de toerenteller en mfa van zo'n unit canbus nodig hebben.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Freelancer »

Roger B. schreef:nee, dat is een kabelboom, die heb ik al.

maar daarmee kan ik een can-bus tellerunit niet volledig werkend krijgen in mijn 96-er T4 omdat de toerenteller en mfa van zo'n unit canbus nodig hebben.
Hoi,

Ja inderdaad dat is juist, doch onderaan die pagina staat dat ze een canbus adapter kunnen leveren voor units met canbus zonder canbus in de wagen ( wat een zin :bonk )
Ik kan wat info geven van dingen die ik zelf heb opgezocht, hoe het juist zit met die canbus toestanden weet ik nog niet, ik ben namelijk ook zoiets van plan maar ik hou het nog even bij mijn 'groene' misschien komt er nog wel iemand met een schitterende oplossing, ik ken iemand die werkt bij een VW-dealer en die zou dat in orde hebben gekregen ( zegt hij, ik ken hem nog maar een paar weken, dus het kan ook zever zijn ).
Als het toch zou werken dan zal ik het zeker posten, in de loop van volgende week mag ik bij hem langskomen dan heeft hij al zijn 'materiaal' in huis.
Tellers van een Golf IV met hopen maar die passen niet in de T4, de schroeven zitten onderaan maar de aansluitingen zijn hetzelfde.
( ik heb het ook maar van horen zeggen, ik heb nog niet de tijd gehad om het zelf te bekijken, kan ik misschien beter doen ipv eerst te komen posten :bonk ).

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

Hoi Pascal,

De mooist en gemakkelijkste oplossing is een teller zonder CanBus (maar die zijn maar zo 2 keer zo duur gebruikt dan een latere tellerunit) je moet dan een unit hebben van 98 0f 99 eindigend op een 0 in het onderdeelnummer

Kufatec bied dus golf 4 tellers met kabelboom aan voor de ombouw van T4..... had ook al gezien dat de behuizing niet gelijk is, dus hoe je dat dan verder passend krijgt :nuts

ik ga een mail sturen naar de kufatec jongens om naar dat can interface te informeren, als ik zoek op "Can Bus" op hun site kom ik alleen interfaces om radio's aan te sluiten op canbus auto's en een of twee voor radio met can in canbusloze auto. maar die hebben allemaal waarschijnlijk het toerental er niet bij in (gebruikt de radio niet he)

ik blijf geïnteresseerd en zoekend naar een oplossing ;-)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Freelancer »

Roger B. schreef:Hoi Pascal,

De mooist en gemakkelijkste oplossing is een teller zonder CanBus (maar die zijn maar zo 2 keer zo duur gebruikt dan een latere tellerunit) je moet dan een unit hebben van 98 0f 99 eindigend op een 0 in het onderdeelnummer

Kufatec bied dus golf 4 tellers met kabelboom aan voor de ombouw van T4..... had ook al gezien dat de behuizing niet gelijk is, dus hoe je dat dan verder passend krijgt :nuts

ik ga een mail sturen naar de kufatec jongens om naar dat can interface te informeren, als ik zoek op "Can Bus" op hun site kom ik alleen interfaces om radio's aan te sluiten op canbus auto's en een of twee voor radio met can in canbusloze auto. maar die hebben allemaal waarschijnlijk het toerental er niet bij in (gebruikt de radio niet he)

ik blijf geïnteresseerd en zoekend naar een oplossing ;-)
Nu had ik hier al een mooie tekst geplaatst maar door verkeerd knopje alles weg :bonk

Heb je dit volledige artikel al gelezen daar staat duidelijk in dat het wel degelijk moet werken http://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrum ... ifizierung
De adapter is op het internet te vinden zeggen ze, maar waar dan wel ?
En daar komt dan nog bij dat er een aantal bedradingen dienen veranderd te worden.

Bei T4 mit CAN-Bus wird das Signal für die Vorglühkontrollleuchte bzw. Motorstörung ebenfalls über den CAN-Bus an das Kombiinstrument kommuniziert. Für die Nutzung eines CAN-Bus-Tachos benötigt man daher eines der bereits angesprochenen CAN-Bus-Interfaces.

Toerental probleem :
Um die sich daraus ergebenden Probleme zu minimieren, sollte man tunlichst ein KI auswählen, dass für den gleichen Motortyp gebaut wurde, bzw. das bezüglich des Drehzahlsignals codiert werden kann. Letzteres ist bei den blauen KIs ab MJ1999 in der Regel der Fall. Trotzdem kann es zu einer inkorrekten Drehzahlanzeige und Öldruck-Überwachung kommen, die man nur mit einem elektronischen Interface zur Drehzahlkorrektur beseitigen kann.

En een tekening van die interface staat er ook bij :
Afbeelding

Dat artikel zal je ook al wel volledig gelezen hebben denk ik.

ik blijf ook zeer geïnteresseerd, hopelijk weet ik volgende week meer, en uiteraard meld ik het dan wel even !

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door dijk »

Roger B. schreef:
Kufatec bied dus golf 4 tellers met kabelboom aan voor de ombouw van T4..... had ook al gezien dat de behuizing niet gelijk is, dus hoe je dat dan verder passend krijgt :nuts
Past gewoon ,je moet alleen het zgn. ruitje van een T4 tellerunit over zetten. Heb je nóg een teller van een T4 nodig :bonk

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door dijk »

Freelancer schreef: En een tekening van die interface staat er ook bij :
Afbeelding

Dat artikel zal je ook al wel volledig gelezen hebben denk ik.

ik blijf ook zeer geïnteresseerd, hopelijk weet ik volgende week meer, en uiteraard meld ik het dan wel even !

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Met de interface word in dit geval bedoeld dat de teller de juiste informatie krijgt over toerental en snelheid. Dit is een schema van de aanpassing van een kabelboom met de witte stekker naar de blauwe en groene van de nieuwe teller.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

en om die kabelombouw te voorkomen kun je (oa bij kufatec) een kabelboom kopen (de originele blauwe-teller-kabelboom past ook in oude T4's heb ik begrepen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie