Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

canbus adapter voor tellerunit

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Freelancer »

dijk schreef:
Freelancer schreef: En een tekening van die interface staat er ook bij :
Afbeelding

Dat artikel zal je ook al wel volledig gelezen hebben denk ik.

ik blijf ook zeer geïnteresseerd, hopelijk weet ik volgende week meer, en uiteraard meld ik het dan wel even !

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Met de interface word in dit geval bedoeld dat de teller de juiste informatie krijgt over toerental en snelheid. Dit is een schema van de aanpassing van een kabelboom met de witte stekker naar de blauwe en groene van de nieuwe teller.
Neen mannen goed lezen ! Kijk naar de RODE vierkantjes dat zijn CANBUS signalen en die heb je niet zonder een interface, ze laten daar zien hoe je van je originele stekker naar de twee gaat, ja goed gezien, maar die vierkantjes staan daar als voorbeeld voor CanBus, en daar gaat het uiteindelijk om, je toerenteller zal NIET werken als je teller CANBUS heeft !

En anders bewijs ons allen het tegendeel, we wachten er al lang op en dan krijg je een ereplaatsje bij de Tips and Tricks sectie van Henk-1 neem dat van me aan.

Mvg.
Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door dijk »

Freelancer schreef:
dijk schreef:
Freelancer schreef: En een tekening van die interface staat er ook bij :
Afbeelding

Dat artikel zal je ook al wel volledig gelezen hebben denk ik.

ik blijf ook zeer geïnteresseerd, hopelijk weet ik volgende week meer, en uiteraard meld ik het dan wel even !

Mvg.
Freelancer aka Pascal.
Met de interface word in dit geval bedoeld dat de teller de juiste informatie krijgt over toerental en snelheid. Dit is een schema van de aanpassing van een kabelboom met de witte stekker naar de blauwe en groene van de nieuwe teller.
Neen mannen goed lezen ! Kijk naar de RODE vierkantjes dat zijn CANBUS signalen en die heb je niet zonder een interface, ze laten daar zien hoe je van je originele stekker naar de twee gaat, ja goed gezien, maar die vierkantjes staan daar als voorbeeld voor CanBus, en daar gaat het uiteindelijk om, je toerenteller zal NIET werken als je teller CANBUS heeft !

En anders bewijs ons allen het tegendeel, we wachten er al lang op en dan krijg je een ereplaatsje bij de Tips and Tricks sectie van Henk-1 neem dat van me aan.

Mvg.
Pascal.

Dan is het nóg geen tekening van een interface. :muur

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door dijk »

Pascal, ik heb je teruggemaild. :mail
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Freelancer »

dijk schreef:Pascal, ik heb je teruggemaild. :mail
Hoi Marcel,

Bedankt voor je :mail :yes

De tekening is inderdaad geen interface :muur verkeerd woord voor schema gebruikt, en mijn Duits trekt op niet veel misschien daarom :bifun

Mvg.
Freelancer - Pascal.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

vandaag antwoord van KUFATEC :muur .............

ik had gevraagd of ze ook canbus adapters leveren om een canbustellerunit in een non-canbus T4 te bouwen, aangezien op hun site staat dat ze ook canbus adapters leveren (de link naar het artikel waar dit bij staat)
de tekst op de site bij de kabelboom: schreef:
Product description:

Specific set of cables (adapter) to the re-equipment of a car with the Greens lighting
on a Tachometer with blue lighting set of cables can be used for gasoline as well as for Diesel variants

Scope of supply

* Set of cables

Note

* If your vehicle should have a Tacho with CAN bus, we offer to you gladly a CAN bus adapter
vanwege het onderstreepte deel mailde ik naar Kufactec:
mail naar kufatec schreef: Hallo,
Ich sehe auf Ihre Website das Sie ein Can-Bus-Interface liefern
können zum umbau ein canbus kombiinstrument in ein T4 ohne
Canbus (also ein KI von 2000-2004 in ein T4 von 91-99)>
Ich kann dieses Interface leider nicht finden auf die Website,
Können Sie mir bitte mehrere Informationen geben und ein preis
aufgabe?

Ich möchte gerne ein KI mit MFA in ein TDI von 96 verbauen, aber ein
KI mit MFA, OHNE Can ist schwer zu finden.


het antwoord:
Kufatec antwoordde: schreef: Sehr geehrter Herr Bastiaens,

wir können Ihnen leider nicht helfen.
het zal wel aanmij liggen, maar ze bieden een canbusadapter voor inbouw van een tellerunit aan op de site, maar kunnen me niet helpen als ik er naar vraag??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Freelancer »

Hoi Roger,

Jou Duits is iig een pak beter dan het mijne :klappen maar dat is echt wel :censor dat ze op de website kunnen leveren doch in hun antwoord zetten dat ze NIET kunnen helpen :vraagteken
Ik heb het dus ook maar meegegeven van hun website, hen mailen is voor mij een utopie ( mijn Duits is evenredig met een koeiendrek op een dakvenster ) :bifun

Maar ik heb al een aantal berichten uitgewisseld met Marcel, en die heeft blijkbaar wel het één en ander uitgedokterd waarbij zijn toerenteller wel degelijk werkt, dit is dus zeer interessante stof, ik ben benieuwd naar volgende week, afspraak bij die VW-Mekanieker die ik onlangs heb leren kennen en bij hoog en laag blijft beweren dat het vrij makkelijk zou zijn.

Ben uiterst benieuwd :wjw als het wederom zo een technieker is zoals die in mijn topic over de kleppen en dergelijke praat dan ben ik nog niet klaar veel :blabla en :pinnoc

Ach nog een paar dagen en dan zal ik het wel even laten weten, of het is inderdaad een :pinnoc ofwel heeft hij een :goodidea maar goed dat zien we dan wel weer.

Mvg.
Pascal aka Freelancer.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ik me niet vergis heeft Marcel (Dijk toch??) zijn T4 omgebouwd naar 150pk, die motor heeft canbus, dan werkt de toerenteller van een canbus instrument uiteraard wel omdat het 150pk-motormanagement een canbus toerentalsignaal verzorgt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Freelancer
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:41
Locatie: België Antwerpen

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door Freelancer »

Roger B. schreef:als ik me niet vergis heeft Marcel (Dijk toch??) zijn T4 omgebouwd naar 150pk, die motor heeft canbus, dan werkt de toerenteller van een canbus instrument uiteraard wel omdat het 150pk-motormanagement een canbus toerentalsignaal verzorgt
Ja inderdaad dat klopt, maar hij kan wel de oude teller ( zonder canbus ) van een Golf IV inpluggen en dan werkt zijn toerenteller ook.
Dus andersom lukt het dan blijkbaar wel, canbus in de wagen, analoge teller werkt ook, analoge signalen in de wagen en teller met canbus werkt uiteraard niet ( volledig ).

Marcel, kom het eens even toelichten :yes

Mvg.
Pascal aka Freelancer.
Freelancer 1840 ->VW-T4 2.5 TDI 1999, LWB-Verhoogd : Wijsneus gemonteerd, volledig origineel Westfalia interieur geplaatst, angel eyes koplampen, enkel voorbumper in koetswerkkleur, ( nog steeds aan het verbouwen ).
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: canbus adapter voor tellerunit

Bericht door dijk »

:ie
Hoi hoi, ik lees net dat er wat verwarring is over de (on)mogelijkheden van het gebruik van een Golf4 tellerunit.
Ik heb mezelf, voordat ik besloot een compleet technisch pakket van een AXG-motor aan te schaffen, een tijdje bezig gehouden
met het ombouwen van een teller naar blauwe verlichting. Op mijn speurtochten op o.a. eBay heb ik een paar tellers
gevonden waaronder een teller van een Golf4 benzine zonder canbus, een Amerikaans model trouwens, wel geinig mijlen ipv
kilometers (VAG-nummer 1J0 920 900K, laatste 9 staat voor VS-model en 0 aan het eind dus voor zonder canbus), ik heb deze teller toen aangesloten met een ombouwkabel van Kufatec, de toerenteller gaf een correct toerental aan. Ik weet niet hoe het precies zit met de pinbezetting van een Golf ten opzicht van een T4 maar een aantal dingen zoals temperatuur- en brandstofmeter werkte. Ik heb hem toen niet ingebouwd omdat ik op mijn oude versnellingsbak nog gewoon een kilometertellerkabel had en nog geen geen sensor voor het snelheidssignaal ingebouwd, dat had sowieso problemen gegeven want de aandrijving en wielomtrek van een Golf is natuurlijk compleet anders in verhouding tot die van een T4.
Nu, na de ombouw naar AXG heb ik dezelfde teller nog eens aangesloten en de toerenteller werkt nog steeds, waarschijnlijk is bij de kabelboom naar de teller pin 11 van de blauwe stekker gewoon bezet, dit is het toerentalsignaal terwijl normaal gesproken de canbus dit signaal geeft.
Bovenstaande dus is wat ik aan Freelancer aka Pascal heb uitgelegd. :nuts

Mijn conclusie is dat ook een golf teller wel zal werken maar of je alles aan de praat krijgt zoals evt. de MFA (benzine uitvoering in een diesel zal zeker niet werken),daar kan ik ook geen antwoord op geven, het meest zinnige lijkt me in eerste instantie de pinbezettingen van een golf en een T4 eens naast elkaar te leggen, wat betreft de snelheidsmeter
zou je eens kunnen kijken of je wat kunt veranderen aan de tellerimpuls, Gerrit Speek heeft er wat over geschreven op z´n VAG-com site http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html . Wat de behuizing betreft, de voorkant van een nieuw model teller kun je zo over zetten op een Golf4 unit, maar dat had ik al eerder aangegeven.
Dit is wat ik er over te melden heb, mocht mijn info voor verbetering vatbaar zijn bitte der Kurier nicht erschiessen. :dans
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Plaats reactie