Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koplamp relais? en div problemen opgelost!

vragen over de T4
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door arjantdi »

zo ik maak er maar even 1 verhaaltje van..
allereerst is mn T4 nu eindelijk tuv gekeurd (ja ik woon net over de grens in duitsland)
er was het volgende mee mis, en ik heb er een aantal topics over gehad,
-de koppelingbedieningscillinder was lek.. deze is vervangen incl koppeling drukgroep lager.. vliegwiel was goed.
-de remmen heb ik afgedraaid door beetje roest vorming (tuv mierenneukers) en blokken vv en de schuifpennen weer gangbaar gemaakt
-de hoogte verstelling van de koplampen was defect, maar hier zitten 2 nieuwe stelmotoren in, en werkt weer zoals het hoord
-ik klaagde dat de bus niet zo snel was (mede door 600kg extra gewicht) maar dat is nu ook wel over, hij had lang stilgestaan, en de diesel zal wel oud geweest zijn ofzo, want nu trekt ie echt lekker, en hij loopt zo 140, harder heb ik nog niet kunnen rijden, maar hij zit merkbaar nog lang niet aan zn eind!

maar nu het volgende kleine probleempje.. als ik de bus start en de verlichting aanzet, dan gaan netjes de stadslichtjes aan, maar de gewone dimlichten zijn behoorlijk nukkig aan te krijgen, 300x jutteren met de lichtschakelaar en grootlicht, en ineens als je geluk hebt gaan ze gewoon aan. als ze eenmaal aanstaan, dan kun je ze aan en uit zetten, zonder enkel probleem. de schakelaar ligt het niet aan, want deze heb ik even omgewisseld voor een andere, maar deze geeft hetzelfde probleem. de bedrading is gewoon orgineel, de aansluitingen niet gecorrodeerd of zo, en er is nergens in de bedrading gesnoeid of gebeund. ik verdenk dus het relais? maar nu.. welk relais is waar voor? want als ik het klepje verwijder om bij de zekeringen te komen dan zie ik alle relais, en zekeringen, maar er staat nergens ff netjes bij met een sticker ofzo, wat wat is.
dus welk relais moet ik hebben, misschien iemand een foto? en is het wel het relais.. misschien heeft iemand hier een soortgelijke ervaring?
alvast bedankt allemaal! :driveT4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door stijnh »

verlichting wordt niet geschakeld met een relais maar rechtstreeks door de schakelaar.

Ik denkt toch dat er geen verschil op zit bij verschillende bouwjaren.

wsl een slecht contact in de bekabeling
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet goed stijn :knipoog

met de schakelaar zet je het dimlicht aan, maar het switchen tussen dim- en grootlicht doet het relais in de zekeringkast.

alleen lijkt me dat dan dus je grootlicht aan gaat als je de schakelaar omzet als het relais geen contact maakt, of het zou wel op dim moeten staan en dan geen contact maken....

het is in elk geval het relais waar ze in dit topic een bruggetje onder plaatsen om te zorgen dat groot- en dimlicht gelijktijdig branden als je je grootlicht aan zet.

De genoemde foto's uit het betreffende topic, met dank aan René:


Afbeelding

Afbeelding
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door stijnh »

bedankt om mij te verbeteren Roger :yes

omschakelen gaat idd met relais.
maar de stroom gaat volledig door de schakelaar en wordt niet door relais ontlast.
ik dacht dat arjantdi dat bedoelde
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door Egbert&Manon »

Welke schakelaar heb je omgewisseld Arjan?
De verlichtingsschakelaar in het dashboard of die aan het stuur?

Aan de binnenzijde van het dekseltje van de zekeringkast staan zekering en relais vermeld.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door ardesch 879 »

Dag Arjantdi,
Dit heb ik ook gehad, licht aandoen alleen stadslicht dan paar keer met lichtschakelaar aan en uit doen en dan deed het grootlicht het.
Maar dat aan en uit doen was in begin 1 of 2 keer en dan was het licht aan, maar langzamerhand moest ik het wel 15 keer schakelen voor dat grootlicht brande, en op het laatst ging dat niet meer.
Maar wat mij opviel dat als de auto warm was het probleem niet aanwezig was, en dus als ik s'morgens vroeg weg moest deed ik stadslicht aan en de mistlampen en dan de kachel gelijk hoger gezet en aanjager aan zo gauw de temp. iets opliep in de auto zo tussen de 5 en 10 min. en dan schakelaar om en het licht brande.
Mijn licht schakelaar was iets ingebrand en door temp. verschil deed hij het wel of niet.
Groetjes Driekus Ardesch
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door arjantdi »

ardesch 879 schreef:Dag Arjantdi,
Dit heb ik ook gehad, licht aandoen alleen stadslicht dan paar keer met lichtschakelaar aan en uit doen en dan deed het grootlicht het.
Maar dat aan en uit doen was in begin 1 of 2 keer en dan was het licht aan, maar langzamerhand moest ik het wel 15 keer schakelen voor dat grootlicht brande, en op het laatst ging dat niet meer.
Maar wat mij opviel dat als de auto warm was het probleem niet aanwezig was, en dus als ik s'morgens vroeg weg moest deed ik stadslicht aan en de mistlampen en dan de kachel gelijk hoger gezet en aanjager aan zo gauw de temp. iets opliep in de auto zo tussen de 5 en 10 min. en dan schakelaar om en het licht brande.
Mijn licht schakelaar was iets ingebrand en door temp. verschil deed hij het wel of niet.
heb je het nu over de grootlichtschakelaar? want de draaiknop heb ik vervangen en het probleem was hetzelfde.. nu zou het kunnen dat dat ook een slechte schakelaar was (die kwam van de sloop) maargoed..
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door ardesch 879 »

Ja, de grootlichtschakelaar waarmee je ook de mistlampen aandoet. Dus niet de hendel aan het stuur, maar de draai knop op het dashboard.
Groetjes Driekus Ardesch
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door arjantdi »

en die heb je uitelkaar gepeuterd? wil dat een beetje? of gewoon een andere gekocht?
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door ardesch 879 »

Bij grote beurt laten vervangen ze gaven aan dat de schakelaar iets was ingebrandt.
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door Harry62 »

Probeer eens, als je het licht aan doet, je contact sleutel iets te verdraaien.
Het blokje achter het contactslot wil wel eens verslijten en dan werkt het contactcircuit of het accecoirecircuit niet.
Meenigmaal meegemaakt.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door arjantdi »

he dat zal ik ff nagaan, ik merkte namelijk nog iets, en dat is dat mn blazer uitgaat als de lampen niet aanwillen of soms zelfs uitgaan.. stadlicht doet het dan wel, en grootlicht kan ik met de hand bedienen, alleen blijft niet aanstaan, omdat het dimlicht niet brand.. dus ik kan alleen maar seinen zeg maar...

is een goeie tip.. is dat een beetje makkelijk op te lossen?
verder rijd ie echt geweldig, nieuwe diesel heeft hem blijkbaar goed gedaan.. hij is nu echt lekker vlot!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ik je laatste post lees dan zeg ik : contactblokje op je contactslot, aangezien blijkbaar de hele geschakelde spanning wegvalt....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
arjantdi
Berichten: 247
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:49

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door arjantdi »

ja het klopt, het ligt aan het contactblokje.. als ik mn sleutel iets aanraak tijdens het rijden valt zo mn verlichting en aanjager weg, iets jutteren en het werkt weer, maar nu de vraag.. is dat een kwestie van schoonmaken, of vervangen, en dan het hele contactslot, of is het desbetrefende blokje nieuw te krijgen, of evt te repareren?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koplamp relais? en div problemen opgelost!

Bericht door Roger B. (11)61 »

effe zoekfunctie gebruiken Arjan.....

blokje is los verkrijgbaar, kost ergens tussen de 25 en 30 euro bij de dealer als ik me niet vergis.

is een pokkeklusje omdat er een bijna onbereikbaar schroefje zit dat los moet, maar op zich wel te doen.

schoonmaken zou ik niet aan beginnen. om dat goed te doen moet het ding er toch vanaf en dan moet je je maar afvragen hoe snel het weer slecht contact maakt.

effe nieuwe halen en "effe" vervangen.

hier op het forum vast wel te vinden hoe dat te doen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie