Hoe kan het dan dat als ik smorgens start [met koudstart] hij eerst tegen de duizend toeren draait en pas na een kilometer of 15 naar 900 zakt. 1.9 TD 1999 abl motor.
koos 890 schreef:Dick heb je wel eens van een automatiche choke gehoord .
Koos de koudstart van een 1.9 TD is geen "automatiche choke".
Het is nomaal dat de motor eerst tegen de 1000tpm loopt.
Je moet zelf de koudstart terugduwen, en dan loopt de motor tegen de 900tpm.
Is bij mijn 1.9 TD niet anders, alleen na ± 2 Km duw ik hem terug.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Waarom , als wij de Vw startte op de hoogovens draaide de bus eerst hoog in toeren en zakte het toerental dan . En als de bus uit- zetten na een tijdje weer aan (zeg 5min ) de bus weer hoog in z'n toeren ging om daarna weer te zakken . Volgens mij is dit een typisch geval van auto. choke.
Ger jol zo gebruik ik mijn koudstart ook. Dus na een aantal kilometers druk ik de koudstart ook weer in .Maar dan blijft hij nog een hele tijd tegen de 1000 toeren maken.Om dan op 900 toeren te komen moet ik zeker wel een kleine 20 kilometer gereden hebben. Heb wel een gehoort dat het iets met een veertje te maken heeft die niet geheel terug komt. bij de diesel pomp of koudstart kabel . Maar welke het was dat weet ik niet meer.Het toerental is als hij gezakt is ongeveer 900 toeren maar hij heeft ook weleens de neiging om 870 toeren te gaan lopen.Dat doet hij dan maar even en gaat weer omhoog naar 900 toeren.
Sinds vanmiddag heb ook ik een toeren teller in mijn bus (met dank aan Pacal 141) en ook bij mij is stationair rond de 900rpm. Met de choke/koudweerstart/verstelling van het inspuittijdstip hendel, kortom de handtashaak, loopt hij stationair rond de 1000rpm.