Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
al weer een tijdje geleden heb ik op het forum gevraagd wat de oorzaak zou kunnen zijn voor
"sissend geluid en geen motor vermogen". zie eventueel dit onderwerp.
Ik heb gisteren het probleem weer opgepakt .
Garage vertelde me dat hoogstwaarschijnlijk de aandrukrol van de distributie het probleem veroorzaakt.
tijdens de winsterstop zou er vocht in komen en vast kunnen gaan zitten en dus de riem maakt dat fluitend geluid.
heb maar alles los gehaald maar alles draait perfect .
MAAR wat blijkt.... het fluitend/sissend geluid komt vanuit de uitlaat. direct na het spruitstuk gedeelte.
Ofwel ergens zit de uitlaat verstopt !!! en perst langs lekken bij de overgang eerste dempder naar uitlaatstuk in de uitlaat de uitlaatgassen eruit...dat geeft dat hoge fluitend geluid.
Dit zal ook wel de oorzaak zijn van het slechte vermogens opbrengst zijn...welk de laatste jaren steeds verder achteruit ging.
Er zit als eerste een heel klein potje na het uit laat spruitstuk volgens de internet onderdelen lijn is dit de eerste van de 3 dempers...
MAAR het lijkt wel wat op een kat hoewel dit type geen kat heeft. Type 1990 de eerste aab motors zover ik begrepen heb.
Weet iemand of dit een kat is of een ordinair klein dempertje....en raken deze wel eens verstopt ???
als dit laatste zo is kan ik hem er dan misschien tussen uit laten ???
alvast bedankt
"sissend geluid en geen motor vermogen". zie eventueel dit onderwerp.
Ik heb gisteren het probleem weer opgepakt .
Garage vertelde me dat hoogstwaarschijnlijk de aandrukrol van de distributie het probleem veroorzaakt.
tijdens de winsterstop zou er vocht in komen en vast kunnen gaan zitten en dus de riem maakt dat fluitend geluid.
heb maar alles los gehaald maar alles draait perfect .
MAAR wat blijkt.... het fluitend/sissend geluid komt vanuit de uitlaat. direct na het spruitstuk gedeelte.
Ofwel ergens zit de uitlaat verstopt !!! en perst langs lekken bij de overgang eerste dempder naar uitlaatstuk in de uitlaat de uitlaatgassen eruit...dat geeft dat hoge fluitend geluid.
Dit zal ook wel de oorzaak zijn van het slechte vermogens opbrengst zijn...welk de laatste jaren steeds verder achteruit ging.
Er zit als eerste een heel klein potje na het uit laat spruitstuk volgens de internet onderdelen lijn is dit de eerste van de 3 dempers...
MAAR het lijkt wel wat op een kat hoewel dit type geen kat heeft. Type 1990 de eerste aab motors zover ik begrepen heb.
Weet iemand of dit een kat is of een ordinair klein dempertje....en raken deze wel eens verstopt ???
als dit laatste zo is kan ik hem er dan misschien tussen uit laten ???
alvast bedankt
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
kan het niet zo zijn dat er een uitlaat van een type met kat onder zit omdat de originele ooit vervangen is? (en de kat nu dus verstopt is?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
Ik denk dat er toch een verstopping in de uitlaat zit (zoals roger zegt)
mijn vorige T4 bj 1999 had ook een rammeltje, daarna ging die steeds slechter trekken,
en onder de motorkap als ik daar gas gaf deed die ook sissen, omdat die zijn uitlaatgassen niet kwijt kan, staat alles onder druk.
en op het laatst was die zo verstopt dat die nog maar amper stationair zijn rook kwijt kon.
(dat was op vakantie... en dan probeer je er toch nog mee thuis te komen.... maar dat lukte dus niet.
mijn vorige T4 bj 1999 had ook een rammeltje, daarna ging die steeds slechter trekken,
en onder de motorkap als ik daar gas gaf deed die ook sissen, omdat die zijn uitlaatgassen niet kwijt kan, staat alles onder druk.
en op het laatst was die zo verstopt dat die nog maar amper stationair zijn rook kwijt kon.
(dat was op vakantie... en dan probeer je er toch nog mee thuis te komen.... maar dat lukte dus niet.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
Hallo,
In het verleden ook zoiets gehad, met een andere auto, zat toen een uitgebroken tussenschotje uit de demper voor het gat. Leek wel een antieke stoommachine zo begon het ding te blazen!
Trekkracht natuurlijk ook weg
, na plaatsen nieuwe demper probleem opgelost!
Groeten Erik
In het verleden ook zoiets gehad, met een andere auto, zat toen een uitgebroken tussenschotje uit de demper voor het gat. Leek wel een antieke stoommachine zo begon het ding te blazen!
Trekkracht natuurlijk ook weg

Groeten Erik
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
math,
De eerste demper (of cat) kun je gewoon verwijderen en een pijp tussen maken .
Of het binnenwerk er helemaal verwijderen.
Heb je ook gelijk een beter trekkende motor.

De eerste demper (of cat) kun je gewoon verwijderen en een pijp tussen maken .
Of het binnenwerk er helemaal verwijderen.


Heb je ook gelijk een beter trekkende motor.

groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
na zoeken op internet blijkt het een roet kat te zijn.
ik had ook gedacht om het ertussen uit te halen, gezien z'n km stand 230.000 km en verhoogddak hij wel weer wat meer vermogen gebruiken
MAAR krijg ik dan geen problemen met de apk keuring bv dat ze teveel roet meten of zo ???
heeft iemand hier ervaring mee of weet hier iets meer van.
ik had ook gedacht om het ertussen uit te halen, gezien z'n km stand 230.000 km en verhoogddak hij wel weer wat meer vermogen gebruiken
MAAR krijg ik dan geen problemen met de apk keuring bv dat ze teveel roet meten of zo ???
heeft iemand hier ervaring mee of weet hier iets meer van.
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
ivm de wetgeving in nederland weet ik niet veel maar van de roetmeting zal je geen last hebben.
een katalysator is geen roetfilter en zal je roetuitstoot niet omlaag halen maar zal wel roet opstapelen die er tijdens de roetmeting doorgeblazen wordt (dat doen de potten van je uitaat ook)
een katalysator is geen roetfilter en zal je roetuitstoot niet omlaag halen maar zal wel roet opstapelen die er tijdens de roetmeting doorgeblazen wordt (dat doen de potten van je uitaat ook)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
Math als het een 1,9 of 2,4 is dan is het een klein dempertje inderdaad, heb er bij mijn eerste T4 onderuit gehaald en een katvervanger tussen gezet. Scheelt qua prestaties niet onwijs veel hoor maar een nieuwe demper is waarschijnlijk duurder.
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA
Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
hoi ron,
bedankt...het is 2.5 camper uit 1991.
als je hem vervangt door een kat vervanger, ik neem aan dat dit niets anders dan een buis is, komt hij dan zo zonder meer door de apk keuring ???
heb je het zelf gedaan en wat kost zo'n vervangings set.
bedankt...het is 2.5 camper uit 1991.
als je hem vervangt door een kat vervanger, ik neem aan dat dit niets anders dan een buis is, komt hij dan zo zonder meer door de apk keuring ???
heb je het zelf gedaan en wat kost zo'n vervangings set.
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
2.5 uit 1991 ? Is zeker een 2.4?





groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
goed opgemerkt ... tikfoutje
dus een 2.4 aab

dus een 2.4 aab
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 14 mar 2009, 00:36
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
Wanneer je de kat er onderweg haalt bij een bedrijfswagen(grijs Kenteken) is het geen probleem voor de keuring. Wanneer het een geel kenteken versie (personen auto) Kan dit problemen
op leveren wanneer ze zien dat hij er is onderweg gehaald. Officieel mag dat nl niet bij een personenwagen.
Gr Peter

Gr Peter
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
gewoon laten zitten maar leegmaken
als je er in kijkt zit die er, maar niemand kan zien of die keramoek troep er nog in zit of niet.
als je er in kijkt zit die er, maar niemand kan zien of die keramoek troep er nog in zit of niet.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
Hier een stukje uit de APK Top10
Waar moet ik op letten bij het keuren van uitlaatsystemen?
Uitlaatsystemen moeten:
gasdicht zijn over de gehele lengte
deugdelijk zijn bevestigd.
Wat is dat: "gasdicht over de gehele lengte"?
Dit betekent dat het de uitlaat vanaf de motor tot het einde van de uitlaat gasdicht moet zijn, met uitzondering van afwateringsgaatjes.
Deze eis dient om koolmonoxide- of CO-vergiftiging van de inzittenden te voorkomen.
Als je een gedeelte van de uitlaat compleet verwijdert, zal de politie op basis van keuringseis 5.*.11 lid 3 kunnen ingrijpen. Lid 3 van deze keuringseis (auto's moeten blijven voldoen aan de typegoedkeuring van de RDW) wordt niet getoetst tijdens de APK.
Bevestiging met rubbers en klemmen
Uitlaatsystemen moeten deugdelijk zijn bevestigd. Dit houdt niet in dat alle oorspronkelijke bevestigingspunten aanwezig moeten zijn.
Er bestaat een verschil tussen de bevestiging "vanaf de fabriek" en wat de APK verstaat onder deugdelijk. Hierbij maakt het ook verschil welk rubber of bevestigingspunt eventueel niet in orde is. Meestal is het ontbreken van een bevestiging of rubber halverwege de uitlaat geen probleem. Ontbreekt deze bevestiging of dit rubber bij de einddemper, dan zou dit tot afkeur kunnen leiden. De uitlaat moet in ieder geval op voldoende punten zijn ondersteund, zodat hij niet te veel kan bewegen en niet kan afbreken.
Geluidsniveau, is dat ook een keuringseis?
De uitlaat wordt tijdens de APK-keuring niet gecontroleerd op geluidsproductie of geluidsniveau.
Politie en RDW kunnen op basis van de typegoedkeuring wel maatregelen eisen ten aanzien van afwijkend geluid van het uitlaatsysteem.
Gerard
Waar moet ik op letten bij het keuren van uitlaatsystemen?
Uitlaatsystemen moeten:
gasdicht zijn over de gehele lengte
deugdelijk zijn bevestigd.
Wat is dat: "gasdicht over de gehele lengte"?
Dit betekent dat het de uitlaat vanaf de motor tot het einde van de uitlaat gasdicht moet zijn, met uitzondering van afwateringsgaatjes.
Deze eis dient om koolmonoxide- of CO-vergiftiging van de inzittenden te voorkomen.

Als je een gedeelte van de uitlaat compleet verwijdert, zal de politie op basis van keuringseis 5.*.11 lid 3 kunnen ingrijpen. Lid 3 van deze keuringseis (auto's moeten blijven voldoen aan de typegoedkeuring van de RDW) wordt niet getoetst tijdens de APK.
Bevestiging met rubbers en klemmen
Uitlaatsystemen moeten deugdelijk zijn bevestigd. Dit houdt niet in dat alle oorspronkelijke bevestigingspunten aanwezig moeten zijn.
Er bestaat een verschil tussen de bevestiging "vanaf de fabriek" en wat de APK verstaat onder deugdelijk. Hierbij maakt het ook verschil welk rubber of bevestigingspunt eventueel niet in orde is. Meestal is het ontbreken van een bevestiging of rubber halverwege de uitlaat geen probleem. Ontbreekt deze bevestiging of dit rubber bij de einddemper, dan zou dit tot afkeur kunnen leiden. De uitlaat moet in ieder geval op voldoende punten zijn ondersteund, zodat hij niet te veel kan bewegen en niet kan afbreken.

Geluidsniveau, is dat ook een keuringseis?
De uitlaat wordt tijdens de APK-keuring niet gecontroleerd op geluidsproductie of geluidsniveau.
Politie en RDW kunnen op basis van de typegoedkeuring wel maatregelen eisen ten aanzien van afwijkend geluid van het uitlaatsysteem.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 14 mar 2009, 00:36
Re: sissend geluid geen motor vermogen>> FOUT GEVONDEN !
Weet niet of het bij de apk een probleem geeft maar ben een tijdje geleden in Zwolle aangehouden met mijn luxe auto bij een grote controle
(inclusief douane) en daar was een millieu controle. Hier controleerden ze de aanwezigheid van een katalisator en deden zelf een uitlaat gas test. Hier vertelden ze me dat voor personenwagens na een bepaald bouwjaar een katalysator aanwezig moet zijn. Ze hebben de gegevens bij de hand voor diesels welke vanaf fabriek voorzien zijn van een (roet)kat. Personen wagens moeten aan die eisen voldoen en voor bedrijfswagens is het een pré maar niet een vereiste. 

