Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke olie?

vragen over de T5
Plaats reactie
henkt5
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2008, 09:20

Welke olie?

Bericht door henkt5 »

welke olie moet ik gebruiken?

Het gaat hier om een 130 pk (getuned naar 168) met roetfilter van 2007. Volgens dealer (B te leeuwarden) longlife 2 5w 30.

Mag ik ook longlife 3 5w 30 gebruiken of bijvullen?

Alvast bedankt!

Henk
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: Welke olie?

Bericht door CARVER »

Hoi, Henk,
Het is geen probleem om een ll-3 te vermengen met een ll-2, in beide gevallen is het een full-synth de 5w30. De verschillen zit dan in toevoegingen in de olie, tot voor kort had ik mijn 174 pk uit 2005 een ll-2, 5w30 alhoewel het boekje een 0w30 aangaf. Ben ik nu over gegaan naar een ll-3, 5w30 Helar van Kroon olieen, ook op advies van de dealer waar ik onderdelen haal, wat ik ook kreeg van onze smeermiddelen leverancier. En of je nu veel of weinig km.rijdt het is belangrijk om een hoogwaardige olie erin te gooien, en dat hoeft niet altijd de bekende merken te zijn zoals Shell of BP.
henkt5
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2008, 09:20

Re: Welke olie?

Bericht door henkt5 »

Ok carver.
Maar even voor de duidelijkheid. Is ll 3 niet nadelig voor het roetfilter? Volgens de dealer is ll 1 dat wel.

Henk
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: Welke olie?

Bericht door CARVER »

Henk,

Er staat heel duidelijk op het etiket en ook op de site van Kroon Olie, dat deze olie specifiek voor de VAG-auto is ontwikkeld met roetfilter, en aan de eisen van fabrikant voldoet.
http://kroon-oil.com/nl/ , neem er maar een kijkje.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Welke olie?

Bericht door Pim 328 »

Auto's met roetfilter af fabriek altijd longlife 3 ook al rijd je niet op longlife.

Bij auto met een roetfilter, een retro filter dus achteraf erop gebouwd moet je bij een 5 cilinder tdi altijd longlife 2
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Plaats reactie