Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
Geachte forumleden,
Vanmiddag ging een lang gekoesterde wens van me in vervulling. Veel collega T4 2.5 TDI 88 pk rijders gingen me al voor op dit forum maar ik wil toch ook even mijn ervaring met jullie delen. Bij VVT is vanmiddag mijn T4 chip getuned. Ik had al een intercooler gemonteerd, EGR afgedopt, K&N filter er in en een EPS uitlaat er onder laten zetten. Was dus erg benieuwd na het vermogen voor de tuning. Tijd voor de eerste testrun.
Dat bleek 96pk te zijn en 230Nm aan koppel. Al geen slecht resultaat volgens de tuner. Afgesproken werd dat hij niet het topvermogen er uit zou halen aangezien dat een rookpluim zou gaan opleveren. Het eindresultaat na de tweede testrun is een T4 met 125 pk en 300 Nm aan koppel. Toch een flinke verbetering ten opzichte van de 88 pk. Het kleine stukje A7 snelweg van Marum naar Leek leek een straatje om. De snelheid op de oprit naar de A7 was veel beter, inhalen gaat vlotter enz. Dit is dus een eerste indruk en die is prima. Vanaf 1800 toeren merk je een flinke toename in vermogen en koppel. Waar eerst het maximum koppel bij 1900 toeren werd bereikt is dat nu bij 2300 toeren. Het maximum vermogen wordt nu geleverd bij 3450 toeren en dat was 3580 voorheen.
Groeten, Abel.
Vanmiddag ging een lang gekoesterde wens van me in vervulling. Veel collega T4 2.5 TDI 88 pk rijders gingen me al voor op dit forum maar ik wil toch ook even mijn ervaring met jullie delen. Bij VVT is vanmiddag mijn T4 chip getuned. Ik had al een intercooler gemonteerd, EGR afgedopt, K&N filter er in en een EPS uitlaat er onder laten zetten. Was dus erg benieuwd na het vermogen voor de tuning. Tijd voor de eerste testrun.
Dat bleek 96pk te zijn en 230Nm aan koppel. Al geen slecht resultaat volgens de tuner. Afgesproken werd dat hij niet het topvermogen er uit zou halen aangezien dat een rookpluim zou gaan opleveren. Het eindresultaat na de tweede testrun is een T4 met 125 pk en 300 Nm aan koppel. Toch een flinke verbetering ten opzichte van de 88 pk. Het kleine stukje A7 snelweg van Marum naar Leek leek een straatje om. De snelheid op de oprit naar de A7 was veel beter, inhalen gaat vlotter enz. Dit is dus een eerste indruk en die is prima. Vanaf 1800 toeren merk je een flinke toename in vermogen en koppel. Waar eerst het maximum koppel bij 1900 toeren werd bereikt is dat nu bij 2300 toeren. Het maximum vermogen wordt nu geleverd bij 3450 toeren en dat was 3580 voorheen.
Groeten, Abel.
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
Goed gewerkt Abel . En wat was de eind snelheid op de A7 ?????
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
Hallo Koos,
De eindsnelheid was vanwege de spits rond 5 uur niet boven de 130. De trekkracht en vermogen tussen 1400 en 1800 toeren is nagenoeg gelijk gebleven, daarboven merk je dat er meer turbodruk voorhanden is en is het verschil flink merkbaar. Inhalen is nu weer goed mogelijk. Ben nu nog benieuwd naar de winst met 5 personen er in en de bus afgeladen met alle apparatuur.
Groeten, Abel.
De eindsnelheid was vanwege de spits rond 5 uur niet boven de 130. De trekkracht en vermogen tussen 1400 en 1800 toeren is nagenoeg gelijk gebleven, daarboven merk je dat er meer turbodruk voorhanden is en is het verschil flink merkbaar. Inhalen is nu weer goed mogelijk. Ben nu nog benieuwd naar de winst met 5 personen er in en de bus afgeladen met alle apparatuur.
Groeten, Abel.
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
Abel , dit vraag ik omdat de mijne ook gechipt/k&n filter / EGR afgedopt / katvervanger/inter-cooler/17"wielen heeft alleen geen EPS uitlaat heeft en of dit rendabel was om dit te doen als de uitlaat af is .
Mijn eind snelheid is 185 km/h (op de teller ) en dan draaid de bus 4000 toeren .
Mijn eind snelheid is 185 km/h (op de teller ) en dan draaid de bus 4000 toeren .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
Heb jij dan een andere versnellingsbak eronder ? Want een 88pk maakt veel meer toeren op 185km/u (zit dan zelfs al in het rood)koos 890 schreef:Mijn eind snelheid is 185 km/h (op de teller ) en dan draaid de bus 4000 toeren .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
Hallo,
Vanochtend even snel op de A7 richting de 150 geflitst voordat het gas er weer af moest vanwege een vrachtwagen die ging inhalen.
Dat gaat nu veel vlotter dan voorheen. Wat nu de topsnelheid is weet ik niet, heb trouwens ook geen idee welke afwijking de snelheidsmeter van een gemiddelde T4 heeft. Iets anders wat me wel opvalt en waar ook al veel in dit forum over gezegd is betreft de koppeling. Mijn bus is uit 2002 en dat blijkt een van de bouwjaren te zijn met een minder sterke koppeling.(alleen bij de 88pk) Nu met meer vermogen onder het gaspedaal merk ik ook dat de koppeling af en toe wat kuren vertoond. Een modificatie naar een koppeling van een 102 pk T4 moet maar het volgende project worden.
Zijn er forumleden/lezers die wel eens een andere versnellingsbak met langere overbrengingen hebben geplaatst achter een chip getunede 88pk motor?
Groet, Abel.
Vanochtend even snel op de A7 richting de 150 geflitst voordat het gas er weer af moest vanwege een vrachtwagen die ging inhalen.
Dat gaat nu veel vlotter dan voorheen. Wat nu de topsnelheid is weet ik niet, heb trouwens ook geen idee welke afwijking de snelheidsmeter van een gemiddelde T4 heeft. Iets anders wat me wel opvalt en waar ook al veel in dit forum over gezegd is betreft de koppeling. Mijn bus is uit 2002 en dat blijkt een van de bouwjaren te zijn met een minder sterke koppeling.(alleen bij de 88pk) Nu met meer vermogen onder het gaspedaal merk ik ook dat de koppeling af en toe wat kuren vertoond. Een modificatie naar een koppeling van een 102 pk T4 moet maar het volgende project worden.
Zijn er forumleden/lezers die wel eens een andere versnellingsbak met langere overbrengingen hebben geplaatst achter een chip getunede 88pk motor?
Groet, Abel.
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
@Pascal , niet dat ik weet ???? De bus is van 2003 , niet geheel standaard. Maar aan de versnellingsbak is niet gekloot , zover ik dat weet .
@Abel , ik ben al met m'n derde koppeling bezig . De eerste gelijk na de tuning (+/- 6000 km oud/gereden ) en de tweede kwam na 34000 km , toen begon de koppeling te slippen tussen de 1800 en de 2100 toeren . En nu zit er een gemodificeerde in , na alle tevredenheid . De stand is nu 178000 km.
@Abel , ik ben al met m'n derde koppeling bezig . De eerste gelijk na de tuning (+/- 6000 km oud/gereden ) en de tweede kwam na 34000 km , toen begon de koppeling te slippen tussen de 1800 en de 2100 toeren . En nu zit er een gemodificeerde in , na alle tevredenheid . De stand is nu 178000 km.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
Heeft iemand de serie(bestel)nummers voor mij van een sterkere koppeling. Of kan ik gewoon de koppeling kiezen van een 102 pk T4 uit 2002.
Groeten, Abel.
Groeten, Abel.
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
Koos jij hebt er wel grotere banden op als de standaard maat.
De afrolomtrek van jouw banden is dus groter, en maak je dus minder toeren.
Gerard
De afrolomtrek van jouw banden is dus groter, en maak je dus minder toeren.
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
het formaat banden heeft totaal geen invloed op de verhouding tussen snelheid en toerental op je tellers (wel toerental tov echte snelheid wordt daarmee beïnvloed...)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
185km/u met een 88pk bak haal je nooit op 4000tr/min (zelfs met een 102pk bak niet) , bij 185 moet je toch wel al rond de 4500 of meer tr/min zittenkoos 890 schreef:@Pascal , niet dat ik weet ???? De bus is van 2003 , niet geheel standaard. Maar aan de versnellingsbak is niet gekloot , zover ik dat weet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
mijn 102 pk zit met 4000 toeren zo tegen de 160 als ik me niet vergis
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
heb net sinds woensdag een 102pk bak achter mn gechipte 88pk hangen
scheelt beduidend in het toerental nu bij 185km ca 4500 toeren was dik in het rood ca 5200-5400
moet dus nu ook zuiniger worden denk ik
gr henk 906
scheelt beduidend in het toerental nu bij 185km ca 4500 toeren was dik in het rood ca 5200-5400
moet dus nu ook zuiniger worden denk ik
gr henk 906

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
zo ver wil de mijne nieteens gaan, die houdt het bij 157 echt wel ongeveer voor gezien, da's dan bijna 170 op de teller....
een 102pk ACV met ABT chip (128pk)met k&N filter (dat wle schoongemaakt moet) verder helemaal standaard, dus geen EGR plaatje, de kat nog intact.
oké hij zal niet meer 100% zijn en heeft al 359d km gelopen..
een 102pk ACV met ABT chip (128pk)met k&N filter (dat wle schoongemaakt moet) verder helemaal standaard, dus geen EGR plaatje, de kat nog intact.
oké hij zal niet meer 100% zijn en heeft al 359d km gelopen..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34357
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: chiptuning T4 2.5 TDI bjr. 2002- 88pk.
@ Abel,
kijk hier maar eens:
http://people.zeelandnet.nl/diape/html/tuningmo2.htm
de originele gemodificeerde koppeling van VW kan naar mijn verwachting,
het extra vermogen en koppel niet aan..
kijk hier maar eens:
http://people.zeelandnet.nl/diape/html/tuningmo2.htm
de originele gemodificeerde koppeling van VW kan naar mijn verwachting,
het extra vermogen en koppel niet aan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...