Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
zomer en winterbanden
zomer en winterbanden
Ik ben sinds kort in het bezit van een T4, ik heb vandaag de zomerbanden erop gezet, het probleem is dat de bus nu enigzins naar rechts trekt, dat doet hij niet met de winterbanden, is dit een kwestie van uitlijnen? En moet dit dan straks als in de winterbanden monteer weer opnieuw?
Grt,
Ruud
Grt,
Ruud
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: zomer en winterbanden
ik zou eerst de bandenspanning eens controleren..
als je dat al niet gedaan hebt..
als je dat al niet gedaan hebt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: zomer en winterbanden
Hallo Ruud, uitlijnen heeft niets met de banden temaken, uitbalanceren wel....maar dat heeft niets met jouw probleem temaken, wat wel zou kunnen dat de banden niet goed zijn afgesleten, of en dat is bij sommige banden het geval.......dat ze niet in de goede draairichting gemonteerd zijn, dit kun je zien aan een pijltje wat op de band staat.
Gr Ton.
Gr Ton.
- multivan_rob
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
- Locatie: Amersfoort
Re: zomer en winterbanden
had zelf voor ook een lekke band, tja dan blijft zo'n stuur trekken aan je handen
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Re: zomer en winterbanden
Hallo Matje,matje86 schreef:zitten de voor banden achter?
De wielen zitten op de juiste plek en ook de bandenspanning is goed.
Ruud
Re: zomer en winterbanden
Kijk eens naar de DOT nr's van de banden, dit is namelijk de productie datum van de band.
Als deze nr's teveel afwijken kan een auto ook scheef trekken. het beste is om op de vooras 2 gelijke dot nr's te hebben.
Als deze nr's teveel afwijken kan een auto ook scheef trekken. het beste is om op de vooras 2 gelijke dot nr's te hebben.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: zomer en winterbanden
Inderdaad dot nummers kan problemen geven, Verschillende merk of type band kan verschil geven op de zelfde as. Et waarde van de velgen wel het zelfde? Wissel eens de banden van links naar rechts. Zelfde draagvermogen en snelheids codering?
Heel af en toe heb ik ook deze problemen op mijn werk(banden branche) soms een opbouw fout in karkas van de band.
Wat van merk banden zijn het?
Ook toevallig andere zomerbanden maat band of velg ten op zichte van de winter (bv winter 15 inch zomer 17?)
Want dan meestal ook andere et waarde en de velgen oets meer naar buiten komen. En dan een kleine afwijking in de wielstanden (uitlijnen) dan wel merkbaar in het rijden.
En anders een banden specialist een laten nakijken. Ow nog een tip , de profieldieptes niet te veel verschillen?
Sucses gr bartje t4
Heel af en toe heb ik ook deze problemen op mijn werk(banden branche) soms een opbouw fout in karkas van de band.
Wat van merk banden zijn het?
Ook toevallig andere zomerbanden maat band of velg ten op zichte van de winter (bv winter 15 inch zomer 17?)
Want dan meestal ook andere et waarde en de velgen oets meer naar buiten komen. En dan een kleine afwijking in de wielstanden (uitlijnen) dan wel merkbaar in het rijden.
En anders een banden specialist een laten nakijken. Ow nog een tip , de profieldieptes niet te veel verschillen?
Sucses gr bartje t4
RUBBEREXPRESS
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: zomer en winterbanden
Mij is (oa op een lezing door Michelin ooit eens op school (MTS motorvoertuigtechniek) verteld dat je banden die al een tijd in een bepaalde richting gelopen hebben NOOIT mag omzetten naar de andere kant (zonder band op velg te draaien) omdat de koordlagen in de band zich "zetten" naar de draairichting. Als je de draairichting dan omkeert dan kunnen deze koordlagen zich "verzetten"(kracht 180graden de andere kant op) waardoor de sterkte van het karkas drastisch negatief beïnvloed wordt.bartt4 schreef: Wissel eens de banden van links naar rechts.
daarom wielen wel van voor naar achteren wisselen aan de zelfde kant, maar nooit kruislings of op één as. (als je de band omdraait op de velg kan ie uiteraard wel aan de andere kant van het voertuig gemonteerd worden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: zomer en winterbanden
Roger B. schreef:Mij is (oa op een lezing door Michelin ooit eens op school (MTS motorvoertuigtechniek) verteld dat je banden die al een tijd in een bepaalde richting gelopen hebben NOOIT mag omzetten naar de andere kant (zonder band op velg te draaien) omdat de koordlagen in de band zich "zetten" naar de draairichting. Als je de draairichting dan omkeert dan kunnen deze koordlagen zich "verzetten"(kracht 180graden de andere kant op) waardoor de sterkte van het karkas drastisch negatief beïnvloed wordt.bartt4 schreef: Wissel eens de banden van links naar rechts.
daarom wielen wel van voor naar achteren wisselen aan de zelfde kant, maar nooit kruislings of op één as. (als je de band omdraait op de velg kan ie uiteraard wel aan de andere kant van het voertuig gemonteerd worden)
Dat was vroeger wel Maar tegen woordig juist aan te bevelen de banden kruislings van voor naar achter te wisselen rond de 10 a 15000 km.
tegenwoordige op bouw van banden is meestal binnen buitenkant. En vele malen betere karkas opbouwen. Zekers bij de grotere autobanden merken
Vooral bij autos die erg gevoelig zijn bij cuppende banden. aangedreven banden krijgen trek (gasgeven) en druk(remmen) krachten.
De onaangedreven as alleen rem krachten waardoor een band gaat cuppen.
Niet alle autos hebben er last van maar veel wel. Of door de wielstanden of door de hogere vermogens van de huidige motoren.
Wel moet je als je kruislings gaat wisselen een asymetrische band hebben dus met binnen en buiten kant.
heb je banden met draai richting dan alleen van voor naar achter.
door zo te wisslen rij je zomaar 30 % langer met je banden.
RUBBEREXPRESS
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: zomer en winterbanden
tja in 15 jaar kan er veel veranderd zijn, maar toch apart dat vroeger (20 a 30 jaar geleden) de autobandenspecialisten juist WEL aanraadden kruislings te wisselen, en rond de tijd dat ik op school zat juist voor-achter-wissel aangeraden werd.
Wat is het verschil tussen de twee bandensoorten die jij noemt?
Wat is het verschil tussen de twee bandensoorten die jij noemt?
Wat jij als asymmetrische band omschrijft is toch ook een band met een looprichting? (anders zouden binnen en buitenkant gelijk zijn toch (en de band symmetrisch)Bart t4 schreef:Wel moet je als je kruislings gaat wisselen een asymetrische band hebben dus met binnen en buiten kant.
heb je banden met draai richting dan alleen van voor naar achter.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: zomer en winterbanden
symetris mag heeft over geheel zelfde profiel dus binnen buiten kant zelfde meestal v profiel achtig en draairichting
Of gewoon over gehele loopvlak zelfde profiel en dan mag die binnen en buiten links rechts maar meestal dotnumer aan buitenzijde
Asymetrysch heeft buiten en binnekant verschillen. dus geen draairichting
Of gewoon over gehele loopvlak zelfde profiel en dan mag die binnen en buiten links rechts maar meestal dotnumer aan buitenzijde
Asymetrysch heeft buiten en binnekant verschillen. dus geen draairichting
RUBBEREXPRESS
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: zomer en winterbanden
maar als een band een "binnenkant"en een "buitenkant" heeft, dan is daarmee toch ook de draairichting bepaald? anders zit de buitenkant binnen en omgekeerd, en zit is dus "verkeerdom"
of zie ik iets over het hoofd?
of zie ik iets over het hoofd?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: zomer en winterbanden
Band met binnen buiten kant heeft geen draairichting dus kan links en rechts gemonteerd worden maar zolang buiten maar buiten zit.
RUBBEREXPRESS
Re: zomer en winterbanden
RogerB heeft wel gelijk wat betreft het wisselen van links naar rechts. Liever niet doen.
Het karkas gaat zich zetten naar één richting, en de band zal dan meer kans hebben op verkeerde en vroegtjdige slijtage.Wij,en meerdere uitlijn bedrijven, doen dit wel eens om in eerste instantie er achter te komen of het aan de banden ligt als een voertuig naar één kant trekt.
Dit gebeurt wel eens als je een auto uitlijnt en de banden niet vervangen worden. De band loopt dan 'scheef' af en blijft trekken aan het voertuig
En hoewel je hem dan uitgelijnt hebt is de slijtage over de hele band hetzelfde en blijft het loopvlak dus scheef.
Enige remedie in deze is de band(en) te vervangen!
Het blijft ook altijd moeilijk uitleggen : Symetrische banden , asymetrische banden met binnen en buiten kant,banden met richting en asymetrische banden met richting voor specifiek links of rechts. Elk half jaar met de zomer/winter wissel: 'waarom zet U er LV of RA op?'
Het karkas gaat zich zetten naar één richting, en de band zal dan meer kans hebben op verkeerde en vroegtjdige slijtage.Wij,en meerdere uitlijn bedrijven, doen dit wel eens om in eerste instantie er achter te komen of het aan de banden ligt als een voertuig naar één kant trekt.
Dit gebeurt wel eens als je een auto uitlijnt en de banden niet vervangen worden. De band loopt dan 'scheef' af en blijft trekken aan het voertuig
En hoewel je hem dan uitgelijnt hebt is de slijtage over de hele band hetzelfde en blijft het loopvlak dus scheef.
Enige remedie in deze is de band(en) te vervangen!
Het blijft ook altijd moeilijk uitleggen : Symetrische banden , asymetrische banden met binnen en buiten kant,banden met richting en asymetrische banden met richting voor specifiek links of rechts. Elk half jaar met de zomer/winter wissel: 'waarom zet U er LV of RA op?'
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig