Deze week gehoord bij een vergadering bij pon via te weten gekomen de 5 cilinder gaat eruit volgend jaar omdat deze dan niet meer voldoet aan de millieu eisen vanaf 2008 alleen nog 4 en 6 cilinders volgens alles vanaf juni of juli leverbaar 2008 gelijk maar een bestellen jij ook painter en die nieuwe bussen van mij zonder problemen.
Dit lijkt mij een sterk verhaal, gezien het feit dat de huidige 5 cylinder een kompleet nieuw ontwikkelde motor is van de VAG groep, en relatief pas kort op de markt is.
Desalniettemin kijk ook ik reikhalzend uit naar een V6.
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
De 2.5 tdi is een zeer moderne motor met veel ontwikkelingspotentieel.
Hij is zeer eenvoudig aan te passen aan strengere milieu-eisen door veranderingen aan de cilinderkop. Bij een verbrandingsmotor bepaald vooral de constructie van de cilinderkop het verbrandingsproces in de cilinders.
Eén van de verbeteringen die bij de 5-cilinder toegepast zouden kunnen worden is meerklepstechniek (4 kleppen per cilinder) in combinatie met commonrail inspuiting. Hier zouden ook nog piëzo-injektoren aan toegevoegd kunnen worden. Deze techniek wordt al bij enkele Audi tdi's gebruikt.
Verder is het zo dat een 5-cilinder mechanisch altijd efficiënter is dan een 6-cilinder, vanwege de geringere inwendige wrijvingsweerstand. Als er een 6-cilinder zou komen, dan is dat volgens mij als aanvulling op het bestaande motorenaanbod. Historisch gezien is de 5-cilinder de meest toegepaste tdi in de transporters.
Mijn VW dealer (en tevens ook Transporter fanaat) vertelde me dat de huidige R5 motor uit de T5 hoogstwaarschijnlijk zal vervangen worden door de nieuwere en milieuvriendelijke versie van deze motor , en dat is de motor die nu al in de Crafter ligt. (Met common-rail)
En als topmotor zou dan ook de VR6 diesel toegevoegd worden aan het gamma ...
Nog wat gevonden over de komende VR6-TDI motor ...
Hij komt blijkbaar ook in de nieuwe Sharan .
Gleiches gilt für den VR6-Diesel, der hohe Laufruhe mit überlegenen Fahrleistungen und günstigem Verbrauch kombinieren soll. Das Benziner-Gegenstück zum rund 225 PS starken 3,2-Liter-TDI ist der drehmomentoptimierte VR6 mit FSI-Direkteinspritzung und 250 PS. Dazu kommen die bekannten Vierzylinder.
Volgens aanhoudende geruchten word er door Audi/Volkswagen aan de ontwikkelling gewerkt van een 3.0 liter 24v VR6 Diesel motor.
De 24v VR6 3.0 TDI zou bedoeld zijn voor de Audi A3 + sportback en voor de Volkswagen's Golf, Bora, Touran, nieuwe Passat en Sharan 2.
Eveneens in 2008-2009 zou de dieselversie van de VR6 moeten verschijnen, hoewel ik hier nog niet echt formele bevestigingen van gezien heb. De motor zou wel rondrijden als protoype, maar er zouden nog problemen zijn met de veiligheidstests. Bovendien is een DSG-500 (die een koppel van 500 Nm aankan, de huidige is een DSG-350) bijna een must voor zo'n V6 diesel. Die DSG versie zou ook pas rond 2009 beschikbaar zijn (wel als 7-traps dan).