Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

xenon verlichting

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: xenon verlichting

Bericht door Harry62 »

boomingbus01 schreef:kijk maar op http://www.xenonlamp.nl daar staan de ontstorings kabels op zoek even contact met hun dan kunnen ze je ook vertellen hoeveel je er nodig hebt

gr boomingbus
Deze ontstoringskabels helpen niet bij minder ontvangst van je radio.
Hij is bedoeld om storing op de canbus te vermijden.

Ben wel benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft?
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
boomingbus01
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 feb 2009, 16:54
Locatie: hutje op de hei

Re: xenon verlichting

Bericht door boomingbus01 »

ik heb er 6000k in zitten perfect licht bi-xenon gekocht bij http://www.xenonlamp.nl en nergens problemen mee ook niet storen op de radio of wat dan ook de lampen starten ook tegelijk op

ben echt te vreden zou geen andere lampen meer willen

gr boomingbus
leef je eigen leven , je leeft maar 1 keer

I LOVE COPS IF THEY LIKE VW DRIVERS
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: xenon verlichting

Bericht door Harry62 »

Rafke 108 schreef:Ik heb zowel in men T4 en T5 Pilot xenons zitten en het gaat lekker...
In de T4 heb ik inderdaad last dat er soms 1 niet aangaat, maar als je de lichten even uitzet en weer aanzet gaat het prachtig :)
In de T4 heb ik bixenon gezet, het licht van het seinlicht stelt me wel wat teleur hoor, het extra werk door de extra kabel te plaatsen (en sukkelen want de eerste was ik verkeerd begonnen) vind ik het niet waard... :)
Succes ermee!!!!
ps in de T5 heb ik 6000K, in de T4 10000 en in mijn navara 8000K, maar de 6000K vind ik het mooist eigenlijk :)
6000k vind ik ook inderdaad het mooist. Helder wit. Maar dat is puur persoonlijk.
Hoe hoger het gaat hoe blauwer het wordt tot bijna rose aan toe.

De bi-Xenon is met grootlicht niet fijn, beeld is ook vaak slecht (denk aan APK) en er zit een relais in om
het klepje welke voor de dim/groot licht zit om te laten klikken. Geen geweldig systeem maar het werkt.

Had altijd bi-Xenon maar nu heb ik ProjectZwo koplampen met H1 Xenon. Grootlicht komt ook nog Xenon in.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
boomingbus01
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 feb 2009, 16:54
Locatie: hutje op de hei

Re: xenon verlichting

Bericht door boomingbus01 »

Harry62 schreef:
Rafke 108 schreef:Ik heb zowel in men T4 en T5 Pilot xenons zitten en het gaat lekker...
In de T4 heb ik inderdaad last dat er soms 1 niet aangaat, maar als je de lichten even uitzet en weer aanzet gaat het prachtig :)
In de T4 heb ik bixenon gezet, het licht van het seinlicht stelt me wel wat teleur hoor, het extra werk door de extra kabel te plaatsen (en sukkelen want de eerste was ik verkeerd begonnen) vind ik het niet waard... :)
Succes ermee!!!!
ps in de T5 heb ik 6000K, in de T4 10000 en in mijn navara 8000K, maar de 6000K vind ik het mooist eigenlijk :)
6000k vind ik ook inderdaad het mooist. Helder wit. Maar dat is puur persoonlijk.
Hoe hoger het gaat hoe blauwer het wordt tot bijna rose aan toe.

De bi-Xenon is met grootlicht niet fijn, beeld is ook vaak slecht (denk aan APK) en er zit een relais in om
het klepje welke voor de dim/groot licht zit om te laten klikken. Geen geweldig systeem maar het werkt.

Had altijd bi-Xenon maar nu heb ik ProjectZwo koplampen met H1 Xenon. Grootlicht komt ook nog Xenon in.
zou je dat wel doen xenon in grootlicht je zit met het opstarten van de lampen dus seinen zal moeilijk gaan voor grootlicht kun je beter halogeen houden
maar goed dat is mijn mening

gr boomingbus
leef je eigen leven , je leeft maar 1 keer

I LOVE COPS IF THEY LIKE VW DRIVERS
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: xenon verlichting

Bericht door koos 890 »

Ik heb hier ook over nagedacht ( heb nog koppijn ) en dan met de mistlichten (alle 6 ) seinen . Er is zelfs een plaatje in de schakelaar geplaatst om het dimlicht evengoed te laten branden als ik het grootlicht aanzet . Maar dit is zoveel werk , dat dit haast niet te doen is . En de opbrengst is nihill .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: xenon verlichting

Bericht door Harry62 »

Seinen gaat juist hel goed. Hij flitst als het ware even op door de opstart. :bifun
Maar inderdaad duurt het een paar seconden eer je goed licht hebt.

Het gaat mij meer om de zelfde kleur. Heb er nu bijna geel licht inzitten in verhouding tot de Xenon.
Heb al wat "gewone" lampen geprobeerd maar valt mij nog tegen.


Even nog naar aanleiding van de relais tussen de Xenon of gewone lamp.
Een APK eis wordt straks dat Xenon dimlicht ten allertijde moet blijven branden ook als je groot licht opzet. (vanaf welk bouwjaar weet ik even niet)
De relais die ik er tussen zet is zo'n relais deze schakelt 12v rechtstreeks op de lampen maar laat het dimlicht altijd branden.
Deze relais werd altijd standaard bij een goede set H4 biXenon geleverd
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: xenon verlichting

Bericht door Ron---63--- »

Ik had in mn vorige bus de Pilot classic 8000K zitten. Radiostoring opgelost met ferrietclamps en nu heb ik er de Pilot proline 6000k inzitten met de kleine ballasten erbij en totaal geen storing op mn radio.

Echt een aanrader.....
Oja ik lees bij jullie goede berichten over xenonlamp.nl maar ik ben zelf niet tevreden over deze zaak......met spullen terugsturen doen ze nogal moeilijk......


Succes met een ieders beslissing

Gr Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
boomingbus01
Berichten: 183
Lid geworden op: 10 feb 2009, 16:54
Locatie: hutje op de hei

Re: xenon verlichting

Bericht door boomingbus01 »

nooit geen probleem mee gehad had het setje net 2 maanden wou 1 lamp niet meer opstarten ik gebeld met hun kon gelijk langs komen inderdaad hij starte niet meer op maar ik kreeg geen 1 lamp vergoed maar gelijk 2 lampen anders had je kleuren verschil

ik heb goede ervaring met xenonlamp.nl
leef je eigen leven , je leeft maar 1 keer

I LOVE COPS IF THEY LIKE VW DRIVERS
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: xenon verlichting

Bericht door PJJ-65535 »

Beste allen:

APK en Xenon verlichting.....................

Als ik het volgende op de site van Ministerie verkeer en Waterstaat lees, alsook op de site van postbus 51, dan is ombouw van een Xenon lamp zonder vervanging van de armatuur niet meer toegestaan.

Is deze aanname correct??


Lichtarmatuur en type autolamp
Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.

Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Uw personenauto moet voorzien zijn van de verlichting zoals is vastgelegd in het Voertuigreglement. De eisen voor autolampen vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: xenon verlichting

Bericht door Harry62 »

PJJ-65535 schreef:Beste allen:

APK en Xenon verlichting.....................

Als ik het volgende op de site van Ministerie verkeer en Waterstaat lees, alsook op de site van postbus 51, dan is ombouw van een Xenon lamp zonder vervanging van de armatuur niet meer toegestaan.

Is deze aanname correct??


Lichtarmatuur en type autolamp
Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.

Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Uw personenauto moet voorzien zijn van de verlichting zoals is vastgelegd in het Voertuigreglement. De eisen voor autolampen vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.
Ik denk dat je in de letter der wet gelijk hebt. Alleen het keuren (en daarbij behorende eisen) zouden sterk vereenvoudigd worden vanaf 1 mei 2009.
Persoonlijk denk ik dan ook dat de meeste APK keurmeesters hier niet naar kijken. Volgens mij krijgen ze er ook geen strafpunten voor.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: xenon verlichting

Bericht door PJJ-65535 »

hmmmmm

Ik zal't even navragen wat mijn garagist hier mee doet. Soms niet moeilijk, dan weer supermoeilijk over een pluisje op de riem. U kent dat wel... :-(

Letter van de wet..... tsjaaaa, als ze mogen afkeuren, en ze kunnen er aan verdienen..... dan ist afwachten wat ze echt gaan doen.

Groeten uit Zeeland,

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: xenon verlichting

Bericht door Viking64 »

Ik denk dat de oplossing om toch zonder gezeik illegaal met xenon rond te rijden niet zo moeilijk is.
Neem xenon met een kleur temp. <= 6000K (hier zit praktisch geen blauw meer in).
Zorg dat je lichtbeeld in orde is!!!
Met deze maatregelen heb je in ieder geval geen gezeur van overijverige ambtenaren...als ze hier al tijd voor hebben... :muur

En dan voor de APK effe die halogeen lampen er ff inzetten en je hebt hier ook geen gezeik.
Het ombouwen terug naar halogeen is alleen kwestie van de lampjes omhangen... de rest kan je gewoon laten zitten, heeft niemand last van en de keurmeester kan daar niets van zeggen. Ten tijde van de keuring zit er geen xenon in!
Dat er links en rechts voorschakelapparaten gemonteerd zitten boeit natuurlijk niet!

Ik ga het proberen in mijn nieuwe T5... alleen hoef ik pas 12 maart 2012 voor het eerst voor de APK :zwaai
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: xenon verlichting

Bericht door Harry 341 »

Laten ze eerst maar eens APK en RDW voorschriften gelijk maken....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: xenon verlichting

Bericht door anita-sushi »

Meestal heb ik erg last van tegenliggers die xenon-verlichting hebben. Ik zie dan gewoonweg een paar tellen helemaal niets. (Vooral als ze dan ook nog 's slecht staan afgesteld)
Ik heb inmiddels ook de andere kant gezien, dus in een auto met xenon gezeten, dus ik snap echt wel dat dat prettig is tijdens het rijden.

Dus wat Viking64 zegt, over xenon met weinig blauw klinkt voor mij beter.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: xenon verlichting

Bericht door Egbert&Manon »

Met de APK wordt gekeken naar het lichtbeeld!
Als de koplampen goed afgesteld staan, verblinden ze niet de tegenliggers.
De hoeveelheid licht wat op de weg komt is niet van belang.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie