Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccus laden niet

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Huishoudaccus laden niet

Bericht door Jon Tarry »

Hi allemaal,

Vraagje...ik heb een issue met de huishoudaccu's in mijn T4 California...ze blijven "leeg".

Ik heb de camper een week of 2 geleden voor een avond gebruikt zonder aan elektra te kunnen koppelen en ben vergeten de koelie uit te zetten :bonk ...accu's dus heeeelemaal leeg. De volgende dag reed ik naar huis maar de accu's wilden niet laden...ook niet later toen ik het aan 220v had gekoppeld.Ik heb eentje ook voor 36 uur aan een druppellader gezet maar het paneel blijft zeggen dat ze leeg zijn.

De ANWB zijn toevallig langs geweest en ik heb het aardige man gevraagd om te kijken. De accu's trokken niets terwijl de motor draaide (terwijl het paneel 14,2v aangeeft). Hij dacht dat ik ze misschien te veel leeggehaald heb en dat ze daardoor niet meer willen laden...en mogelijk "toast" zijn. :ie

Kan iemand dit bevestigen of mij wijzer maken?

Dit gaat overigens over de standaard Sonneschein accu's.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2040
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Huishoudaccus laden niet

Bericht door chv »

Beste Jon,
Ik sta vrijwel altijd zonder 220 terwijl ik stroom gebruik. Als de huishoudaccu('s) bijna helemaal leeg zijn zorgt het regelapparaat automatisch dat de koelkast (of ander "grootverbruikers" automatisch worden uitgeschakeld. Het leegtrekken van de huishoudaccus is mij dus regelmatig overkomen zonder dat de problemen optreden zoals jij ze beschrijft. Daar moeten je huishoudaccus normaal gesproken ook gewoon tegen kunnen.
Dus dat toastverhaal lijkt me sterk.
Vrij kort geleden heeft iemand hetzelfde probleem aan de orde gesteld van een knipperend accusymbool op de display van de boordcomputer dus even een week of twee/drie terugzoeken in dit forum.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: Huishoudaccus laden niet

Bericht door Tinus »

Is niet je acculader stuk?..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Huishoudaccus laden niet

Bericht door Egbert&Manon »

2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Huishoudaccus laden niet

Bericht door Jon Tarry »

Volgens mij licht het niet aan de lader - ik heb juist een accu ontkoppeld en geprobeerd om op te laden met een druppellader. De andere gaat door dezelfde cyclus en morgenavond koppel ik ze allebei weer aan.

Mijn Duits is niet zo heel goed (joh, ik heb al hard genoeg als Engelsman gewerkt om Nederlands te leren de afgelopen 10 jaar!) maar ik zal kijken hoeveel wijzer ik kan worden van dat PDF in de andere thread. Dank daarvoor!

Ik laat het weten wat de resultaat is! Morgen weer aan de slag.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
Jon Tarry
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:58
Contacteer:

Re: Huishoudaccus laden niet

Bericht door Jon Tarry »

Ok. Ik heb de accus apart over 3 dagen op een externe druppellader gehad...maar niets van het alles.

Ik heb de testprogramma gedraaid uit de Westfalia "zentralelektronik" handleiding...alles prima.

Het lijkt echt alsof de accus stuk zijn...??? Vaag verhaal.
Jon.
“You might even gain that deepest of all satisfactions: knowing that your short time
here on this earth has been well spent, and that it mattered.” Jim Collins
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2040
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Huishoudaccus laden niet

Bericht door chv »

Hai Jon,

Wat bedoel je met een druppellader? Is dat niet niet een lader die je accu, als ie eenmaal volgeladen is, op spanning houdt?
Als ie alleen dat doet, dan moet ie toch eerst goed geladen worden met een gewone lader?
Maar misschien begrijp ik je verkeerd is is jouw lader een combinatie van die twee.
Hoe dan ook, als je een of twee originele Sonnenschein Gelaccu('s) hebt dan moeten ze makkelijk 10 jaar mee kunnen gaan en volledige ontlading zonder problemen moeten doorstaan.
Hoop dat je een echte oplossing vindt voor je probleem.
Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Huishoudaccus laden niet

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals CHV al zegt, als je een totaal lege accu probeert te laden met een echte druppellader (dus zo'n ding dat een accu vol kan houden (als er niet of nauwelijks verbruikers aan hangen) dan kun je heeeeeel lang wachten, zo'n ding levert nagenoeg geen stroom en zorgt alleen voor het opvangen van de zelfontlading van de accu.

Een stevige acculader eraan en kijken wat ze dan doen. Haal ze er uit en breng ze naar een bosch dienst oid voor accutest, vertel erbij dat ze helemaal leeg zijn en vraag of zij ze kunnen laden (moet je uiteraard wel een dag ov meer wachten voor ze kunnen testen, dus moet je een dag of twee later terug voor de uitslag en je accu's)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Huishoudaccus laden niet

Bericht door Leo45 »

Even de HH-accu eruit en de hulpstartkabels erop of een echte acculader.
Oveigens zou de acculader uit de auto dit wel moeten kunnen redden.
Of de accu's zijn overleden door het lange leegstaan.
Ik vrees dat je even een echte accucapaciteittest moet gaan doen meten is weten.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie