Die huishoudaccu's bij mijn T4 California bj '91 vervangen bleek aanvankelijk niet eenvoudig.
De originele Sonnenschein gelaccu's van 80 Ah waren niet meer leverbaar.
Nieuwe gelaccu's zijn ook nog eens verschrikkelijk duur, en ik dacht een goed alternatief gevonden te hebben bij De Komeet in Arnhem, Exide AGM calcium-accu's (AGM staat voor "Absorbed Glass Material", hierbij gebruikt men de glasvezel als isolator).
Met enige moeite de oude accu's gedemonteerd (Westfalia heeft bij inbouw de Citroen-bouwmethode gebruikt: 'stapelen' : wie er later bij moet heeft pech) en met het verschuiven van de zijhoeklijnstukken voor het fixeren van de accu's pasten die perfekt strak, als je tenminste het tussenstuk met hoeklijntjes weglaat.
Totdat de zaak moest worden aangesloten;
de min van de rechteraccu en de plus van de linker kwamen gevaarlijk dicht bij elkaar, met al die extra aansluitdraden aan de pluspool. Helaas, want het zijn prachtige accu's voor een nette prijs.
Toch maar even de Westfalia-garage bij mij in de stad gebeld; zij konden zonder problemen gewone onderhoudsvrije lood-zuur accu's plaatsen, in het juiste formaat (BR33 H21 en D17), alleen moesten die besteld worden, en zouden na anderhalve week ongeveer geleverd worden. Da's drie dagen voor onze vakantie.
Met een wederhelft die nu al wakker ligt van de vakantieinpakstress leek mij dat geen goed idee.
Maar dat betekende wel dat ze in de juiste maat gewoon in de handel verkrijgbaar zijn..
Toch maar even de nabijgelegen grote Halfords binnengewandeld, en jawel:
onderhoudsvrije lood-zuur accu's in de juiste maat van maar liefst 105 Ah. met ook nog een draadeind naast iedere pool om extra draden op aan te sluiten. €130,- per stuk, da's heel wat gunstiger dan gel-accu's, en met twee jaar garantie.
Bij inbouw bleek echter het ontluchtingsgaatje precies onder de fixatiestrips te komen,
dus in beide strips een gaatje geboord, wat nu precies boven de accu-ontluchting zit.
En voor wie denkt: dan draai je toch gewoon de accu's om: dat gaat niet zomaar vanwege de lengtes van de bedrading.
Voor wie ook een oud type T4 Westfalia heeft met dubbele accus: Halfords type VDC 31 M.
Let op dat je er een plastic zakje bijkrijgt met een draaghandvat en vleugelmoeren voor op de draadeinden: gewone M-draad past er namelijk niet op!
Uiteindelijk staat mijn biertje dus koel deze vakantie