Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Xenon lampen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: Xenon lampen

Bericht door Viking64 »

Die code staat doorgaans in het glas... kan je dan ook altijd van buitenaf controleren.
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Xenon lampen

Bericht door Donald4Motion »

Xenonlampen
Lichtarmaturen mogen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Dat betekent dat in koplampen met de code HC, HR of HCR een halogeenlamp moet zitten. In koplampen met de code DC, DR of DCR zijn gasontladingslampen (xenonlampen) toegestaan.

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Xenon lampen

Bericht door rick_k »

Snelheid van 90 km/h geld voor alle aanhangers met samengestelde massa van de aanhanger tot 3500 kg.

Nu heb mijn T4 een geijkte teller, dus als ik 90 op mijn teller rij, rij ik ook echt 90. Jullie rijden dan 80/85. Dus ik blijf inhalen... Meestal ga ik gewoon achter een vrachtauto aanrijden.

Beetje erg off-topic.

Maar zoals ik het begrepen heb, is het nu verboden om xenon te voeren in een lamphuis wat geen typegoedkeuring heeft voor xenon. Alleen niemand die het controleerd, tenzij je staande gehouden wordt.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Xenon lampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

de regels staan [url=http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... i2009.aspx]Hier{/url] genoemd.

aanhangers is inderdaad alle aanhangers tot 3500 kg en Xenon mag alleen nog in lampen die daarvoor gemaakt zijn, de conversiekits zijn dus verboden en niet meer alleen voor auto's van bouwjaar 2007 en jonger.
Multivan Generation schreef:Moraal van het verhaal:
Voor de T4 rijders met xenon in de koplampen veranderd er dus niets.
De T5 rijders vanaf 1 januari 2007 moeten opletten...
Nee dus, alle voertuigen met xenon in H4 of H7 komplampunits moeten (officieel) de halogeentjes terugplaatsen.... (anders zou het geen wijziging op de bestaande regels zijn.



En met betrekking op de opmerking "ik weet van niets.......enz" in Nederland is het zo dat "elke nederlander geacht wordt de wet te kennen, ik wist het niet is dus geen geldig excuus.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Xenon lampen

Bericht door dennisvt4 »

alleen jammer dat het bijna onmogelijk is om de wet te kennen, en als je het navraagt krijg je overal een andere uitleg van de wet

alleen jammer dat mijn lampen dus ook hr code hebben, weet iemand of hier nog een xenon versie bestaat
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Xenon lampen

Bericht door Multivan Generation »

projekt zwo lampen zijn uit uitgebracht met enkele xenon en zelfs met dubbele xenon
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Xenon lampen

Bericht door Ron---63--- »

Onze angels eye's hebben de code HCR dus mn xenon zal er eventjes uit moeten voor de APK denk ik.... :bonk Wordt volgende maand gekeurd....
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Xenon lampen

Bericht door Mastodont »

Volgens mij kan je 'm zo aanbieden voor de APK.
Ze kijken alleen maar naar het lichtbeeld.

Mocht er een overijverige keurder zijn kun je altijd nog even je gloeilampen erin zetten....

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Xenon lampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Mastodont schreef:Volgens mij kan je 'm zo aanbieden voor de APK.
Ze kijken alleen maar naar het lichtbeeld.

Mocht er een overijverige keurder zijn kun je altijd nog even je gloeilampen erin zetten....

Grt Mastodont
de vernieuwde regels zijn geen wijzigingen in de APK eissen (maar dat volgt er vanzelf op) maar wijzigingen in datgene waar oom :politie je voor kan bekeuren als het niet volgens de regels is.

dus wat je voor de APK tijdelijk wijzigt maakt niet uit, wat je onderweg erin hebt zitten bepaald of je van oom :politie een prent kunt krijgen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie