Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Luchtklep T4 2.5TDI

vragen over de T4
Plaats reactie
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door Abel »

Hallo,

Ik wil een biezondere ervaring met jullie delen welke mij een week geleden is overkomen. Ik was op weg met mijn T4 2.5TDI naar een optreden in Denemarken. Ik speel in een band en de bus zat vol met instrumenten, muzikanten en tassen vol bier, broodjes enz.
De reis ging prima totdat we halverwege Bremen en Hamburg op de A1 reden en de motor van de bus plotseling er mee stopte. We konden net een rastplatz halen en de Adac bellen. Die kwamen redelijk vlot en konden het euvel niet vinden. We werden met een auto ambulance weggesleept naar een Adac garage waar men het ook niet wist. Veel zin om het te vinden had men ook niet volgens mij. Ze waren in gedachten al met hun feierabend bezig. We hebben een leenauto meegekregen en waren 's avonds weer thuis. De bus werd een paar dagen later bij de plaatselijke garage afgeleverd.

Na even flink zoeken bleek de bediening van de luchtklep los te zitten. Het plastic stangetje was van het stalen kogeltje af. Pure slijtage. Sinds kort rij ik met een intercooler waardoor het euvel mij niet was opgevallen. Bij de garage heeft men de gehele luchtklep vervangen, alleen het stangetje vervangen bleek niet leverbaar. Mijn vraag is: klopt dat?? Een luchtklep geheel vervangen is een duur onderdeel. Mocht iemand van jullie dit ooit overkomen let er dan even op of het stangetje wellicht nog op zijn plaats zit. Je auto start dus niet met een dichte luchtklep. De EGR klep heb ik namelijk ook afgedopt dus ook daarlangs kon geen inlaatlucht in de motor meer komen.

De T4 is inmiddels weer on the road. Groeten, Abel.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

en wat voor luchtklep zou dat moeten zijn????

volgens mij zit er bij mijn TDI geen klep in het luchtkanaal van filter tot inlaatspruitstuk...toch?

en zowel, wat is de functie van die klep dan?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door Egbert&Manon »

Ik snap het ook niet :nuts
Wastegate?
Kachelklep?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door Pim 328 »

Dit is niet de lucht klep maar de stopklep, deze zit er voor om de motor soepeler af te laten slaan.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

Re: Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door Abel »

Ik ben als technisch leek op dit gebied gebonden aan de woorden die ik ervoor kon vinden. Dus heb geen idee of het een stopklep is, wastegate, kachelklep o.i.d. Wel weet ik dat het hetzelfde onderdeel is waarbij ik het EGR plaatje heb geplaatst. En die klep waarover ik praat zit in dat onderdeel. Ik meld het jullie want het zal je maar overkomen in the middle of nowhere. En als het iets simpels is wat je provisorisch kan repareren waardoor je weer kan rijden dan ben je maar wat blij.

Groeten, Abel.
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

Re: Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door Abel »

De reactie van Pim blijkt de juiste te zijn. Heb het nagevraagd. Het is inderdaad een stopklep. Wat mij verder opviel was de laag roet die in het "stopklephuis??" aanwezig was. Dit neem ik aan ten gevolge van de uitlaatgassen die jarenlang mede aangezogen werden en nu door het EGR plaatje gestopt zijn. Kan me zo voorstellen dat er verder op in het luchtinlaat traject nog meer van deze roetaanslag aanwezig is. Hebben jullie tips hoe je dit het beste kunt verwijderen.

Groeten, Abel.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

een hefboomje op dat deel van het inlaattraject is mij nog nooit opgevallen, hadden TDI's uit 96 ook een stopklep?

schoonmaken inlaattraject is al vaker besproken, even zoeken op egr en roet en schoonmaken eventueel inlaatspruitstuk erbij.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door repelsteeltje »

Pim 328 schreef:Dit is niet de lucht klep maar de stopklep, deze zit er voor om de motor soepeler af te laten slaan.

foto's graag????; volgens mij zit er niets tussen luchtfilterhuis en cilinderkop op het volgende na dan:

luchtmassameter, turbo, intercooler, EGR (ergelijke gore roetbende)



stopklep zit op de brandstofpomp, brandstof dicht, geen inspuiting, geeft een diesel nog 1 slag in de rondte en hij staat stil. Heb je niets meer bij nodig.
In ieder geval, ik heb een 2000er en daar heb ik zoiets nog niet kunnen bespeuren.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door Duveltje-77 »

pim heeft gelijk

deze noemen ze een smoorklep zit voor de egr en wordt vacuumgestuurd
deze gaat dicht bij het uitzetten van de motor
volgens mij is dit vanaf bj 2001
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door repelsteeltje »

Duveltje-77 schreef:pim heeft gelijk

deze noemen ze een smoorklep zit voor de egr en wordt vacuumgestuurd
deze gaat dicht bij het uitzetten van de motor
volgens mij is dit vanaf bj 2001
mvg ronald
aha, daarom ken ik hem niet, ik heb een 2000er en daar zit ie zekerweten niet in.
blijft, ik zie het nut niet van zo'n klep..... (maar dat is wat anders natuurlijk)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Luchtklep T4 2.5TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

het nut zie ik wel, de motor slaat minder in de (anderhalve) slag na het afsluiten van de brandstof toevoer, daarnaast kan ik me voorstellen dat door die klep de motor niet een stukje "terug"slaat aan het einde van de beweging, dit terug slaan is met name slecht voor je brandstofpomp heb ik me laten vertellen.

maar het waarschijnlijk vooral uit "comfort-oogpunt" dat de motor rustiger afslaat bij het terug draaien van de sleutel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie