Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

chiptuning

vragen over de T4
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: chiptuning

Bericht door Rico »

Ik heb de route over Millau nog niet gereden, maar wat is daar zo zwaar aan? Welk hellingpercentage is het? Je hoeft toch niet persé volgas naar boven te sjorren? Als je in welke versnelling dan ook rond de 2600 rpm gaat zitten, man, dan heb je bakken met trekkracht! Zowel gechipt als ongechipt. De truc is om het toerental niet te ver te laten zakken, want dan is de snelheid eruit en moet je bijkans met twee versnelingen terugschakelen. Laat die motor maar toeren maken hoor, dat kunnen ze best en dan kan meteen het luie zweet eruit branden :driveT4 . Het voordeel is dat dan ook de waterpomp sneller loopt, dus betere koeling :winter .
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: chiptuning

Bericht door Viking64 »

De A75, Clermont-Ferrand - Montpellier... de mooiste gratis autoroute met bochten!! Bij Lodève moet je zelfs van het gas af!!
(richting het zuiden dan!)
Vooral het eerste stuk voor Issoire is mooi...(voor motorrijders dan hè) en dan het stuk voor Lodève. :jumpklap
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: chiptuning

Bericht door Rico »

Die route hebben we andersom gereden, dus van zuid naar noord. Idd veel bochten en zo af en toe flink omhoog. We reden toen nog met onze Citroën Berlingo HDI met 1100 kg caravan er achter. Ging fabelachtig hard omhoog, moesten in bochten zelfs afremmen omdat het te hard ging. Het regende, en in de scherpe bochten begon dan het binnenste voorwiel te slippen als je teveel kracht vroeg. Je kunt dus ook teveel trekkracht hebben!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

power is nothing without control :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gert Jaspers
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2009, 21:41

Re: chiptuning

Bericht door Gert Jaspers »

Beste mensen . ooit deze topic begonnen en met belangstelling al jullie reacties gelezen. Super adviezen. Inmiddels heb ik mijn T4 laten chiptunen . Van 102 naar 132 pk. Jongens een wereld van verschil. wat een trekkracht. soepeler motor , snellere reactie op het pedaal. kortom : kost een paar centen , maar dan heb je ook wat. Naar Frankrijk met caravan geweest vorige week. Prima , ook de heuvels , nauwelijk terugschakelen ! en ff sneller inhalen. Ook in Nederland waar ik op de terugweg maar liefst 90 km mocht :-) Had ik ff eerder moeten doen. wist niet wat me overkwam. Kan zuiniger door rijden. Maar nu ff niet , want ik geniet van de trekkracht nu ! groet Gert Jaspers.
joen1977
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mei 2009, 10:36

Re: chiptuning

Bericht door joen1977 »

Dat klinkt positief!
Kan iemand me een idee geven van wat je betaalt voor dat chippen?
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: chiptuning

Bericht door Ron---63--- »

Kijk dat zijn goede berichten !! Helemaal goed dus Gert maar kijk uit voor die jongens in blauwe pakkies....... :knipoog Want ik kan het weten hihi
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: chiptuning

Bericht door stn1 »

morgen de camper laten chippen. Merk wel dat 102 pk op 2188 kilo niet heel veel doet. Hoop dat hij straks net even feller zal worden. Alle beetjes helpen in ieder geval. Egr gaat dicht en er komt een chip in.
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

chip zul je zeker merken,
wat je ook goed merkt is een roetkat vervangende pijp.
Een interkoeler van een 150 pk TDi merkte ik ook goed.

Pas hebben er 2 weetjewellers in onze bus proefgereden :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
stn1
Berichten: 86
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:55

Re: chiptuning

Bericht door stn1 »

Multivan Generation schreef:chip zul je zeker merken,
wat je ook goed merkt is een roetkat vervangende pijp.
Een interkoeler van een 150 pk TDi merkte ik ook goed.

Pas hebben er 2 weetjewellers in onze bus proefgereden :lach
en de kat leegslaan zoals dat zo mooi heet zou toch hetzelfde resultaat geven?
T4 california coach bj 1999. 50mm verlaagd. Getinte ruiten. Ronal 16 inch. Smoke achterlichten. Silver vision knipperlichten. Aerotwin wissers voor en achter. Embleemloze grille
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33884
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

bijvoorbeeld
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
dutchy
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2009, 23:45

Re: chiptuning

Bericht door dutchy »

Ik heb jaren een bus gereden met 102 pk die gechipt was naar dik 130 pk en 450.000 km geen enkel probleem gehad en power genoeg
Deze motor had ik bij TUNEX in s,Heerenberg laten chippen en die doen dat voor een zeer nette prijs volledig op maat
Zoals jij hem wilt hebben zo chippen zij hem
Bij TUNEX lopen mensen die weten wat ze doen en helpen je tegen een zeer redelijke zo niet goedkope prijs
Mocht je willen chippen zou ik daar eens kontakt mee opnemen

Groet Dutch(y) :T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: chiptuning

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb ook mindere verhalen over die firma gehoord..... (ff zoeken hier op het forum, kun je er alles over lezen)

volgens mij is het daar een standaard programma dat ze in je chip knallen...

beter naar een tuner die op maat chippen kan, dus de motor karakteristiek aan kan passen aan de manier waarop jij je bus gebruikt (bijvoorbeeld veel koppel onderin voor mensen die zware aanhangers trekken, of meer vermogen bovenin voor scheurijzers, of een gemiddelde compbi daarvan voor mensen die de auto weer anders gebruiken.

Marja kan je tuning aanpassen aan je wensen en vraagt er niet te veel voor (nauwelijks meer dan die jongens in 's Heerenberg)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: chiptuning

Bericht door rick_k »

Mijn bus wil ik ook chippen, er hangt regelmatig een autoambulance achter en het houd niet over dan...

Dus Marja is een goede chipper? Nou daar maar eens horen dan.

Ik wil van de 102 pk naar de 125 ongeveer met lekker wat koppel. Mijn Peugeot 205 die ik hiervoor had, had namelijk meer koppel dan mijn bus nu heeft. Die had standaard 285 Nm...

mvg Rick
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Re: chiptuning

Bericht door kurt »

nou Roger dat heb je verkeerd dat ze zomaar een progama knallen bij Tunex
ik ben zelf ook bij Tunex geweest paar weken terug hij heeft eerst een log gemaakt en die
aangepast en rijd super dus je kan het zien als chip op maat
Dat was vroeger dat ze standaard progama knallen nu luisteren ze naar je wensen en passen ze het aan
En hij vertelde me dat ze binnen kort ook een rolbank gaan plaatsen
ik heb ook geen verbintenis met Tunex maar werd keurig geholpen voor weinig centen
en tegenwoordig moeten we op letten op ons euro's




mvg KURT
Plaats reactie