Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
2e batterij opladen
2e batterij opladen
Hoi,
Ik weet niet of het op dit forum op zn plaats is, maar misschien kan iemand me hier wel wat op weg helpen. Ik ben mijn T5 een beetje aan het inrichten, en zou graag een 2e batterij onder de bestuurderszetel plaatsen, voor koelbox, radio, laptop, .... Ik ben op zoek naar een schakeling waarmee die 2e batterij tijdens het rijden ook opgeladen wordt, maar ik nooit stroom kan nemen van de eerste batterij.
Ik weet dat het bestaat, en http://www.reimo.de zou het moeten hebben, maar ik vind het niet op hun site. Heeft iemand een idee wat ik precies zoek ?
Bedankt!
Ik weet niet of het op dit forum op zn plaats is, maar misschien kan iemand me hier wel wat op weg helpen. Ik ben mijn T5 een beetje aan het inrichten, en zou graag een 2e batterij onder de bestuurderszetel plaatsen, voor koelbox, radio, laptop, .... Ik ben op zoek naar een schakeling waarmee die 2e batterij tijdens het rijden ook opgeladen wordt, maar ik nooit stroom kan nemen van de eerste batterij.
Ik weet dat het bestaat, en http://www.reimo.de zou het moeten hebben, maar ik vind het niet op hun site. Heeft iemand een idee wat ik precies zoek ?
Bedankt!
Re: 2e batterij opladen
In de auto mag alleen de duurdere gel accu!!!!
In mijn bus zit er standaard een accu onder de bestuurdersstoel!
Laat ook op! Is voor de besturing van webasto.
Hier heb ik ook een omvormer naar 220 op aangesloten en stopcontacten in de bus gemaakt. Werkt perfect een echte sinus converter tot 450 watt.
Op het forum is hier al een keer over gesproken en toen was er ook een schema.
veel succes.
In mijn bus zit er standaard een accu onder de bestuurdersstoel!
Laat ook op! Is voor de besturing van webasto.
Hier heb ik ook een omvormer naar 220 op aangesloten en stopcontacten in de bus gemaakt. Werkt perfect een echte sinus converter tot 450 watt.
Op het forum is hier al een keer over gesproken en toen was er ook een schema.
veel succes.
Re: 2e batterij opladen
Dus onder de stoel mag ik geen goedkopere batterij steken ?
Wat voor type is dan aangeraden ?
Wat voor type is dan aangeraden ?
- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: 2e batterij opladen
Ik heb ook een 2de accu onder de stoel. Is gewoon een standaard accu.
Vergeet niet dat niet alles onder je stoel past kwa maatvoering.
Vergeet niet dat niet alles onder je stoel past kwa maatvoering.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Re: 2e batterij opladen
Een standaard accu is verboden! :alarm
Vloeistof loodaccu geeft dampen bij het laden, welke zeer schadelijk zijn voor gezondheid.
Ook ontploffinggevaar bij open vuur! Vandaar dat heftrucks pallettrucks enz in een aparte geventileerde ruimte worden opgeladen!!!!
Daarom altijd duurdere gel accu in het compartiment.
Vloeistof loodaccu geeft dampen bij het laden, welke zeer schadelijk zijn voor gezondheid.

Daarom altijd duurdere gel accu in het compartiment.

- Jeroen T5 204
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
- Locatie: Vroomshoop (VCDS)
- Contacteer:
Re: 2e batterij opladen
DIe van mij ziet er niet echt uit als een gel accu, komt vanaf fabriek bij de standkachel. Heb mijn aanpassingen in de bus er ook op zitten. En volgens de deskundigen is het gewoon een startaccu. Zal het nog eens een keer navragen.erik 924 schreef:Een standaard accu is verboden! :alarm
Vloeistof loodaccu geeft dampen bij het laden, welke zeer schadelijk zijn voor gezondheid.Ook ontploffinggevaar bij open vuur! Vandaar dat heftrucks pallettrucks enz in een aparte geventileerde ruimte worden opgeladen!!!!
Daarom altijd duurdere gel accu in het compartiment.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 14 mar 2009, 00:36
Re: 2e batterij opladen
Je kan gebruik maken van een scheiding relais (bosch bv) maar dan moet je een B+ aansluiting vanaf je dynamo halen. Is niet altijd meer mogelijk met de moderne dynamo's. Je Kan ook een Battery Separator gebruiken(bv van Sure power.ca 150 euro excl.) Deze is zelfdenkend en zorgt ervoor dat altijd je startbatterij als eerst wordt geladen en daarna je huishoudaccu. Deze is eenvoudiger op te bouwen. Alleen de accu kabels op de juiste aansluitingen plaatsen. dit apparaat is zelfdenkend. Heeft ook nog een aantal bijkomende voordelen tov een scheiding relais. Controle lampje aansluiting om te zien welke accu wordt geladen. En een aansluiting om hem kortstondig door te verbinden voor bv starthulp. Ik heb op het bedrijf nog wel voorraad van Sure power. Als je meer wil weten stuur maar ff een pm
gr. Peter
gr. Peter
Re: 2e batterij opladen
Hoi Erik
Ik heb al zat gescheiden laad-systemen ingebouwd voor zowel televisie/radio wagens als campers.
Een scheidingsdiodeblok is altijd aan te sluiten, ook bij nieuwe dynamo's, deze moeten alleen wel aangepast worden (en dus in de meeste gevallen ook ge-demonteerd worden)
alleen zijn deze blokken vrij groot om te monteren.
Een mooiere oplossing is inderdaad een battery separator. deze zijn echter al te koop voor € 100,= excl.. dan heb je er één die voor een t5 zwaar genoeg is.
Wat betreft een accu. een gel accu is hartstikke mooi, maar ook aardig aan de prijs. er worden ook gewoon semi tractie accu's gemonteerd, deze werken beter dan startaccu's en zijn goedkoper dan gel accu's
Succes met het inrichten.
Ik heb al zat gescheiden laad-systemen ingebouwd voor zowel televisie/radio wagens als campers.
Een scheidingsdiodeblok is altijd aan te sluiten, ook bij nieuwe dynamo's, deze moeten alleen wel aangepast worden (en dus in de meeste gevallen ook ge-demonteerd worden)
alleen zijn deze blokken vrij groot om te monteren.
Een mooiere oplossing is inderdaad een battery separator. deze zijn echter al te koop voor € 100,= excl.. dan heb je er één die voor een t5 zwaar genoeg is.
Wat betreft een accu. een gel accu is hartstikke mooi, maar ook aardig aan de prijs. er worden ook gewoon semi tractie accu's gemonteerd, deze werken beter dan startaccu's en zijn goedkoper dan gel accu's
Succes met het inrichten.

..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: 2e batterij opladen
Klinkt interessant, zo'n battery separator. Deze zou dus geschikt zijn?
http://www.ripcamarine.com/epages/01020 ... /BS100-STK
Indien niet, waar moeten die dan aan voldoen ? Wat zijn de specificaties ?
http://www.ripcamarine.com/epages/01020 ... /BS100-STK
Indien niet, waar moeten die dan aan voldoen ? Wat zijn de specificaties ?
Re: 2e batterij opladen
Ben bang van niet, deze is maar 100A. je dynamo is 1.9TDI 150A en bij een 2.5TDI 180AErik701 schreef:Klinkt interessant, zo'n battery separator. Deze zou dus geschikt zijn?
http://www.ripcamarine.com/epages/01020 ... /BS100-STK
Indien niet, waar moeten die dan aan voldoen ? Wat zijn de specificaties ?
Je moet dus op zoek naar een iets zwaardere.

..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 14 mar 2009, 00:36
Re: 2e batterij opladen
Dit is waar ik het over had: http://www.surepower.com/pdf/separatorinterconnect.pdf ik gebruik vaak de 1315/200a bij inbouw van omvormers etc.
gr. Peter
gr. Peter
Re: 2e batterij opladen
Kijk, daar heb ik wat aan. Thanks !Roel schreef:Ben bang van niet, deze is maar 100A. je dynamo is 1.9TDI 150A en bij een 2.5TDI 180AErik701 schreef:Klinkt interessant, zo'n battery separator. Deze zou dus geschikt zijn?
http://www.ripcamarine.com/epages/01020 ... /BS100-STK
Indien niet, waar moeten die dan aan voldoen ? Wat zijn de specificaties ?
Je moet dus op zoek naar een iets zwaardere.