Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lawaai rechtervoorwiel

vragen over de T4
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

lawaai rechtervoorwiel

Bericht door daimen »

hoi ik het volgende probleem ik heb gepobeerd het op te zoeken maar kon niks vinden
als ik in de auto rijd maakt hij veel lawaai rechts en trilt erg er 2 jaar geleden een nieuw wiellager ingezet dus volgens mj niet wezen maar ja wie ben ik
als ik een bocht naar links maak wordt het minder,nu zit ik zelf aan de aandrijf as te denken hoe kan ik dit controleren.

oja het betreft vw caravel van 1995 met 330000 op de teller

vastbedankt voor het meedenken ronald
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door keestdi »

kun je de auto opkrikken,en dan laten draaien ,en dan kijken waar het lawaai weg komt,komen de velgen ergens tegen aan en als het wiellager verkeerd gemonteerd is,kan deze weer kapot zijn.de aandrijfassen speling, rubber gescheurd,stekte met zoeken. :yes
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2373
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door spyke »

steentje tussen de schijfrem?
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door daimen »

opdate vandaag de auto opgekrikt en nu zit er speling op het wiel kan hem een klein beetje op en neer bewegen :ie
is dit het wielager of aandrijf as (ik zag wel dat de hoes van de aandrijf as bij de bak stuk was)is het wiellager een beetje te vervangen :werkaanT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door Roger B. (11)61 »

speling op je wiel kan eigenlijk maar 3 oorzaken hebben

- wielbouten los
- wiellager
-fusee- of stuurkogels

(stuurkogels speling voelbaar als je wiel op 3 en 9 uur vastpakt, fusee bij vastpakken op 6 en 12 uur, wiellager en bouten in alle standen) De aandrijfasspeling voel je niet als speling op het wiel. De kapotte hoes wel direct vervangen en vet verversen en alles schoonmaken in de hoes, misschien ben je er op tijd bij

effe controleren dus
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door daimen »

oke roger.b ik begrijp het maar als gewoon recht rijop een vlakke weg maakt hij veel lawaai rechts voor, stuur ik naar links is het lawaai een stuk minder dus zal het lager niet kunnen zijn :groteogen
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door bartt4 »

Vermoed toch wel lager als ik zo lees fucee of stuurkogel doet geen lawaai maken. of toch homokimneet maar zoals je al schrijft dat je speling hebt denk ik lager. auto op de krik in de vrij en check waar je speling zit is het kogel fucee of lager huis. met 330000 km zou homo kineet ook kunnen maar me vermoeden blijft wiel lager
RUBBEREXPRESS
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door keestdi »

als die beste man speling op het wiel voelt,moet speling weg zijn als hij de rem in laat trappen. de rem klauw houdt dan de schijf vast voelt hij geen speling. :zwaai

maak je summer huske maar gereed kan het vw team een keer aan komen. :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door Roger B. (11)61 »

daimen schreef:oke roger.b ik begrijp het maar als gewoon recht rijop een vlakke weg maakt hij veel lawaai rechts voor, stuur ik naar links is het lawaai een stuk minder dus zal het lager niet kunnen zijn :groteogen
een wiellager maakt lawaai door putvorming in de lagerschalen, rollen/kogels of door speling, al die oorzaken zorgen voor geluid bij rechtuit rijden. Ga je dan aan het stuur trekken dan druk je het lager "in elkaar" en wordt het geluid (veel) minder.

Oneffenheden in het wegdek kunnen bij stuur- en fuseekogelspeling ook voor lawaai zorgen, maar dat is meer een kloppend rammel geluid bij een lagergeluid kheb je meer een soort van ronken.

Je schreef dat het lager recent vervangen is, door een garage of zelf? Indien bij de garagae, terug voor garantie. Indien zelf en nieuw lager (geen gebruikt) dan afvragen wat je verkeerd gedaan hebt want een lager hoort toch wel een tijd mee te gaan.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door daimen »

hoi allemaal bedankt voor jullie meedenken ben vandaag bij de garage (zwart) geweest en we zullen eerst de aandrijfas vervangen :werkaanT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door Roger B. (11)61 »

en wat veroorzaakt volgens die garage dan de speling die je voelt op je wiel?? dat komt ECHT niet van je aandrijfas
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door daimen »

roger hij vertelde mij dat er kogels in de aandrijf as zitten en omdat de hoes stuk is dat er zand en andere troep in is gekomen en dat daar door er slijtage is ontstaan op de aandrijfas waar door er speling op het wiel komt :ie :ie
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door bartt4 »

hmmm geloof nog niet dat er dan speling op je wiel komt. denk toch eerder lagermaar lekker hoes natuurlijk altijd ff vervangen
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door Roger B. (11)61 »

de aandrijfas zit IN het lager gestoken en daarop zit je naaf. speling in je aandrijfas is speling tussen het as-stompje waar je naaf aan zit en de lange as tussen de twee homokineten. die voel je pertinent zeker niet in het wiel.

Als je het wiel op en neer kunt bewegen komt dat 100% zeker niet uit je aandrijfas (of de centrale moer moet los zitten, maar dan heb je dus speling in je lager (en is dat nu DUS naar de knoppen))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: lawaai rechtervoorwiel

Bericht door Duveltje-77 »

de aandrijfas kan wel flinke lawaai maken bij gasgeven dit zul je ook in het stuur voelen
andere wielstand kan ook lawaai geven
wiel onder en boven speling is fusee
links en rechts is stuurkogel
allebei is lager
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Plaats reactie