Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel niet werkend

vragen over de T4
Plaats reactie
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Standkachel niet werkend

Bericht door gert99 »

Hoi WJW-lers,

Krijg de standkachel niet werkend. Is ingebouwd in een westfalia. De eerste kreeg code F12. Heb er nu een andere voor gekregen maar werkt ook niet. Je hoort de kachel wel pompen en op een gegeven ogenblik wil de kachel ontsteken maar dat was het dan. De voltmeter loop een halve volt terug en als de kachel niet ontsteekt dan weer een halve volt omhoog. Iemand een idee??

Grtz. Gert
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Standkachel niet werkend

Bericht door Roger B. (11)61 »

hoor je het brandstofpompje wel tikken?

zoek anders eens op de site van http://www.standkachels.com daar staan stroingscodes en schema's en troubleshootguides.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Standkachel niet werkend

Bericht door gert99 »

ja , tikt wel, eerst met lucht in de leiding vrij snel, nu langzaam tikkend en vervolgens een wat sneller getik wat volgensmij de aansteker moet zijn.

gert
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Standkachel niet werkend

Bericht door Roger B. (11)61 »

Frequentie van tikken van de brandstofpomp wordt door de electronica van de kachel bepaald (meer brandstof nodig=hogere tikfrequentie)

Slaat ie helemaal niet aan of slaat ie aan en dan weer uit?

kan zijn dat er een vlambewaker of temperatuursensor niet goed is of vuil.

weet je welk type kachel het is?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Standkachel niet werkend

Bericht door gert99 »

Hoi ,

Het is een DL3C Eberspächer, de eerste keren tikte de brandstofpomp flink(nadat de kachel was ingebouwd,heb hierna nog het slangetje onder de auto los gemaakt en wat diesel in de slang laten lopen, ), komt zoals jij zei dat er lucht in zat, daarna hoorde je de kachel een tijd tikken(net of het gas wordt aangestoken)momenteel tikt de pomp langzaam(ongeveer 1 maal per seconde)je ziet de voltmeter een halve volt instorten, dit duurt ondeveer 30 seconden waarna het getik van de brandstofpomt ophoud en de voltmeter weer naar zijn normale positie gaat, hoor wel of jij een indicatie hebt , alvast bedankt.. Gr Gert
keesv
Berichten: 114
Lid geworden op: 27 jan 2007, 08:56

Re: Standkachel niet werkend

Bericht door keesv »

Hoi,

Als je de standkachel er net ondergebouwd hebt is het vrij normaal dat je 5 tot 10 keer moet starten zolang duurt het vaak voordat je brandstof pas in de kachel is.
Als de spanning in elkaar duikelt (geloof iets van beneden 11,8) is het meestal zo dat de kachel in storing valt, dus accu goed opladen of er een accu tijdelijk bijplaatsen.
De voorgloeifase vraagt de meeste stroom. Als je sneller achter elkaar wilt opstarten kun je de accupool even losnemen en dan weer opnieuw begiinnen.
Dit alles lijkt me het meest voor de hand liggend omdat dit je tweede kachel is.
Mocht het dan nog niet lukken dan de storingen gaan zoeken met codes op al eerder genoemde site.

Mvg Keesv
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Standkachel niet werkend

Bericht door Egbert&Manon »

Probeer het met een draaiende motor, zodat je accuspanning niet te laag is.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Standkachel niet werkend

Bericht door Egbert&Manon »

Dit haalde ik van een Engelse site:

"F012 is over heating of the sensor , check the inlet (behind the drivers seat) and all three out-lets"


Luchtstroming is geblokkeerd, zodat de max.beveiliging ingeschakeld wordt.
In- en uitgaande luchtstroming dus controleren!
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Standkachel niet werkend

Bericht door gert99 »

F12 was bij de vorige kachel, hebhet met draaiende motor geprobeerd maar ook dan geen resultaat, valtmij op dat ik het "vonken" niet meer hoor. Was net of het gas werd aangestoken , er gebeurd nu alleen nog maar het tikken van(denk ik) de brandstofpomp en het verhitten van de gloeispiraal, hoor ook geen ventilator lopen voor het blazen van de warme lucht, is dit normaal??
erikt4
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 mei 2007, 23:12
Locatie: maarssen

Re: Standkachel niet werkend

Bericht door erikt4 »

met het weer wat ze voorspellen deze week,zou ikme maar niet al te veel zorgen maken over mijn kachel. :ikrij ik zou me meer zorgen maken of mijn airco het nog doet :yes
groetjes erik
van alles wat ik in mijn leven ben kwijtgeraakt,mis ik mijn verstand het meest
Plaats reactie