Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vraag ivm homokineet
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Vraag ivm homokineet
Even een (dringende) vraag : (misschien voor de mensen die een etka of dergelijke hebben)
De homokineet (aan de wielzijde) van een '98 2.5TDI ACV , is dat hetzelfde type als de homokineet van een '98 1.9TD (ABL) ?
Dus , de vraag anders gesteld : zijn de aandrijfas-koppen van een 2.5TDI en 1.9TD uitwisselbaar of niet ?
Ik veronderstel dat de aandrijfassen zelf niet dezelfde zijn (misschien andere lengte) , omdat de 1.9TD een andere versnellingsbak heeft dan een 2.5TDI , maar misschien zijn de homokineten wel dezelfde ?
Wie kan dat eens nakijken ? :alarm
De homokineet (aan de wielzijde) van een '98 2.5TDI ACV , is dat hetzelfde type als de homokineet van een '98 1.9TD (ABL) ?
Dus , de vraag anders gesteld : zijn de aandrijfas-koppen van een 2.5TDI en 1.9TD uitwisselbaar of niet ?
Ik veronderstel dat de aandrijfassen zelf niet dezelfde zijn (misschien andere lengte) , omdat de 1.9TD een andere versnellingsbak heeft dan een 2.5TDI , maar misschien zijn de homokineten wel dezelfde ?
Wie kan dat eens nakijken ? :alarm
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
- Contacteer:
Re: Vraag ivm homokineet
Pascal,
Volgens mij maakt dit niet uit.
Ik heb net de buitenste homokineet vervangen van een 2.5 tdi 98 en deze aangeschaft bij:
http://www.a28autocombinatie.nl/webshop_v2/parts.php (geen binding mee).
Zowel op hun website als bij navraag zat er volgens hun geen verschil in.
Het enigste is dat de hoes wat korter is dan de originele en er een ing omheen zit voor de ABS welke je eraf moet tikken als
je geen ABS hebt anders past hij niet!
Volgens mij maakt dit niet uit.
Ik heb net de buitenste homokineet vervangen van een 2.5 tdi 98 en deze aangeschaft bij:
http://www.a28autocombinatie.nl/webshop_v2/parts.php (geen binding mee).
Zowel op hun website als bij navraag zat er volgens hun geen verschil in.
Het enigste is dat de hoes wat korter is dan de originele en er een ing omheen zit voor de ABS welke je eraf moet tikken als
je geen ABS hebt anders past hij niet!
Re: Vraag ivm homokineet
Beste Quercus....past wel hoor.
Ik heb pas beide assen vervangen voor die van een TDI MET ringen,ik heb zelf een '94 2.4.
grtz.Harry
Ik heb pas beide assen vervangen voor die van een TDI MET ringen,ik heb zelf een '94 2.4.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Vraag ivm homokineet
volgens mijn info is alles identiek voor deze motoren: AAC,ABL,ACV,AES,AET,AEU,AJA,AJT,APL,AVT,AYC,AYY
automaat , schakelbak maakt wel uit voor aanderijfas
abs is ook een verschil
automaat , schakelbak maakt wel uit voor aanderijfas
abs is ook een verschil
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
- Contacteer:
Re: Vraag ivm homokineet
Beste Harry,Beste Quercus....past wel hoor.
Ik heb pas beide assen vervangen voor die van een TDI MET ringen,ik heb zelf een '94 2.4.
grtz.Harry
Helaas bij mijn 2.5 TDI niet.
Ik had hem er al opzitten tot ik er achter kwam dat de ring er echt af moest om de boel draaiend te krijgen.
Groet,
Quercus
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vraag ivm homokineet
OK , bedankt voor de reacties .
Heb een TDI waar 2 homokineten moeten vervangen worden , en heb er nog enkele goede liggen van een 1.9TD .
Maar de TDI heeft ABS , en de 1.9TD niet , dus ben ik er nog niks mee
Zal maar 2 nieuwe kopen dan ...
Heb een TDI waar 2 homokineten moeten vervangen worden , en heb er nog enkele goede liggen van een 1.9TD .
Maar de TDI heeft ABS , en de 1.9TD niet , dus ben ik er nog niks mee
Zal maar 2 nieuwe kopen dan ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Vraag ivm homokineet
nummers van vw zijn anders maar waar het verschil juist zit weet ik ook niet
daarvoor zal je ze naast elkaar moeten zien
daarvoor zal je ze naast elkaar moeten zien
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: Vraag ivm homokineet
Verschil zit in de lengte van de beide homokineten + verbindingsas. Zit een verschil in van 11 mm geloof ik. Totale lengte.
En er kan verschil in dikte zitten op het gedeelte waar de ashoes omheen komt, zowel op de homokineet als de verbindingsas.
De vertanding is bij is allemaal hetzelfde.
En er kan verschil in dikte zitten op het gedeelte waar de ashoes omheen komt, zowel op de homokineet als de verbindingsas.
De vertanding is bij is allemaal hetzelfde.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vraag ivm homokineet
Het is blijkbaar zo , dat er in hoofdzaak 3 types homokineten zijn :
1. voor alle types motoren zonder ABS met schakelbak
2. voor alle types motoren met ABS met schakelbak
3. voor de 150PK uitvoering een type apart ?
en voor de automaat uitvoering zit er ook nog verschil op.
Ik heb ondertussen al de "oude" homokineten (aan wielzijde) gedemonteerd , makkelijk klusje , duurt ongeveer 15 minuten per zijde.
-rolkrik eronder (assteuntje!)
-wiel eraf
-wielnaaf onderaan losmaken (2 grote Torkx schroeven)
-stuurstang losmaken aan de wielnaaf
-centrale bout (SW 27) eruit
-schokdemper losmaken
-aandrijfas naar binnen duwen (dus uit de wielnaaf duwen)
-wielnaaf beetje wegdraaien (gewoon wat plaats maken)
-stofhoes van homokineet losmaken en achteruit duwen
-vet weghalen
-aandrijfas vasthouden en met hamer een stevige tik geven op de achterzijde van de homokineet
-homokineet eraf halen (na de tik komt ze vanzelf los)
-de rubber ring en metalen ring die achter de homokineet zit ook verwijderen om alles te kunnen reinigen
-alles netjes maken
-stofhoes vervangen indien nodig. (ik ga ze meteen allebei vervangen , ze zijn nog dicht maar worden en beetje 'hard' )
dan alles terug monteren in omgekeerde volgorde. (met nieuwe onderdelen)
Morgenvoormiddag zouden mijn nieuwe homokineten moeten arriveren , dan terug alles monteren en testen .
1. voor alle types motoren zonder ABS met schakelbak
2. voor alle types motoren met ABS met schakelbak
3. voor de 150PK uitvoering een type apart ?
en voor de automaat uitvoering zit er ook nog verschil op.
Ik heb ondertussen al de "oude" homokineten (aan wielzijde) gedemonteerd , makkelijk klusje , duurt ongeveer 15 minuten per zijde.
-rolkrik eronder (assteuntje!)
-wiel eraf
-wielnaaf onderaan losmaken (2 grote Torkx schroeven)
-stuurstang losmaken aan de wielnaaf
-centrale bout (SW 27) eruit
-schokdemper losmaken
-aandrijfas naar binnen duwen (dus uit de wielnaaf duwen)
-wielnaaf beetje wegdraaien (gewoon wat plaats maken)
-stofhoes van homokineet losmaken en achteruit duwen
-vet weghalen
-aandrijfas vasthouden en met hamer een stevige tik geven op de achterzijde van de homokineet
-homokineet eraf halen (na de tik komt ze vanzelf los)
-de rubber ring en metalen ring die achter de homokineet zit ook verwijderen om alles te kunnen reinigen
-alles netjes maken
-stofhoes vervangen indien nodig. (ik ga ze meteen allebei vervangen , ze zijn nog dicht maar worden en beetje 'hard' )
dan alles terug monteren in omgekeerde volgorde. (met nieuwe onderdelen)
Morgenvoormiddag zouden mijn nieuwe homokineten moeten arriveren , dan terug alles monteren en testen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Vraag ivm homokineet
Vandaag de homokineet verwijderd met behulp van de beschrijving van Pascal.
Deze beschrijving is handig omdat de complete as niet moet verwijderd worden om in een bankschroef te steken.
Wel heb ik een aanvulling gevonden voor de werkwijze.
-Als je de centrale bout terug in de homokineet steekt kun je de homokineet los krijgen door de bout helemaal door te draaien, met andere woorden de homokineet van de as persen.
Op het einde krijg je met een licht ruk de homokineet van de as en is het niet nodig om er met een hamer op te tikken wat de kans verminderd dat de homokineet beschadigd raakt als je enkel de stofhoes wilt vervangen.
Deze beschrijving is handig omdat de complete as niet moet verwijderd worden om in een bankschroef te steken.
Wel heb ik een aanvulling gevonden voor de werkwijze.
-Als je de centrale bout terug in de homokineet steekt kun je de homokineet los krijgen door de bout helemaal door te draaien, met andere woorden de homokineet van de as persen.
Op het einde krijg je met een licht ruk de homokineet van de as en is het niet nodig om er met een hamer op te tikken wat de kans verminderd dat de homokineet beschadigd raakt als je enkel de stofhoes wilt vervangen.
Re: Vraag ivm homokineet
Dat zou ik niet doen met de bout die er weer in moet, maar met een oude bout en dan de punt iets aanslijpen.miniman schreef:Vandaag de homokineet verwijderd met behulp van de beschrijving van Pascal.
Deze beschrijving is handig omdat de complete as niet moet verwijderd worden om in een bankschroef te steken.
Wel heb ik een aanvulling gevonden voor de werkwijze.
-Als je de centrale bout terug in de homokineet steekt kun je de homokineet los krijgen door de bout helemaal door te draaien, met andere woorden de homokineet van de as persen.
Op het einde krijg je met een licht ruk de homokineet van de as en is het niet nodig om er met een hamer op te tikken wat de kans verminderd dat de homokineet beschadigd raakt als je enkel de stofhoes wilt vervangen.
Zou je de bout niet aanslijpenn heb je kans dat je de draad op de bout beschadigd en deze niet meer eruit kunt draaien.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Vraag ivm homokineet
Ik heb het inderdaad met de oude bout gedaan. Zal deze aan de kant houden en de punt aanslijpen.
Zijn er trouwens verschillende diameters voor de aandrijfassen?
De homokineet die ik bij de onderdelenboer gekregen heb is voor een grotere diameter aandrijfas hoewel er 1 besteld was voor aan as zonder ABS. Bij nameten is mijn as 27mm gemeten op de tanden( 1.9d van '91). Ondertussen al terug binnengeleverd en een andere laten bestellen.
Zijn er trouwens verschillende diameters voor de aandrijfassen?
De homokineet die ik bij de onderdelenboer gekregen heb is voor een grotere diameter aandrijfas hoewel er 1 besteld was voor aan as zonder ABS. Bij nameten is mijn as 27mm gemeten op de tanden( 1.9d van '91). Ondertussen al terug binnengeleverd en een andere laten bestellen.