Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoeveel leverd mijn dynamo

vragen over de T4
Plaats reactie
joshua
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 aug 2008, 16:11

hoeveel leverd mijn dynamo

Bericht door joshua »

Beste mensen weet iemand toevallig hoeveel ampere een dynamo kan leveren van een vw t4 2.5tdi 102pk met airco(ik heb begrepen dat er dan automatisch al een zwaardere dynamo in zit).

Alvast bedankt

Groeten joshua
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: hoeveel leverd mijn dynamo

Bericht door SCOTT »

joshua schreef:Beste mensen weet iemand toevallig hoeveel ampere een dynamo kan leveren van een vw t4 2.5tdi 102pk met airco(ik heb begrepen dat er dan automatisch al een zwaardere dynamo in zit).

Alvast bedankt

Groeten joshua
Motorkap opendoen, en naar de dynamo kijken, staat een sticker op hoeveel Ampere hij levert...
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
joshua
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 aug 2008, 16:11

Re: hoeveel leverd mijn dynamo

Bericht door joshua »

ik heb al onder mijn motorkap gekeken, ik zie de dynamo wel zitten. Het enigste wat ik zie is een sticker met het jaartal van het blok + code+ acv. Maar die zit ook niet op de dynamo, daar zit dus geen sticker op. Vandaar de vraag, want ik heb het ding bekeken en er staat niets op het ding, misschien is de sticker eraf gevallen/gesleten?
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: hoeveel leverd mijn dynamo

Bericht door j.d.hukema »

Even naar een bedrijf gaan waar ze dynamo,s verkopen .
Die kunnen aan de hand van het type het aantal amp vertellen.


dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoeveel leverd mijn dynamo

Bericht door Roger B. (11)61 »

maar waar wil je het voor weten?

max aantal ampère dat de dynamo kan leveren levert ie alleen als je electronica (en/of lege accu) zoveel willen afnemen.

vermoed dat het 90 -120 A is geen idee hoeveel varianten er geleverd zijn,

Typenummer van je dynamo geeft uitsluitsel, of, als je 100% zeker weet dat de originele er op zit, even bij de dealer navragen, kunnen ze opzoeken a.d.h.v. chassisnummer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
joshua
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 aug 2008, 16:11

Re: hoeveel leverd mijn dynamo

Bericht door joshua »

ik zou het graag willen weten voor mijn tweede accu, zodat ik ongeveer weet met hoeveel ampere die geladen kan worden. Ik weet dat dit natuurlijk verdeeld wordt met de motor accu.Ik hoopte eigenlijk dat de dynamo wanneer mijn tweede accu goed leeg zou zijn deze kon laden met 50 of 60 ampere, zou me ongeveer een indicatie geven hoe lang ik moet rijden zodat de accu weer redelijk geladen is. Maar ik zal bij de garage via het chasisnr. laten navragen wat voor een dynamo erin zit.

Bedankt voor deze tip,

Joshua.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoeveel leverd mijn dynamo

Bericht door Roger B. (11)61 »

je startaccu zal doorgaans niet ver leeg zijn, en dus relatief weinig van je dynamo vragen. Als je niet TE veel verbruikers gebruikt (airco(fans), aanjager, achterruitverwarming en verlichting zijn (wat de standaard auto, zonder camperdeel betreft) wel ongeveer de grootste verbruikers.) zal er nog een flink deel capaciteit over zijn voor je huishoudaccu. De aangesloten apparatuur op je huishoudaccu zal ook zijn stroom vragen en de laadstroom naar je accu daardoor beperken (stel dynamo levert 90A, auto en startaccu vragen 30A en camperinrichting vraagt 20A, dan is er nog maar 40A over om de huishoud accu te laden)

vanaf zo'n 1500-2000 toeren gaat een dynamo wel het merendeel van zijn maximum laadstroom leveren (indien dat gevraagd wordt) en dan zal een lege huishoudaccu toch wel redelijk snel geladen kunnen worden.
e.e.a. is redelijk te controlleren met een ampèremeter in de laadstroomdraad naar de huishoudaccu om laadstroom te controlleren en een voltmeter over de accu om de accuspanning te controlleren (geeft overigens alleen de juiste waarde aan als het accuscheidingsrelais op "verbreken" staat (uitgeschakelde motor) anders meet ie de startaccuspanning mee)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
joshua
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 aug 2008, 16:11

Re: hoeveel leverd mijn dynamo

Bericht door joshua »

Roger, heel erg bedankt voor deze heldere uitleg, daar kan ik wat mee. ik heb nu ook een idee hoe lang ik na wat langer staan op dezelfde plek moet rijden om die accu redelijk vol te krijgen. Tijdens het rijden staat de koelkast en zo nu en dan de airco aan , dus je berekening zal erg in de buurt komen van de realiteit. Nogmaals erg bedankt!!!!

Groeten,

Joshua.
Plaats reactie