Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem beoordelen

vragen over de T4
Plaats reactie
Jeroen-071
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2008, 10:32

Distributieriem beoordelen

Bericht door Jeroen-071 »

Beste allemaal,

Is het mogelijk om de staat van de distributieriem bij een 2,5TDI uit 2001 eenvoudig te beoordelen? Kan deze bus kopen maar wil zeker weten dat deze riem vervangen is. Volgens huidige eigenaar is deze ca 25000 km (1 jaar) geleden vervangen maar hier is geen bewijs van.
Enig idee hoe ik dit toch kan beoordelen?

Gr. Jeroen
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Distributieriem beoordelen

Bericht door matje86 »

rekening van de garage :werkaanT4
bij niet kunnen overleggen rekening, eerst laten vervangen of anders aankoopprijs 700 euro lager
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: Distributieriem beoordelen

Bericht door vwcad »

matje86 schreef:rekening van de garage :werkaanT4
bij niet kunnen overleggen rekening, eerst laten vervangen of anders aankoopprijs 700 euro lager

inderdaad, aan de buitenkant van een distr.riem kun je niet zien of ie 5000 km of 100.000 km oud is dus een rekening of anders het bedrag in mindering brengen .
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Distributieriem beoordelen

Bericht door Leo45 »

Bij twijfel ==>> vervangen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Distributieriem beoordelen

Bericht door frank884 »

eventueel de verkoper laten vragen bij diegene die de D riem erop heeft gezet
of hij eenbewijs kan geven dat op .... datum bij .... km stand die is vervangen
anders geen risiko nemen en vervangen
als die knapt dan zijn de gevolgen zeer serieus!!!
bij Vw heeft men de interval niet voor niets van 120.000 naar 90.000 verlaagd
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributieriem beoordelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

je kunt aan een riem niet zien of ie goed is, wel dat ie slecht is (scheutjes komen er in en dan kan het snel gaan.)

geen bewijs is er van uit gaan dat ie niet vervangen is. Zelf zou ik liever minder betalen en het zelf (laten) doen, dan weet je ook zeker dat er niet bespaard wordt op onderdelen die het best meevervangen kunnen worden.

750-1000 euro in mindering brengen of laten doen door hem/zijn garage maar dan wel zelf erbij mogen zijn.
als je het zelf moet (laten) doen denk dan aan de waterpomp, alle span- en geleiderollen, diamantschijfje, krukasbout, eventueel meteen oliepomppakking en krukaskeerring meenemen en krukaspoelie/demper goed controlleren en eventueel mee vervangen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Distributieriem beoordelen

Bericht door frank884 »

Roger B. schreef:je kunt aan een riem niet zien of ie goed is, wel dat ie slecht is (scheutjes komen er in en dan kan het snel gaan.)

geen bewijs is er van uit gaan dat ie niet vervangen is. Zelf zou ik liever minder betalen en het zelf (laten) doen, dan weet je ook zeker dat er niet bespaard wordt op onderdelen die het best meevervangen kunnen worden.

750-1000 euro in mindering brengen of laten doen door hem/zijn garage maar dan wel zelf erbij mogen zijn.
als je het zelf moet (laten) doen denk dan aan de waterpomp, alle span- en geleiderollen, diamantschijfje, krukasbout, eventueel meteen oliepomppakking en krukaskeerring meenemen en krukaspoelie/demper goed controlleren en eventueel mee vervangen.
Helemaal mee eens!!!!!
vervangen is vervangen,
maar daar kan de verkoper nog flink op sparen waarna jij later daar problemen mee krijgt
en dan denk ik bijvoorbeeld aan een duur onderdeel als de trillingsdemper
onderdeel nummer:(074105251AC) die 160 euro
kost
en 0688103085E de olie keerring die 12.33 euro kost en ik altijd zou mee vervangen als alles
toch los ligt!!! die onderdelen zou je kunnen laten zitten, echter dan zit die weer 5 a 6 jaar of 90.000km of ze dat halen?????
Aangezien de wagen 8 jaar is mag die er gerust af als dat nog de eerste zou zijn
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Jeroen-071
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2008, 10:32

Re: Distributieriem beoordelen

Bericht door Jeroen-071 »

Dank jullie voor de reacties; ik ga toch nog maar even met de verkoper praten.
Ik heb ondertussen wel de garage gesproken waar hij vervangen zou zijn maar die houdt pas sinds kort de onderhoudsgeschiedenis bij. Er zou wel een sticker onder de motorkap aangebracht kunnen zijn met de datum/km-stand. Deze ga ik dus maar zoeken.

De bus heeft ca 150.000 gereden dus je zou aannemen dat de riem ondertussen vervangen is (of is het mogelijk om met de eerste riem zoveel te rijden).

Gr. Jeroen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Distributieriem beoordelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Jeroen-071 schreef: De bus heeft ca 150.000 gereden dus je zou aannemen dat de riem ondertussen vervangen is (of is het mogelijk om met de eerste riem zoveel te rijden).

Gr. Jeroen
niet aan te raden om het te proberen, maar onder gunstige omstandigheden en met rustig rijgedrag zal het best mogelijk zijn dit te halen...............
Maar als ie met 150.000 op de teller 25000 geleden vervangen is.....dan was ie ook al aan de late kant met zijn vervanging ............ onwetendheid of onverschilligheid (dit laatste kan dus ook indicatie kan zijn voor hoe de eigenaar verder met zijn bus omging)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie